Pågående prosjekt

Tjenestereisen i Helseaksen – En helhetlig undersøkelse av NAVs oppfølging av arbeidstakere med helseutfordringer

Bidragsytere
Oppdragsgiver
Arbeids- og velferdsdirektoratet
Periode
01.07.2023 - 01.04.2024
Prosjektets økonomiske ramme
kr 2 000 000,-

Arbeidstakeres langvarige fravær fra arbeid er kostbart for samfunnet, men det er også negativt for individet da arbeid bidrar til å møte sosiale, fysiske og psykiske behov. Dermed er det å få flere til å stå mer i arbeid til tross for helseutfordringer, samt raskere og bærekraftig retur til arbeid et prioritert mål. Å få til dette krever god oppfølging basert på situasjonen til personen med helseutfordringer.

Arbeids- og velferdsdirektoratet har arbeidet med «helseaksen», som ser på hvordan arbeidstakere som er utenfor arbeid på grunn av helseutfordringer blir fulgt opp av NAV. I dette arbeidet har en sett på hvordan denne oppfølgingen oppleves for flere av de involverte aktørene, som NAV, lege, arbeidsgiver og arbeidstakere. Helseaksen tar for seg hele løpet til en person som har fått sin arbeidsevne redusert; fra før sykmelding, gjennom sykefraværsløpet, arbeidsavklaringspenger og eventuelt til uføretrygd. Det tar også for seg retur til arbeid, som kan forekomme på alle tidspunkter i et slikt løp.

Arbeids- og velferdsdirektoratet forsøker gjennom arbeidet med helseaksen å beskrive og utvikle tiltak til tre sentrale utfordringer:

  • Manglende behovsretting av oppfølgingen i sykefraværsløpet
  • Manglende kontinuitet i oppfølging av brukere med lange oppfølgingsløp
  • Mangler i samhandlingen og involveringen av arbeidsgiver og lege i NAVs oppfølging av brukere på AAP

I dette prosjektet samarbeider tre avdelinger ved NTNU Samfunnsforskning for å videreutvikle kunnskap innenfor helseaksen. Dette gjøres ved å svare ut fire problemstillinger:

  • Hvordan NAV samarbeider internt og med eksterne aktører for å redusere frafall fra arbeidslivet.
  • Hvordan NAV kan innrette sin oppfølging og ressursbruk langs helseaksen på en måte som i større grad sammenfaller med brukernes behov.
  • Hvordan en kan unngå unødvendige avbrudd i oppfølgingen.
  • Hvilken betydning NAV-kontorenes organisering har for oppfølgingen langs helseaksen.

Ved å besvare disse problemstillingene vil vi kunne bidra til å identifisere hvordan oppfølgingen av arbeidstakere med helseutfordringer kan forbedres, samt gi konkrete anbefalinger som kommer NAV-kontorene, arbeidsgiverne og arbeidstakerne til gode.

Prosjektet gjennomføres fra juli 2023 til april 2024.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.