Hvordan er det å vokse opp i Norge i dag? I vår forskning på oppvekst og utdanning undersøker vi alt fra inkludering av barn og elever med nedsatt funksjonsevne og særskilte behov, til norske elevers kunnskap og kompetanse. Vi forsker på barns liv fra tidlig barnehagealder til de trer inn i voksenlivet. Vi forsker også på alle deler av utdanningssystemet, fra barnehage, skole og SFO til høyere utdanning og voksenopplæring. Våre forskere har også ansvar for analyser av brukerundersøkelsene til Utdanningsdirektoratet.
Eksempler på forskningsspørsmål innenfor fagområdet oppvekst og utdanning er:
– Hvor mange lærere bør det være per elev i klasserommet?
– Hvordan trives norske elever på skolen?
– Hvilken oppfølging får barn med minoritetsbakgrunn i det norske opplæringssystemet?
-
Har studert lærere uten lærerutdanning
-
Trondheim kommune om autismespekter-rapport: – Vi må ta funnene på alvor
-
Ny podkastserie: Forskerpodden UTAFOR om ungt utenforskap
-
Elevundersøkelsen: Dårligere skolemiljø for elever med annen kjønnsidentitet
-
Vi er ferdige med å evaluere SFO: Strever fortsatt med å innføre ny rammeplan
-
Ny rapport om helsehjelp til barnevernsbarn: Forsker mener barna sviktes
-
Ny analyse av mobbing i skolen: Mobbingen fortsetter å øke
-
Kommunene har fått mer ansvar, men sliter med å løse oppgaven
-
Kunnskapsminister Nessa Nordtun deltar på seminar om skolen
-
«Tett på»-rapport: Ansatte i skole og barnehage fornøyde med mer PP-tilstedeværelse
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
ICCS2027 - Den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen
-
Pågående prosjektPsykisk helsearbeid | Mangfold og inkludering
Forprosjekt for et regionalt samarbeidsprosjekt mellom oppvekst og helse på Fosen: Felles innsats for mer bærekraftige lokalsamfunn
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av ny opplæringslov
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Forskning på bruk av utdanningsdirektoratets kompetansepakke for inkluderende praksis
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
ICCS2022 - Den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Følgeevaluering av barnevernsreformen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Følgeforskning på kvalitetsreform i barnevernet – Oslo kommune
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
INCLUSCHOOL
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Barn og unges bruk og erfaring med sosiale apper og gaming
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Å lykkes i barnehage og skole
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Arbeidsinkludering av unge i risikosonen for marginalisering i Norge: Overganger, bakkebyråkrati og interorganisatorisk samarbeid
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Analyser av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skole og voksenopplæring, herunder elevundersøkelsen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering | Senter for økonomisk forskning
Evaluering av MinoUng
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Out of home care
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
PPT - TETT PÅ
-
Pågående prosjektSenter for økonomisk forskning
Smågruppeundervisning i matematikk for elever på småskoletrinnet
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering ny rammeplan SFO
-
Avsluttet prosjektSenter for økonomisk forskning
Indikatorer for kvalitet i høyere utdanning
-
Nylig avsluttet prosjektMangfold og inkludering
FINNUT - Samarbeid om opplæring for unge minoritetsspråklige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Levekår og hverdagsliv for enslige mindreårige på voksenmottak
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Om betingelser for kvalitet i Familieverntjenesten
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Fra leie til eie i Trondheim
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Hjelpemidlers betydning for mestring og deltakelse i grunnopplæringen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Organisering av tiltak for enslige mindreårige i Stavanger
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Spillavhengighet hos barn og unge mellom 10 og 16 år
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Innsiktsarbeid ung.no for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av forskningsprosjekt om Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Lærling mot 2020
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Inkludering på alvor
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
En gjennomgang av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Kommunetilpasset forebygging og behandling - overvekt og fedme blant bygdebarn
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Følgeforskning av etablering og drift av nytt institusjonstilbud for barn og unge med behov for langvarig omsorg utenfor hjemmet og samtidig stort behov for psykisk helsehjelp
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barnevern i et LHBTI-perspektiv
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Følgeevaluering MOT-skole som samfunnsbygger
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Familieråd når det haster med å finne en løsning
-
Pågående prosjektSenter for økonomisk forskning
Analyse av skoleresultater for innvandrerelever
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Følgeforskning pilot for TryggEST
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Fattigdom, barnas omsorgsbetingelser og levekår - barnevernets ansvar?
