Forskning på bruk av utdanningsdirektoratets kompetansepakke for inkluderende praksis
-
Wibeke JohansenProsjektdeltager
-
Christian WendelborgProsjektdeltager
-
Thomas DahlProsjektdeltager
-
Trine MyrvoldOsloMet
-
Janikke Solstad VedelerOsloMet
-
Kaja Larsen ØsterudOsloMet
Hvordan bruker fagpersoner i skoler og barnehager Utdanningsdirektoratets kompetansepakke for inkluderende praksis?
Utdanningsdirektoratet har som en del av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis lansert en nettbasert kompetansepakke som heter kompetansepakke for inkluderende praksis.
I dette prosjektet vil i samarbeid med OsloMet undersøke hvordan den tas i bruk av fagpersoner ute i skolene og barnehagene.
Hvordan tas kompetansepakken for inkluderende praksis i bruk av veiledere, ledere og ansatte i kommuner og fylkeskommuner, og hvilke suksesskriterier og utfordringer ved bruk av pakken kan vi identifisere?
Forskerne i prosjektet skal gjennomføre kvalitative casestudier med intervjuer og observasjon og en spørreundersøkelse.
Målet er å produsere kunnskap som er praksisrettet og erfaringsbasert og som er relevant for fagpersoner i kommuner/fylkeskommuner i deres arbeid med å skape inkluderende arenaer for alle barn. Prosjektet vil ha en delrapport i 2024 og en sluttrapport i 2025.