ICCS2027 - Den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen
-
Oddveig Storstad, NTNU Institutt for lærerutdanningNasjonal forskningskoordinator (NRC)
-
Melina RøeProsjektdeltager
-
Christian WendelborgProsjektdeltager
-
Joakim CaspersenProsjektdeltager
-
Sonia TangenProsjektdeltager
-
Erik DyrvikProsjektdeltager
-
Thomas DahlProsjektdeltager
-
Kjersti Eggen Dahl, NTNU Institutt for lærerutdanningProsjektdeltager
-
Jes Heise Rasmussen, NTNU Institutt for lærerutdanningProsjektdeltager
-
Yngve Skjæveland, NTNU Institutt for lærerutdanningProsjektdeltager
-
Gunnar Grut, NTNU Institutt for lærerutdanningProsjektdeltager
-
Reidun Heggem, NTNU Institutt for lærerutdanningProsjektdeltager
-
Melanie Magin, NTNUProsjektdeltager
-
Kristian Bernhof Ellinggard, NTNU Institutt for sosiologi og statsvitenskapProsjektdeltager
-
Knut Vesterdal, NTNU Institutt for lærerutdanningProsjektdeltager
-
Jon Reitan, NTNU Institutt for lærerutdanningProsjektdeltager
-
Stine Johansen Utler, NTNU Institutt for lærerutdanningProsjektdeltager
-
Christian Engen Skotnes, NTNU Institutt for lærerutdanningProsjektdeltager
En av de viktigste oppgavene norsk skole har er å formidle kunnskap og normer om det norske samfunnet generelt og om demokrati og medborgerskap spesielt. Elevene skal bli aktive samfunnsborgere og virke i et demokratisk samfunn.
Et velfungerende demokrati er helt avhengig av at vi som borgere deltar aktivt og utfører vårt medborgerskap ved å stemme ved valg, diskutere politikk og samfunnsspørsmål, eller demonstrere slik vi har sett flere eksempler på med ungdommenes klimastreiker.
ICCS-studiene måler ungdomsskoleelevers kunnskaper om og forståelse av demokrati- og medborgerskap. I Norge svarer elever på 9. trinn på spørsmål om kunnskap, holdninger og engasjement. Lærere og skoleledere blir også spurt.
Norge har, som ett av tolv land, deltatt i samtlige ICCS-sykluser; 2009, 2016 og 2022.
Nå er NTNU Institutt for lærerutdanning, NTNU Samfunnsforskning AS og NTNU Institutt for sosiologi og statsvitenskap klar for en ny runde med den store ICCS-undersøkelsen.
International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) er en av fem internasjonale utdanningsstudier som Norge deltar i.
ICCS (demokratikompetanse), PIRLS (leseferdigheter), ICILS (digital kompetanse) og TIMSS (matematikk og naturfag) er alle koordinert av International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA), mens PISA (lesing, matematikk og naturfag) er i regi av OECD.
ICCS måler ungdomsskoleelevers kunnskaper om og forståelse av demokrati- og medborgerskap (demokratiforståelse). I Norge svarer elever på 9. trinn på spørsmål om kunnskap, holdninger og engasjement. I tillegg fyller lærere og skoleledere ut egne spørreskjema. I ICCS 2022 deltok et representativt utvalg av 5687 norske elever fordelt på 142 skoler.
Dataene for ICCS 2027 samles inn vinteren 2027 og de første resultatene vil bli presentert høsten 2028.