Betydningen av hjelpemidler og tilrettelegging for funksjonshemmede barn og unges mestring og deltakelse i skolen

Bidragsytere
Publiseringsår
2020
ISBN
ISBN 978-82-14-06568-8

Denne rapporten oppsummerer prosjektet «Betydningen av tilrettelegging og hjelpemidler for funksjonshemmede barn og unges mestring og deltakelse i grunnopplæringen», som ble gjennomført på oppdrag av Arbeid- og velferdsdirektoratet.

Prosjektet ble gjennomført av SINTEF avdeling helse i samarbeid med NTNU Samfunnsforskning og avdelingen Mangfold og inkludering.

Det overordnede målet med evalueringen har vært å skaffe ny forskningsbasert kunnskap som kan bidra til økt deltakelse og mestring i skolen for unge med nedsatt funksjonsevne. I tillegg til å utvikle kunnskap som kan gjøre hjelpemiddelområdet bedre i stand til å prioritere innsats og iverksette tiltak tilpasset brukerne.

Prosjektet benyttet både kvantitative og kvalitative metoder, samt at det ble gjennomført en litteraturgjennomgang. Målet med denne rapporten er å kommunisere de funn vi har gjort i prosjektet som kan bidra til kunnskapsutvikling innenfor hjelpemiddelområdet spesifikt knyttet til elevers deltakelse og mestring i skolen.