Pågående prosjekt

ICCS2027 - Den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen

Bidragsytere
  • Oddveig Storstad, NTNU Institutt for lærerutdanning
    Nasjonal forskningskoordinator (NRC)
  • Melina Røe
    Prosjektdeltager
  • Christian Wendelborg
    Prosjektdeltager
  • Joakim Caspersen
    Prosjektdeltager
  • Sonia Tangen
    Prosjektdeltager
  • Erik Dyrvik
    Prosjektdeltager
  • Thomas Dahl
    Prosjektdeltager
  • Kjersti Eggen Dahl, NTNU Institutt for lærerutdanning
    Prosjektdeltager
  • Jes Heise Rasmussen, NTNU Institutt for lærerutdanning
    Prosjektdeltager
  • Yngve Skjæveland, NTNU Institutt for lærerutdanning
    Prosjektdeltager
  • Gunnar Grut, NTNU Institutt for lærerutdanning
    Prosjektdeltager
  • Reidun Heggem, NTNU Institutt for lærerutdanning
    Prosjektdeltager
  • Melanie Magin, NTNU
    Prosjektdeltager
  • Kristian Bernhof Ellinggard, NTNU Institutt for sosiologi og statsvitenskap
    Prosjektdeltager
  • Knut Vesterdal, NTNU Institutt for lærerutdanning
    Prosjektdeltager
  • Jon Reitan, NTNU Institutt for lærerutdanning
    Prosjektdeltager
  • Stine Johansen Utler, NTNU Institutt for lærerutdanning
    Prosjektdeltager
  • Christian Engen Skotnes, NTNU Institutt for lærerutdanning
    Prosjektdeltager
Oppdragsgiver
Utdanningsdirektoratet
Periode
01.12.2024 - 01.07.2029
Prosjektets økonomiske ramme
kr 18 000 000,-

En av de viktigste oppgavene norsk skole har er å formidle kunnskap og normer om det norske samfunnet generelt og om demokrati og medborgerskap spesielt. Elevene skal bli aktive samfunnsborgere og virke i et demokratisk samfunn.

Et velfungerende demokrati er helt avhengig av at vi som borgere deltar aktivt og utfører vårt medborgerskap ved å stemme ved valg, diskutere politikk og samfunnsspørsmål, eller demonstrere slik vi har sett flere eksempler på med ungdommenes klimastreiker.

ICCS-studiene måler ungdomsskoleelevers kunnskaper om og forståelse av demokrati- og medborgerskap. I Norge svarer elever på 9. trinn på spørsmål om kunnskap, holdninger og engasjement. Lærere og skoleledere blir også spurt.

Norge har, som ett av tolv land, deltatt i samtlige ICCS-sykluser; 2009, 2016 og 2022.

Nå er NTNU Institutt for lærerutdanning, NTNU Samfunnsforskning AS og NTNU Institutt for sosiologi og statsvitenskap klar for en ny runde med den store ICCS-undersøkelsen.

International Civic and Citizenship Education Study (ICCS)
er en av fem internasjonale utdanningsstudier som Norge deltar i.

ICCS (demokratikompetanse), PIRLS (leseferdigheter), ICILS (digital kompetanse) og TIMSS (matematikk og naturfag) er alle koordinert av International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), mens PISA (lesing, matematikk og naturfag) er i regi av OECD.

ICCS måler ungdomsskoleelevers kunnskaper om og forståelse av demokrati- og medborgerskap (demokratiforståelse). I Norge svarer elever på 9. trinn på spørsmål om kunnskap, holdninger og engasjement. I tillegg fyller lærere og skoleledere ut egne spørreskjema. I ICCS 2022 deltok et representativt utvalg av 5687 norske elever fordelt på 142 skoler.

Dataene for ICCS 2027 samles inn vinteren 2027 og de første resultatene vil bli presentert høsten 2028.