Melina Røe
Melina Røe
Melina Røe har PhD i sosialt arbeid og er seniorforsker ved Mangfold og inkludering. Hun er sosionomutdannet, men har siden tidlig 2000-tallet jobbet med forskning innen velferds- og utdanningssektoren. Hun har jobbet med spørsmål om inkludering i flere sammenhenger, blant annet flyktningers integrering i arbeidslivet, boligsosiale problemstillinger og elevers trivsel i skolen.
Hun har vært del av flere nasjonale utviklingsprosjekter der formålet har vært at forskere, praksisfeltet og brukere sammen skal jobbe for å utvikle bedre tjenester i sektoren: Høgskole og universitetssosialkontor (HUSK) og Praksis og kunnskapsutvikling i NAV. Hun har ledet prosjekter innen det boligsosiale feltet. Hun har siden 2011 vært en del av teamet som gjør analysene av den årlige Elevundersøkelsen og Udirs brukerundersøkelser.
Røe var sentral i Norges gjennomføringen av den internasjonale undersøkelsen ICCS 2022 som måler unges kunnskap om demokrati og medborgerskap. Hun var skolekontakt, en oppgave som innebar rekruttering, veiledning og oppfølging av de 200 skolene frem mot gjennomføring.
Røe sitter i ledelsen av Geminisenteret HelsA og i styret til Foreningen for forskning i sosialt arbeid (FORSA).
Prosjekter
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
ICCS2022 - Den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse
-
Nylig avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Why/Not in my backyard? Dialogverktøy for kommuner og nabolag
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering | Studio Apertura | Senter for økonomisk forskning
Tjenestereisen i Helseaksen – En helhetlig undersøkelse av NAVs oppfølging av arbeidstakere med helseutfordringer
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering | Studio Apertura | Senter for økonomisk forskning
Utprøving av lovende arbeidsmetoder på sosialtjenesteområdet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Innbyggerundersøkelsen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Analyser av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skole og voksenopplæring, herunder elevundersøkelsen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Utviklingshemmetes bosituasjon 2021
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
PPT - TETT PÅ
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Fra leie til eie i Trondheim
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Om betingelser for kvalitet i Familieverntjenesten
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Bosetting av flyktninger
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Arbeidsprosesser og praksis om ROP-gruppen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Analyse av brukerundersøkelsene for skole
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Følgeevaluering av Husbankens kommuneprogram
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Nasjonal evaluering av skolefritidsordningen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av læringsprosjekter i Midt-Norge
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2015-2017
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Boligen som integreringsarena
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV-kontor i Sør-Trøndelag: Minoritetsperspektivet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Forståelse av mobbing i videregående opplæring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Yrkesretting og fellesfag i videregående opplæring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Stolt beboer
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Direkteplassering av enslige mindreårige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2011-2013
Publikasjoner
-
RapportStudio Apertura | Mangfold og inkludering | Senter for økonomisk forskning
Tjenestereisen i helseaksen – en helhetlig undersøkelse av NAVs oppfølging av arbeidstakere med helseutfordringer
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Safe housing for a meaningful everyday life. Development of housing for people with drug addiction, psychiatric disorders and violence risk
-
RapportMangfold og inkludering
Why Not In My BackYard? Verktøy for bedre nabodialog
-
RapportMangfold og inkludering
Inkludering og ekskludering i elevers digitale verden : Dypdykk i elevers aktivitet i sosiale medier og gaming og betydning for motivasjon og trivsel på skolen
-
RapportMangfold og inkludering
En sosiokulturell stedsanalyse av Lademoen
-
RapportMangfold og inkludering
En sosiokulturell stedsanalyse av Tempe-Sorgenfri
-
RapportMangfold og inkludering
Videregående elevers erfaringer med koronapandemien og konsekvenser for skolehverdagen. Elevundersøkelsens dypdykk i elevenes læringsmiljø på utvalgte utdanningsprogram.
