Christian Wendelborg
Christian Wendelborg
Christian Wendelborg har hovedfag i pedagogikk og PhD i sosialt arbeid. Han er forskningsleder og forsker I ved vår avdeling Mangfold og inkludering. Han har sin hovedprofil mot utdanningsforskning og særlig utdanning for elever med særskilte behov, men forsker også på situasjonen og levekår for personer med nedsatt funksjonsevne og deres familier. Wendelborg har svært bred prosjektledererfaring og har de siste tiårene vært prosjektleder for flere store og omfattende forsknings- og oppdragsprosjekt.
I tillegg til mer allmenpedagogiske perspektiver er prosjektene er ofte relatert til inkludering av personer som står i fare for marginalisering. Det kan eksempelvis være personer med utviklingshemming i skole og arbeidsliv, elever med behov for spesialundervisning eller tilrettelegging eller barn med erfaringer fra barnevern.
En fellesnevner innenfor utdanningsprosjektene er en kombinering av allmenpedagogisk og spesialpedagogiske perspektiver, hvor inkludering og tilpasset opplæring ikke bare fokuserer på de som ikke har utbytte av ordinær undervisning eller har behov for spesialpedagogisk hjelp, men retter seg mot barnehagen og skolens arbeid for inkluderende praksis i en videre forstand.
Prosjekter
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
ICCS2027 - Den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Forskning på bruk av utdanningsdirektoratets kompetansepakke for inkluderende praksis
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
ICCS2022 - Den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Arbeidsinkludering av unge i risikosonen for marginalisering i Norge: Overganger, bakkebyråkrati og interorganisatorisk samarbeid
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av endringer i velferdstjenestelovene
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Analyser av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skole og voksenopplæring, herunder Elevundersøkelsen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Utviklingshemmetes bosituasjon 2021
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Out of home care
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
PPT - TETT PÅ
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering ny rammeplan SFO
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Lærling mot 2020
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Inkludering på alvor
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
En gjennomgang av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Analyse av brukerundersøkelsene for skole
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Nasjonal evaluering av skolefritidsordningen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Ringer i Vannet - NHO's bidrag til delmål 2 i IA-avtalen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
FNs konvensjon - bedring av statistikkgrunnlag
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Følgeevaluering av Kompetanse for framtidens barnehage
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barn med særskilt behov i barnehagen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Kartlegging av systemrettet praksis ved skoler/barnehager
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2015-2017
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Yrkesretting og fellesfag i videregående opplæring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Forståelse av mobbing i videregående opplæring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Funksjonshemming og livsløp
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Årlige analyser av Læringsundersøkelsen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Æresrelatert ekstrem kontroll
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2011-2013
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Vokse opp med funksjonshemming
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Familievold, forsoning og forebygging
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Helsestatus blant foreldre til funksjonshemmede barn
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Funksjonshemming - forståelse, politikk og hverdagsliv
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Levekår for personer med nedsatt funksjonsevne
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Levekår for personer med kognitive vansker
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Utviklingshemmede 20 år etter
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barrierer mot deltakelse