Joakim Caspersen

Joakim Caspersen er sosiolog og forskningssjef og forsker 1 ved avdeling Mangfold og inkludering. Han har doktorgrad i profesjonsstudier fra OsloMet, og har tidligere jobbet ved forskningsinstituttet NIFU og ved Senter for Profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet, og som førsteamanuensis (20%) ved yrkesfaglærerutdanningen ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Caspersen jobber med utdanningsforskning i skjæringen mellom pedagogikk, sosiologi, statsvitenskap og organisasjonsstudier, og har publisert nasjonalt og internasjonalt på alle områdene. Mange av prosjektene er basert på internasjonale sammenligninger. Doktorgradsavhandlingen handlet om nyutdannede læreres mestring av yrket, og kompetanse i profesjonell yrkesutøvelse, særlig hos lærere. Han har deltatt i store internasjonale undersøkelser om temaet.

Caspersen har i tillegg jobbet med prosjekter innen barnevern, funksjonshemming og generelle oppvekstperspektiver, og med studier av hvordan høyere utdanning organiseres for å sikre best kvalitet på arbeidet som velferdsstatens profesjonsutøvere skal utføre i skole, barnehage, barnevern mm. De siste årene har forskningen i stor grad dreiet seg om inkludering i skole og oppvekst, og særlig viktig er spørsmål om organisering og samarbeid på tvers for å lage et best mulig opplæringstilbud for alle, og særlig for barn med særskilte behov.

English:

Joakim Caspersen is a sociologist and Research Director at the Department of Diversity and Inclusion. He holds a PhD in the Studies of Professions, OsloMet and has previously worked at the research institute NIFU and the Centre for the Study of Professions (SPS) at OsloMet. He has also served as an Associate Professor (20%) in vocational teacher education at the Department of Teacher Education, NTNU, and is currently also a researcher at the Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioural Research in Education at the University of Stavanger.

Caspersen’s research spans the intersection of education, sociology, political science, and organizational studies. Many of his projects are based on international comparisons. His doctoral dissertation focused on the professional competence and mastery of newly qualified teachers, particularly in their professional practice. He has participated in different international studies on this topic.

Additionally, Caspersen has worked on projects related to child welfare, disability, and general childhood perspectives, as well as studies on how higher education is organized to ensure the best quality of work performed by welfare state professionals in schools, kindergartens, child welfare services, etc. In recent years, his research has largely been thematically focused on inclusion in education, with particular emphasis on organizational issues and cross-sectoral collaboration to create the best possible educational offerings for all children.

Prosjekter

Publikasjoner