-
RapportMangfold og inkludering
Å ta i bruk lydutjevningsanlegg - En kvalitativ studie av fem Osloskolers erfaringer
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Safe housing for a meaningful everyday life Development of housing for people with drug addiction, psychiatric disorders and violence risk
-
RapportMangfold og inkludering
Trygg bolig for en meningsfull hverdag : Utvikling av nytt bo- og tjenestetilbud for personer med ROP-lidelser og voldsrisiko
-
RapportMangfold og inkludering
Dypdykk i Elevundersøkelsen 2020 : En kommunes arbeid med Elevundersøkelsen
-
KronikkMangfold og inkludering
Summen av enkeltmenneskers livskraft er en del av vår samfunnssikkerhet
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser
-
RapportMangfold og inkludering
Jarleveien 10 : Erfaringer fra et kommunalt boligkompleks for rusavhengige i Trondheim
-
RapportMangfold og inkludering
På vei mot inkludering? Sluttrapport fra evalueringen av modellutprøvingen Inkludering på alvor
-
RapportMangfold og inkludering
Barrierer i det fysiske læringsmiljøet for elever med nedsatt funksjonsevne
-
RapportMangfold og inkludering
Kvalitet i familievernet : Ansattes vurderinger av betingelser for et faglig godt tjenestetilbud
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen
-
RapportMangfold og inkludering
Fra kommunal leietaker til boligeier : Erfaringer med leie til eie i Trondheim kommune
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Kartlegging av elevenes læringsmiljø. Elevundersøkelsen som verktøy i skolens utviklingsarbeid
-
KronikkMangfold og inkludering
Familier i krise på samlebånd?
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Motivation work amongst young refugees in between school, education and job in Norway
-
RapportMangfold og inkludering
Et felles ansvar : Gode arbeidsprosesser i bo- og tjenestetilbudet til personer med rus- og psykiske lidelser (ROP)
-
RapportMangfold og inkludering
Læringsmiljøprosjektet: Sluttrapport for evalueringen av Læringsmiljøprosjektet
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Stolt beboer - erfaringer fra et boligsosialt forskningsprosjekt
-
RapportMangfold og inkludering
Å bygge stein på stein : Gode grep i helhetlig boligsosialt arbeid for vanskeligstilte barnefamilier
-
RapportMangfold og inkludering
Bolig for velferd – følgestudie av læringsprosjekter i Midt-Norge
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016
-
RapportMangfold og inkludering
Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser : Et verktøy for kvalitetsutvikling i grunnskolen?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Å bygge sten på sten: Noen gode grep i helhetlig boligsosialt arbeid med barnefamilier
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Settling refugees in Norwegian municipalities: from controlled to more participatory practices
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av Læringsmiljøprosjektet : Delrapport 2 Resultatnotat om Pedagogisk Psykologisk Tjeneste sin rolle
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015
-
Populærvitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen - ikke bare en konkurranse med naboskolen
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Planned, controlled and voluntarily? Settlement and housing as a means for integration of refugees
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Hva er status i kommunene?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Hva er et godt sted å bo?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Minoritetsperspektivet i Praksis og kunnskapsutvikling i NAV
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Boligen som integreringsarena for flyktninger
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Det flerkulturelle samfunn. Noen perspektiver
-
RapportMangfold og inkludering
Boligen som integreringsarena for flyktninger: Kristiansunds vei mot en helhetlig praksis
-
RapportMangfold og inkludering
Grunnleggende ferdigheter og læringsmiljø : Et utdrag av analysene av Elevundersøkelsen 2014
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Innvandrere og lønnsarbeid
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flerkulturelle samfunn: Noen perspektiver
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Det flerkulturelle samfunn
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014
-
RapportMangfold og inkludering
Stolt beboer : Folk og hus i Tollåsenga
-
RapportMangfold og inkludering
Yrkesretting og relevans i fellesfagene. Hovedrapport med sammenstilling og analyser
-
IntervjuMangfold og inkludering
Ph.d om flyktninger i norsk arbeidsliv
-
IntervjuMangfold og inkludering
Får seg ikke jobb: Gjentatte NAV-tiltak for å få flyktninger i jobb har ikke virket
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2013
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelse 2013 : Analyse av Elevundersøkelsen 2013
-
RapportMangfold og inkludering
Mobbing i videregående opplæring : Forekomst og forståelse av mobbing blant elever og lærlinger i Vestfold
-
RapportMangfold og inkludering
Yrkesretting og relevans i praksis : En kvalitativ studie om tilpasning av fellesfag til yrkesfaglige studieprogram
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Structural and individual barriers to increased participation in the labour market amongst long-term unemployed with a refugee background in present-day Norway.
