Trondheim kommune om autismespekter-rapport: – Vi må ta funnene på alvor
I en ny NTNU Samfunnsforskning-rapport forteller barn og unge med autismespekterforstyrrelser og deres foreldre om hva som skal til for at denne barne- og elevgruppen skal lykkes i barnehage og skole. Prosjektet er gjennomført på vegne av Trondheim kommune, som mener det er mye å lære av svarene.
– Vi har en del å gå på, spesielt når det gjelder kompetanse. Både kommunen og skolen trenger mer kunnskap om autismespekteret, sier kommunaldirektør Lasse Arntsen for oppvekst og utdanning i Trondheim kommune om funnene i rapporten Å lykkes i barnehage og skole.
Arntsen gir kommentarene om funnene i NTNU Samfunnsforsknings rapport i vår ferske podkastserie Forskerpodden UTAFOR, hvor episode 2 handler om forskningen bak Å lykkes i barnehage og skole.
I episoden deltar en mamma og hennes 14 år gamle datter «Anne», som har en diagnose på autismespekteret, i tillegg til Arntsen og NTNU Samfunnsforskning-forsker og prosjektleder Wibeke Johansen.
«Anne» har mye skolefravær, mens mamma og resten av familien strever for å få hverdagen til å gå opp.
Episoden «Å være delfin når alle andre er travhester», som er mammas egen beskrivelse av datteren, kan lyttes til under.
– En utfordring som går igjen
«Annes» utordringer startet i barnehagen. Forskerne i prosjektet har snakket med barn og elever, foreldre og ansatte i barnehage og skole.
De har blitt kjent med flere ulike historier, som alle har vært viktige for å forstå hvilke utfordringer disse barna og elevene har. Det er flere i denne gruppen barn og unge som ikke vil på skolen om morgenen, og flere som kommer hjem i løpet av dagen.
Skolefraværet er generelt høyt.
– Gruppen er likevel sammensatt. Det er alt fra de som trenger oppfølging hele dagen til de som fungerer bra og gjør det godt på skolen, men som likevel strever med sosiale relasjoner og å forstå de andre elevene. Det er en utfordring som går igjen hos mange i denne gruppen, sier forsker og prosjektleder Wibeke Johansen i podkastserien UTAFOR.
Trondheim kommunes Lasse Arntsen mener det er svært nyttig å få høre elevenes stemme. De har visst mye, men setter pris på å få det bekreftet i NTNU Samfunnsforsknings rapport.
– Det å se at mange i denne barne- og elevgruppen har behov som avviker fra de fleste andre, er nyttig for oss. Å håndtere dette i hverdagen, som for eksempel å gi denne elevgruppen små lommer for seg selv før de kommer inn i klassen igjen, er krevende for en barnehageansatt eller lærer, men vi må ta funnene på alvor, sier han i UTAFOR.