Analyser av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skole og voksenopplæring, herunder Elevundersøkelsen
-
Christian WendelborgProsjektleder
-
Joakim CaspersenProsjektdeltager
-
Melina RøeProsjektdeltager
-
Trond Hallgeir BulandProsjektdeltager
-
Thomas DahlProsjektdeltager
-
Sonia TangenProsjektdeltager
Analyser av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skole og voksenopplæring, herunder elevundersøkelsen
Det overordna målet ved dette oppdraget er å være med å utvikle Elevundersøkelsen, samt Utdanningsdirektoratets øvrige brukerundersøkelser i skole til best mulig kvalitetsutviklingsverktøy i det nasjonale kvalitetsutviklingssystemet. Dette innebærer et todelt formål med oppdraget:
1 Gjøre resultater og data fra Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skole, det vil si Elevundersøkelsen, Lærerundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og Voksenopplæringsundersøkelsen hensiktsmessig tilgjengelig for nasjonale myndigheter, skoleeiere og skoleledere, men også foreldre, elever og befolkningen ellers, gjennom systematisering og analyse av data og resultater fra brukerundersøkelsene. Dette innebærer å analysere data ut fra relevant pedagogisk teori og forskning, samt fra tidligere gjennomførte undersøkelser og andre datakilder (som eksempelvis Grunnskolens Informasjonssystem (GSI)) og kvalitative data fra skolebesøk.
2 Vise gjennom kvalitative analyser hvordan skoleeiere og skoleledere på en fruktbar måte kan benytte Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser som et kunnskapsgrunnlag for lokalt styrings og kvalitetsutvikling. Derigjennom vil Utdanningsdirektoratet også få kunnskap og informasjon for å videreutvikle brukerundersøkelsene og kvalitetsutviklingssystemet.
Prosjektnummer: 3765
Publikasjoner
tilknyttet dette
prosjektet
-
RapportMangfold og inkludering
LÆRERUNDERSØKELSEN 2021/22: Analyse av Lærerundersøkelsen i skolen høst 21 og vår 22
-
RapportMangfold og inkludering
Foreldreundersøkelsen 2021/22 - Analyse av Foreldreundersøkelsen i skolen høst '21 og vår '22
-
RapportMangfold og inkludering
Lærerundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen: Analyse av to av Udirs brukerundersøkelser skoleåret 2022/23
-
RapportMangfold og inkludering
Mobbing og arbeidsro i skolen: Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2022/23
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2022: Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2022/23
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2023: Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2023/24
-
RapportMangfold og inkludering
Mobbing på skolen: Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2023/24
-
RapportMangfold og inkludering
Videregående elevers erfaringer med koronapandemien og konsekvenser for skolehverdagen. Elevundersøkelsens dypdykk i elevenes læringsmiljø på utvalgte utdanningsprogram.
-
RapportMangfold og inkludering
En skolehverdag under press: Jakten på trygghet og tilhørighet