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Redd Barnas frivillige arbeid med sårbare barn og unge
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Analyse av brukerundersøkelsene for skole
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Nasjonal evaluering av skolefritidsordningen
-
Avsluttet prosjekt
Tidlig Trygg i Trondheim
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Informasjon til enslige mindreårige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av "Våre nye barn"
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av "Er det plass til meg?"
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Ringer i Vannet - NHO's bidrag til delmål 2 i IA-avtalen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Etterutdanning og kompetanseheving til ansatte i videregående skole som har minoritetsspråklige elever
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av kvalifiseringsfremmende bofellesskap for enslige mindreårige flyktninger
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Bruk av tolk i barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre for enslige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Euroskolens tiltak Avklaring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
FNs konvensjon - bedring av statistikkgrunnlag
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Kandidatundersøkelse Fagskolene
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Kartlegging av barneverntiltak i minoritetsfamilier
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Følgeevaluering av Kompetanse for framtidens barnehage
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av dialoggrupper for foreldre
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Trygghet for barn og unge i bomiljø
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av pilotordningen med lærerspesialister 2015-2017
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Boforhold til barn og unge i kommunale utleieboliger
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Tiltak for et godt og inkluderende oppvekstmiljø
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barns uttalerett
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Ettervern - en god overgang til voksenlivet?
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av læringsprosjekter i Midt-Norge
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barn med særskilt behov i barnehagen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Kartlegging av systemrettet praksis ved skoler/barnehager
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2015-2017
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Teiknspråkpilot
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barn og unges levekår i asylsøkerfasen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Foreldre med kognitive vansker i møte med barnevernet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av bosattarbeidet til Redd Barna
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Myter eller realiteter? Møter mellom innvandrere og barnevernet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Følgeforskning - "Vi sprenger grenser"
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Utvikling og gjennomføring av levekårsundersøkelse av barn i asylsøkerfasen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Yrkesretting og fellesfag i videregående opplæring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Forståelse av mobbing i videregående opplæring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Ungdom og livsløp strategi 2014 - 2016
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Lederutviklingsprogram utdanningsledelse
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Helhetlig oppfølging av nyankomne elever
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Unge asylsøkerbarns helhet og sammenheng
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barn som har foreldre med utviklingshemming
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Årlige analyser av Læringsundersøkelsen
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
The cultural logic of facts and figures. (CUFF)
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Evaluering av den norske rektorutdanningen (LEDE)
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Boligens materielle, sosiale og symbolske betydning for barn og voksne
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Direkteplassering av enslige mindreårige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Funksjonshemmete barn og unge i asylmottak
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Returmotiverende arbeid overfor enslige mindreårige i mottak
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2011-2013
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Vokse opp med funksjonshemming
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Future Trondheim
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Teknologibruk i den digitale enhetsskolen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Støtte til Evaluering av gruppetilbud til barn av psykisk syke foreldre
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Prosjekt Leksehjelp
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Oppfølging av Tiller skole
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av tospråklige lærere
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Redusert bortvalg i en lærende organisasjon
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Organisasjonsutviklling i videregående skole - PPT
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Rådgivning for videregående skoler i Hordaland
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Rådgivning for videregående skoler i Buskerud
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Bosetting av enslige mindreårige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barns velferd, penger tid og rom
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barnehagen - en integrerende samfunnsinstitusjon
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barnevern i et minoritetsperspektiv
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Asylsøkerbarns skolegang