Å lykkes i barnehage og skole: Barn og elever med autismespekterforstyrrelser og deres foreldres erfaringer med barnehage og skoletilbud i Trondheim kommune
-
Wibeke JohansenProsjektleder
-
Sonia TangenProsjektdeltager
Denne rapporten er et resultat av det arbeidet NTNU Samfunnsforskning AS har gjennomført på vegne av Trondheim kommune når det gjelder barnehage- og skoletilbud til barn og elever med autismespekterforstyrrelser (ASD) i kommunen.
Prosjektet har pågått i perioden september 2023 til august 2024, og har hatt som mål og innhente barn, elever og foreldrenes stemme og erfaringer med det barnehage og/eller skoletilbudet som Trondheim kommune har tilbudt. Utover dette har vi innhentet informasjon fra representanter av ansatte i barnehage og deres erfaringer knyttet til barn og elever med ASD.
Prosjektet har blant annet sett på overordna prinsipp om inkludering, retten til å ha et opplæringstilbud i nærskolen og elev- og foreldremedvirkning.
Underveis i møte med elever og foreldrene har vi hørt mange ulike historier, som har vært nyttige og viktige for å kunne sette seg inn i og forstå hva som utfordrer og hva disse barna og elevene trenger i barnehagen og skolen. Vi har blant annet hørt flere historier om barn og elever som ikke vil på skolen om morgenen, og som oftere og oftere kommer hjem/blir sendt hjem midt på dagen eller som slutter helt å gå på skolen. Dette har gjort at vi etter hvert som prosjektet har beveget seg fremover også har hatt et økt fokus på hva som gjør at barn og elever strever med å både dra til skolen og å være på skolen.
Med bakgrunn i disse historiene har vi også valgt å se på data i lys av hva som kan motvirke at elever med ASD i økende grad opplever skolen som stressende, og som kan være negativt for elevens mentale og/eller fysiske tilstedeværelse på skolen.
Den overordnede problemstillingen for rapporten er:
Hva må ligge til grunn for at barn og elever med autismespekterforstyrrelser skal oppnå utvikling, læring og mestring i barnehage og skole?