Tjenestereisen i helseaksen – en helhetlig undersøkelse av NAVs oppfølging av arbeidstakere med helseutfordringer
-
Martin Inge StandalProsjektleder
-
Anne Wullum AasbackProsjektdeltager
-
Stina SvendsenProsjektdeltager
-
Gudveig GjøsundProsjektdeltager
-
Jon Marius Vaag IversenProsjektdeltager
-
Melina RøeProsjektdeltager
Vi har i dette prosjektet gjennomført en helhetlig studie av NAVs oppfølging av arbeidstakere med helseutfordringer langs helseaksen, som er løpet langs de helserelaterte ytelsene (sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd). I dette prosjektet har vi sett på fire hovedproblemstillinger som handler om: (1) Hvordan NAV samarbeider internt og eksternt for å redusere frafall fra arbeidslivet, (2) Hvordan NAV kan innrette sin oppfølging langs helseaksen slik at den i større grad sammenfaller med brukernes behov, (3) Hvordan en kan unngå unødvendige avbrudd i oppfølgingen, og (4) Hvilken betydning NAV-kontorenes organisering har for oppfølgingen langs helseaksen. Vi har også diskutert om tjenestereisetilnærming er en hensiktsmessig metodikk for å synliggjøre utfordringene NAV står overfor i et oppfølgingsløp.
Datamaterialet i prosjektet er basert på individuelle intervjuer og fokusgrupper med totalt 71 informanter. Disse er NAV-ansatte fra ulike nivåer og enheter, samt arbeidstakere, arbeidsgivere, representanter fra brukerorganisasjoner og fastleger.
Resultatene viser at mangfoldet av aktører og variasjonen i saker gjør det utfordrende for dem som følger opp arbeidstakere med helseutfordringer å holde oversikt over samarbeidsmulighetene som finnes, samt forstå egen og andres rolle og ansvarsområder i oppfølgingen. En større felles forståelse av de ulike aktørenes rolle og mulighetsrom for å hjelpe en arbeidstaker tilbake til jobb vil derfor kunne bidra til at en i større grad får til treffsikker oppfølging. Treffsikker oppfølging kan innebære at en i større grad identifiserer arbeidstakerne som har størst behov for oppfølging, samt at en tar i bruk de riktige aktørene på riktig tidspunkt i oppfølgingen.
Denne rapporten viser at manglende kontinuitet i oppfølgingen kommer som en konsekvens av samarbeidsutfordringer, samt kartlegging og oppfølging som ikke treffer arbeidstakerens behov. For å bedre oppfølgingen gjennom helseaksen er en derfor avhengig av å få styrket samarbeidet, og benyttet kompetansen til de ulike aktørene rundt arbeidstaker og NAV-veileder bedre. Dette kan bidra til presis og differensiert innsats på rett tid mot de som har størst behov for oppfølging.