Odd Morten Mjøen
Odd Morten Mjøen
Odd Morten Mjøen er samfunnsviter og forsker 2 (20 %) ved avdeling for Mangfold og inkludering. Han er førsteamanuensis i helsevitenskap ved Institutt for psykisk helse ved NTNU. Han har doktorgrad i samfunnsvitenskap, fagretning sosialt arbeid fra NTNU med fokus på funksjonshemming og profesjoners møte med tjenestemottakere i kommunale helse- og omsorgstjenester og hvordan organisering av tjenestene påvirker tjenesteutøvelsen. Han har bred erfaring innen kvalitative metoder og har jobbet med ulike forskningsprosjekter der fellesnevneren har vært tema knyttet til tjenester for personer med funksjonsnedsettelser, ofte med organisasjon og profesjoner som perspektiv.
Publikasjoner
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Kultur for læring
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Pathways to the world of work for students with disabilities in higher education
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Pathways to the world of work for students with disabilities in higher education
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Hva er et hjem og hva er en institusjon?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Kvalitetsindikatorer til besvær
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Dialogseminar: Arbeidsinkludering av unge med funksjonsnedsettelse eller psykososiale vansker
-
FagartikkelStudio Apertura | Mangfold og inkludering
Anbefalinger fra MASQ-prosjektet
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Bedre læring for alle! Erfaringsdeling fra et læringsmiljøprosjekt knyttet til inkluderende undervisning
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Forståelser og utvikling av kvalitet lokalt
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Positive Interactions and Supportive Learning Environments: Keys to Enhanced Student Engagement
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Disability and the transition from higher education to employment: Exploring attitudes among Norwegian frontline workers towards work inclusion
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Beyond the first week: sustaining the feeling of social inclusion and sense of belonging for students
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
“Breaking a vicious cycle”: the reproduction of ableism in higher education and its impact on students with disabilities
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"Den ideelle studenten": Bruk av vignetter for å utforske ableisme i høyere utdanning
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Students with disabilities on the path to the world of work - parallel session
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Attitudes towards students with disabilities achieving their educational and work-related goals: a factorial survey experiment among higher education institution employees in Norway
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Minoritetsspråkliges erfaringer med tolking i møte med det offentlige
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Perceptions concerning students with disabilities among employees from Norwegian Higher Education institutions and the Norwegian Labour and Welfare Administration
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Determinants of School Satisfaction in Times of Crisis According to Parents of Children with Special Educational Needs
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Døve og hørselshemmede i møte med strafferettspleien
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
The quantification of "what is valuable" within public health care services
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Welfare by counting? The making of «quality» into a quantifiable policy within public health care services
-
Vitenskapelig oversiktsartikkel/reviewMangfold og inkludering
Barriers and Facilitators in the Transition From Higher Education to Employment for Students With Disabilities: A Rapid Systematic Review
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
The Ambiguous Impact of Performance Measurement on Service Quality
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Om å jobbe i hjemmet til mennesker med utviklingshemming
-
LeserinnleggMangfold og inkludering
Det må et krafttak til også for ansatte som jobber i Boa!
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Kvalitetens mange kanter
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Økende forskjell mellom idealer og praksis?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Inkludering av studenter med funksjonsnedsettelser i tverrprofesjonelt samlæringsprosjekt
-
RapportMangfold og inkludering
Betingelser for god inkludering i skole for hørselshemmede
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Dilemmas in professional performance for persons with extensive services in their homes
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Profesjonell yrkesutøvelse - styrt av dags- og ukeplaner
-
RapportMangfold og inkludering
"Herre i egen Leilighet" en oppsummering av erfaringer med flytting av Løvetanne Bofelleskap til egne leiligheter på Vikatunet.
-
DoktorgradsavhandlingMangfold og inkludering
Å arbeide i noens hjem. Ideologi og praksis i bofellesskap for personer med utviklingshemming
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Landsbyen - et annerledes bofellesskap
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Aspekter ved organisering av tjenester i hjemmet
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Ansattes blikk i et annerledes hjem : Dilemmaer ved arbeid i hjemmet hos personer med utviklingshemming
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Døve mennesker møte med politi og rettsvesen - barrierer og muligheter
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Styrt av faglige vurderinger eller rutiner? Hvilke faktorer styrer/påvirker profesjonell yrkesutøvelse i tjenesten til mennesker med utviklingshemming, de ansattes perpektiv
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Deprofessionalisation of care
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Omsorg som arbeid - dilemma når en yter omfattende tjenester i andres hjem
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Dilemma på bakkenivå. Når profesjonaliteten må vike
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Safe in the hands of the interpreter? A qualitative study investigating the legal protection of Deaf people facing the criminal justice system in Norway
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Becoming the ears, eyes, voice and hands of someone else : : educating generalist interpreters in a three-year programme
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Legal Protection for Deaf People – Signing, Confidence and Credibility
-
RapportMangfold og inkludering
Tegn, tillit og troverdighet - om rettssikkerhet for døve og hørselshemmede
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Å vokse opp med cochleaimplantat: Barns språklige samhandling med hørende jevnaldrende og voksne
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Habilitering av barn med cochleaimplantat i et etisk perspektiv - en pilotstudie
-
RapportMangfold og inkludering
Rapport om studiet Veiledning i tolking : VIT130
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
How to teach medical students cross-language communication skills?
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Normalitet og avvik. Forelesning på kurs for foreldre ved Møller kompetansesenter
-
RapportMangfold og inkludering
Rapport om studiet Tolking i offentlig tjenesteyting: TOTY130 2004-kullet 2005-kullet
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Den internasjonale oversetterdagen 30. september
-
PosterMangfold og inkludering
Utdanning av tolker
-
PosterMangfold og inkludering
Tolking i et sosiokulturelt perspektiv : teoriutviklingen i tolkeutdanningen 1995 - 2005
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Fra et monologisk til et dialogisk syn på tolking
-
PosterMangfold og inkludering
Tvillingskolemodellen
-
RapportMangfold og inkludering
Cochleaimplantat i et tospråklig og etisk perspektiv
-
RapportMangfold og inkludering
Evalueringsrapport "Tvillingskolemodellen"
-
PosterMangfold og inkludering
Oss her inne og de der ute, praksisfeltets rolle i utdanningen av tolker for døve og døvblinde
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Praksis i tolkestudiet
-
RapportMangfold og inkludering
Nasjonal standard for tolketjenesten
-
PosterMangfold og inkludering
Tolken - en profesjonsutøver for alle brukergrupper
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Tolkerollen; en rolle i endring
-
PosterMangfold og inkludering
IKT i ferdighetstreningen