Melina Røe
Melina Røe
Melina Røe har PhD i sosialt arbeid og er seniorforsker ved Mangfold og inkludering. Hun er sosionomutdannet, men har siden tidlig 2000-tallet jobbet med forskning innen velferds- og utdanningssektoren. Hun har jobbet med spørsmål om inkludering i flere sammenhenger, blant annet flyktningers integrering i arbeidslivet, boligsosiale problemstillinger og elevers trivsel i skolen.
Hun har vært del av flere nasjonale utviklingsprosjekter der formålet har vært at forskere, praksisfeltet og brukere sammen skal jobbe for å utvikle bedre tjenester i sektoren: Høgskole og universitetssosialkontor (HUSK) og Praksis og kunnskapsutvikling i NAV. Hun har ledet prosjekter innen det boligsosiale feltet. Hun har siden 2011 vært en del av teamet som gjør analysene av den årlige Elevundersøkelsen og Udirs brukerundersøkelser.
Røe var sentral i Norges gjennomføringen av den internasjonale undersøkelsen ICCS 2022 som måler unges kunnskap om demokrati og medborgerskap. Hun var skolekontakt, en oppgave som innebar rekruttering, veiledning og oppfølging av de 200 skolene frem mot gjennomføring.
Røe sitter i ledelsen av Geminisenteret HelsA og i styret til Foreningen for forskning i sosialt arbeid (FORSA).
Prosjekter
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
ICCS2027 - Den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
ICCS2022 - Den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Why/Not in my backyard? Dialogverktøy for kommuner og nabolag
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering | Studio Apertura | Senter for økonomisk forskning
Tjenestereisen i Helseaksen – En helhetlig undersøkelse av NAVs oppfølging av arbeidstakere med helseutfordringer
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering | Studio Apertura | Senter for økonomisk forskning
Utprøving av lovende arbeidsmetoder på sosialtjenesteområdet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Innbyggerundersøkelsen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Analyser av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skole og voksenopplæring, herunder Elevundersøkelsen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Utviklingshemmetes bosituasjon 2021
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
PPT - TETT PÅ
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Om betingelser for kvalitet i Familieverntjenesten
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Fra leie til eie i Trondheim
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Arbeidsprosesser og praksis om ROP-gruppen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Bosetting av flyktninger
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Analyse av brukerundersøkelsene for skole
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Nasjonal evaluering av skolefritidsordningen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Følgeevaluering av Husbankens kommuneprogram
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av læringsprosjekter i Midt-Norge
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2015-2017
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Boligen som integreringsarena
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Praksis- og kunnskapsutvikling i NAV-kontor i Sør-Trøndelag: Minoritetsperspektivet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Yrkesretting og fellesfag i videregående opplæring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Forståelse av mobbing i videregående opplæring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Stolt beboer
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Direkteplassering av enslige mindreårige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2011-2013