Evaluering av læringsmiljøprosjektet
-
Beate Wold HygenProsjektleder
-
Christian WendelborgProsjektdeltager
-
Melina RøeProsjektdeltager
-
Wibeke JohansenProsjektdeltager
-
Regine RingdalProsjektdeltager
-
Ole Henning NyhusProsjektdeltager
-
Irmelin Slettemoen HelgesenProsjektdeltager
-
Børge Moe, Dronning Mauds minne høgskoleProsjektdeltager
-
Anne Holla Sivertsen, Dronning Mauds minne høgskoleProsjektdeltager
-
Kristine Warhuus Smeby, Dronning Mauds minne høgskoleProsjektdeltager
-
Laila Skjei Flormælen, Dronning Mauds minne høgskoleProsjektdeltager
NTNU Samfunnsforskning og Dronning Mauds minne høgskole skal evaluere Læringsmiljøprosjektet (LMP), der vi skal følge pulje 9 fra april 2025 til juni 2027.
LMP har tidligere blitt evaluert frem til pulje 4 av NOVA (2015), NTNU Samfunnsforskning AS (2018) og FAFO (2020).
Evalueringen av Læringsmiljøprosjektets (LMP) pulje 9 skal gi innsikt i hvordan prosjektet bidrar til å fremme trygge og gode barnehage- og skolemiljøer, samt hvilke faktorer som påvirker implementeringen og effekten av tiltakene. Evalueringen bygger på et helhetlig og systemisk perspektiv, med vekt på samspillet mellom individ, organisasjon og kontekst.
LMP har som hovedmål å fremme trygge og gode barnehage-, SFO- og skolemiljøer uten mistrivsel og krenkelser som mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Fokusområdene er forebygging, tidlig innsats, avdekking og håndtering av krenkelser.
Gjennom en kombinasjon av kvantitative og kvalitative metoder, inkludert spørreundersøkelser, casestudier og analyser av eksisterende data, vil evalueringen gi et solid kunnskapsgrunnlag for videre utvikling av tiltak som sikrer et inkluderende og trygt oppvekstmiljø for barn og unge.