PPT - TETT PÅ
-
Joakim CaspersenProsjektleder
-
Christian WendelborgProsjektdeltager
-
Håkon LeiulfsrudProsjektdeltager
-
Melina RøeProsjektdeltager
-
Ingrid Holmedahl HermstadProsjektdeltager
-
Ida UtmoProsjektdeltager
PPT - Tett på
I Tett på-prosjektet utvikler vi og prøver ut en ny modell for samarbeid mellom Pedagogisk psykologisk tjeneste, barnehage og skole. Målet med prosjektet er at barn med behov for spesialpedagogisk tilrettelegging skal få riktig hjelp tidlig ved at Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste (PPT), skal bistå med nødvendig utredning og veiledning, uten behov for henvisning. I samarbeid med foresatte, barnehage og skole skal PPT skal gi barn et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud.
Tett på-modellen har som mål å bedre den spesialpedagogiske hjelpen i skole og barnehage gjennom å utvikle samarbeidet mellom barnehage, skole og den pedagogisk-psykologiske tjenesten.
Den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) har som særlig oppgave å hjelpe barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging. PPT skal også hjelpe barnehager og skoler med å legge til rette for barn og elever med særskilte behov, og skape en mer inkluderende barnehage og skole for alle. Målet er at alle barn skal få et inkluderende, likeverdig og tilpasset pedagogisk tilbud.
Det går ofte lang tid fra man ser at noen trenger hjelp i barnehage og skole, til innsatsen kan settes i gang. Lange ventelister gjør at hjelpen kommer sent. I tillegg utføres ofte det spesialpedagogiske tilbudet av voksne uten den riktige kompetansen. Barn og foreldre opplever at de ikke har en tydelig stemme og medvirkning i tiltak som settes i gang og at det er vanskelig å nå igjennom.
Ideen i Tett på-modellen er at å bruke fagkompetansen nærmest barnet vil skape en mer inkluderende skole- og barnehagehverdag, og gi de ansatte i barnehage og skole bedre muligheter for å gjøre jobben på en god måte. Det betyr at særlig ansatte i PPT må jobbe på nye måter og med nye oppgaver, der de er mer til stede i skole og barnehage og kan gi hjelp og koordinere hjelp der det trengs mest, når det trengs mest. Det er dette man nå vil teste ut med Tett på-modellen.
Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Trondheim kommune, Steinkjer kommune og Aurskog Høland kommune, og med forskningsinstituttet NIFU.
Prosjektnummer: 3699