Evaluering av virkemidler rettet mot nyankomne døve asylsøkere og flyktninger
-
Berit BergProsjektleder
-
Odd Morten MjøenAssisterende prosjektleder
-
Mari Bore ØverlandProsjektdeltager
-
Patrick KermitProsjektdeltager
-
Siri MordalProsjektdeltager
-
Joakim CaspersenKvalitetssikrer
Det offentlige tjenesteapparatet er pålagt å gi et likeverdig tilbud til alle, uavhengig av hvilken bakgrunn tjenestemottaker har. Det betyr at alle – uavhengig av kjønn, alder, etnisitet eller funksjonsnivå skal ha rett til å motta tjenester som reelt sett er likeverdige. Dette innebærer at tjenestene skal være like gode for alle brukere. Det skal være like god tilgang til tjenestene for alle brukere og det skal være resultatlikhet for alle brukere.
Språk er en viktig forutsetning for å kunne formidle behov og for å tilby gode og likeverdige tjenester. Vi vet at døve ofte møter barrierer i møtet med offentlige tjenester på grunn av kommunikasjonsutfordringer (Mjøen & Kermit, 2018; Olsen et al., 2010).
Hovedformålet med prosjektet er å evaluere tilbud og tjenester som gis til døve asylsøkere og nyankomne flyktninger, for å finne ut i hvilken grad tilbudene ivaretar gruppens rettssikkerhet, tilgang til norsk tegnspråk og likeverdige tjenester. Vi skal evaluere tilbud og tjenester som gis til døve asylsøkere i asylfasen og flyktninger i bosetningsfasen, og i overgangen mellom disse to fasene.