Bruk av KI i et skybasert fagsystem for PP-tjenesten
-
Anne Wullum AasbackProsjektleder
-
Wibeke JohansenProsjektdeltager
-
Riina Kiik, NTNU Institutt for sosialt arbeidProsjektdeltager
Ansatte innenfor den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) håndterer i sin arbeidshverdag store mengder informasjon registrert om barn og unge i barnehager og skoler. Informasjonen er ofte lagret som ustrukturert tekst og det kan være vanskelig å få en god samlet oversikt. I tillegg er informasjonen gjerne fordelt over et lange tidsløp, hvor det er ulikt om denne informasjonen er aktuell for et nåtidsbilde.
Samlet sett gjør dette at det er risiko for at viktig informasjon blir oversett – noe som gir et ufullstendig beslutningsgrunnlag og svekker innbyggernes rettssikkerhet.
NTNU Samfunnsforskning jobber sammen med IT-leverandøren Visma Flyt om et forprosjekt som kartlegger hvordan KI kan tas i bruk for å få bedre oversikt over informasjon og for å prosessere informasjonen i PPT.
Forundersøkelsen ser også på hvordan data registrert i systemene kan brukes til faglig støtte på ulike måter som bygger opp under en mer kunnskapsbasert praksis ved hjelp av KI samt å bidra til et bedre beslutningsgrunnlag i barnehage- og skoletilbudet til disse barna og elevene.