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Strukturelle og individuelle barrierer for økt arbeidsdeltakelse blant langtidsledige med flyktningbakgrunn
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Life as PhD-student - in retrospect
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Same shit new wrapping? Arbeidskvalifisering av langtidsledige med flyktningbakgrunn
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Gode grep for varig endring?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Det flerkulturelle samfunn
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Det flerkulturelle samfunn
-
IntervjuMangfold og inkludering
Lim og lyspunkt i Tollåsenga
-
RapportMangfold og inkludering
Mot en ny bosettingsmodell? : Direkteplassering av enslige mindreårige
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Gode grep for varig endring? Langtidsledige flyktningers utfordringer
-
IntervjuMangfold og inkludering
Færre i jobb etter toårig program
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2012 : Analyse av elevundersøkelsen 2012
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Same shit new wrapping? Experiences with work-oriented qualification among refugees with long residency in Norway
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Arbeidskvalifisering blant langtidsledige flyktninger
-
IntervjuMangfold og inkludering
Forskjeller på ambisjoner og realitet
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Long-term unemployed with refugee background: How can social work change their situation?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Fra flyktning til borger: Erfaringer fra et forskningsprosjekt blant langtidsmottakere av sosialhjelp
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Gjort, lært, lurt: HUSK fra minoritetsperspektivet
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Fra flyktning til borger: erfaringer fra et følgeforskningsprosjekt blant langtidsmottakere av sosialhjelp
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2011. Analyse av Elevundersøkelsen 2011
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
"Mange vil aldri greie å hjelpe"
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
"Why don't they want us?" Refugees still unemployed after many years in Norway
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
"What's in it for us?" Om å møte forventninger i feltet
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Erfaringer fra å skape forandringer i praksis - hva har vi lært?
-
KronikkMangfold og inkludering
Sosialt arbeid som fag i Nav
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Sosialt arbeid og kvalifisering av langtids sosialhjelpsmottakere med flyktningbakgrunn: Utfordringer når suksessen måles i arbeidsdeltakelse og varig selvhjulpenhet
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Ambisjoner om gode grep
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Hvordan utvikles gode praksiser - forskning og teoridannelse
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Analyseprosessen: Eksempler fra et pågående forskningsprosjekt
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Virksomme metoder i (kvalifiserings)arbeidet med langtids sosialhjelpsmottakere som har kommet til Norge som flyktninger
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
”Gode grep for varig endring?" Et HUSK-prosjekt med fokus på langtids sosialhjelpsmottakere med innvandrerbakgrunn
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
”Gode grep for varig endring?" Et PhD-prosjekt med fokus på langtids sosialhjelpsmottakere med innvandrerbakgrunn
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Praksisbasert forskning/forskningsbasert praksis = to sider av samme sak?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Minoritetsperspektivet
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Hvordan formidle kunnskap fra forskning slik at den blir anvendelig i praksis?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Gode grep for varig endring? Sosialt arbeid med etniske minoriteter
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Tiltaksarbeid og sosialt arbeid
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
HUSK Midt-Norge: Et samarbeid mellom sosialtjeneste, forskning, utdanning og brukere
-
RapportMangfold og inkludering
Ungdom - "rik" og "fattig"
-
RapportMangfold og inkludering
På vei mot norsk arbeidsliv: Evaluering av et kvalifiseringsløp for minoritetsspråklige
-
RapportMangfold og inkludering
Med Brygga som springbrett. Evaluering av et integreringstiltak for tidligere rusmisbrukere
-
RapportMangfold og inkludering
Fattig eller rik - slik ungdom ser det
-
RapportMangfold og inkludering
PÅ VEI TIL JOBB? Sluttrapport fra evaluering av AMO-kurset Skole på byggeplass
-
DokumentarMangfold og inkludering
Samles om sunne verdier
-
IntervjuMangfold og inkludering
ingen klager over at de har det for bra
-
RapportMangfold og inkludering
Ved Europas port: Om flyktningers integrering i det greske samfunnet
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
Fattig eller rik - slik ungdom ser det
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Orientering om prosjektet Ungdom - "rik" og "fattig"
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
To be or not to be marginalized - a question of different representations of disability?
-
HovedfagsoppgaveMangfold og inkludering
Ved Europas port: Flyktningers integrering i det greske samfunnet