Betydningen av hjelpemidler og tilrettelegging for funksjonshemmede barn og unges mestring og deltakelse i skolen
-
Siri MordalProsjektleder
-
Trond Hallgeir BulandProsjektdeltager
-
Trude Mariane MidtgårdProsjektdeltager
-
Christian WendelborgProsjektdeltager
-
Sigrid Elise WikProsjektdeltager
-
Jan TøssebroProsjektdeltager
Denne rapporten oppsummerer prosjektet «Betydningen av tilrettelegging og hjelpemidler for funksjonshemmede barn og unges mestring og deltakelse i grunnopplæringen», som ble gjennomført på oppdrag av Arbeid- og velferdsdirektoratet.
Prosjektet ble gjennomført av SINTEF avdeling helse i samarbeid med NTNU Samfunnsforskning og avdelingen Mangfold og inkludering.
Det overordnede målet med evalueringen har vært å skaffe ny forskningsbasert kunnskap som kan bidra til økt deltakelse og mestring i skolen for unge med nedsatt funksjonsevne. I tillegg til å utvikle kunnskap som kan gjøre hjelpemiddelområdet bedre i stand til å prioritere innsats og iverksette tiltak tilpasset brukerne.
Prosjektet benyttet både kvantitative og kvalitative metoder, samt at det ble gjennomført en litteraturgjennomgang. Målet med denne rapporten er å kommunisere de funn vi har gjort i prosjektet som kan bidra til kunnskapsutvikling innenfor hjelpemiddelområdet spesifikt knyttet til elevers deltakelse og mestring i skolen.