Pågående prosjekt

PPT - TETT PÅ

Bidragsytere
Oppdragsgiver
Utdanningsdirektoratet
Vil du bli varslet når det kommer nye publikasjoner i dette prosjektet?
Denne siden er beskyttet av reCAPTCHA og Google's Personvernerklæring og Vilkår for bruk er gjeldende.

PPT - Tett på

I Tett på-prosjektet utvikler vi og prøver ut en ny modell for samarbeid mellom Pedagogisk psykologisk tjeneste, barnehage og skole. Målet med prosjektet er at barn med behov for spesialpedagogisk tilrettelegging skal få riktig hjelp tidlig ved at Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT), skal bistå med nødvendig utredning og veiledning, uten behov for henvisning. I samarbeid med foresatte, barnehage og skole skal PPT skal gi barn et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud.

Tett på-modellen har som mål å bedre den spesialpedagogiske hjelpen i skole og barnehage gjennom å utvikle samarbeidet mellom barnehage, skole og den pedagogisk-psykologiske tjenesten.

Den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) har som særlig oppgave å hjelpe barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging. PPT skal også hjelpe barnehager og skoler med å legge til rette for barn og elever med særskilte behov, og skape en mer inkluderende barnehage og skole for alle. Målet er at alle barn skal få et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud.

Det går ofte lang tid fra man ser at noen trenger hjelp i barnehage og skole, til innsatsen kan settes i gang. Lange ventelister gjør at hjelpen kommer sent. I tillegg utføres ofte det spesialpedagogiske tilbudet av voksne uten den riktige kompetansen. Barn og foreldre opplever at de ikke har en tydelig stemme og medvirkning i tiltak som settes i gang og at det er vanskelig å nå igjennom.

Ideen i Tett på-modellen er at å bruke fagkompetansen nærmest barnet vil skape en mer inkluderende skole- og barnehagehverdag, og gi de ansatte i barnehage og skole bedre muligheter for å gjøre jobben på en god måte. Det betyr at særlig ansatte i PPT må jobbe på nye måter og med nye oppgaver, der de er mer til stede i skole og barnehage og kan gi hjelp og koordinere hjelp der det trengs mest, når det trengs mest. Det er dette man nå vil teste ut med Tett på-modellen.

Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Trondheim kommune, Steinkjer kommune og Aurskog Høland kommune, og med forskningsinstituttet NIFU.

Prosjektnummer: 3699

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.