ICCS2022 - Den internasjonale demokrati- og medborgerundersøkelsen
-
Oddveig Storstad, NTNUNasjonal forskningskoordinator (NRC)
-
Joakim CaspersenProsjektdeltager
-
Ingrid Holmedahl HermstadProsjektdeltager
-
Melina RøeProsjektdeltager
-
Christian WendelborgProsjektdeltager
En av de viktigste oppgavene norsk skole har er å formidle kunnskap og normer om det norske samfunnet generelt og om demokrati og medborgerskap spesielt. Elevene skal bli aktive samfunnsborgere og virke i et demokratisk samfunn. Et velfungerende demokrati er helt avhengig av at vi som borgere deltar aktivt og utfører vårt medborgerskap ved å stemme ved valg, diskutere politikk og samfunnsspørsmål, eller demonstrere slik vi har sett flere eksempler på med ungdommenes klimastreiker.
Skolen har altså en viktig funksjon i å lære elevene å bli samfunnsborgere, og med Fagfornyelsen/LK20 forsterkes denne betydningen. Med de nye læreplanene er demokrati og medborgerskap utpekt som ett av tre tverrfaglige tema det skal undervises i flere fag. Kunnskap om ulike sider ved demokrati- og medborgerskapsundervisningen i norsk skole er derfor et viktig forskningsfelt som ICCS-teamet ved NTNU Institutt for lærerutdanning og NTNU Samfunnsforskning følger tett i dette prosjektet.
Ny runde i 2027
ICCS, International Civic and Citizenship Education Study, er en av flere storskala utdanningsstudier i regi av International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA).
ICCS-studiene måler ungdomsskoleelevers kunnskaper om og forståelse av demokrati- og medborgerskap. I Norge svarte elever på 9. trinn på spørsmål om kunnskap, holdninger og engasjement. Lærere og skoleledere ble også spurt.
Norge har, som ett av tolv land, deltatt i samtlige ICCS-sykluser; 2009, 2016 og 2022.
IEA har annonsert neste syklus: ICCS2027.
Les mer om IC2022 hos NTNU Institutt for lærerutdanning her.