– Det er grunn til å tro at det øker sjansen for at disse barna havner utenfor fellesskapet senere i livet

Nå er NTNU Samfunnsforskning ferdige med en tre år lang evaluering av innføringen av den nye rammeplanen i SFO. Et betydelig flertall av foreldrene er stort sett fornøyde, men både ansatte og ledere strever med å implementere den nye rammeplanen. Det går ut over barna med behov for særskilt tilrettelegging.

NTNU Samfunnsforsking AS har i samarbeid med NIFU og Stockholms Universitet evaluert implementeringen av den nye SFO-rammeplanen etter at den ble innført i 2021. Foto: UNSPLASH

Sluttrapporten i prosjektet er ute nå, 23. mai.

Det har tidligere kommet to rapporter, Delrapport 1 og Delrapport 2, henholdsvis i mai 2022 og august 2023.

Du kan laste ned og lese hele den ferske rapporten, Innføring av rammeplan i SFO – sluttrapport fra evalueringen av de første årene med rammeplan, her.

Nasjonal rammeplan ble innført i august 2021. Samme høst fikk NTNU Samfunnsforskning, i samarbeid med NIFU og Stockholms Universitet, i oppdrag å gjennomføre en evaluering av implementering av rammeplanen.

Målet har vært å gi svar på hvilke endringer som skjer i SFO som følge av ny rammeplan. Forskerne har undersøkt hvordan ny rammeplan for SFO iverksettes i praksis, hvordan den fortolkes, operasjonaliseres og erfares av aktører på ulike nivåer i sektoren, regionalt og lokalt.

Fire hovedfunn

SFO er et tilbud til barn fra 1. til 4. trinn og for barn på 5. til 7. trinn med særskilte behov. Fra høsten 2024 blir kjernetiden, 12 timer i uka, gratis for alle elever til og med 3. trinn. Det tilsvarer halv pris for en helplass, som i dag koster i snitt 3334,- per elev.

Det er Utdanningsdirektoratet som er oppdragsgiver på SFO-evalueringen. I en egen nettsak peker oppdragsgiveren på fire hovedfunn etter at forskningsperioden nå er avsluttet:


Hovedfunn 1
Lederne er positive, mens de ansattes kjennskap til og bruk av rammeplanen er noe svekket siden innføringsperioden:

Troen på at rammeplanen fører til endringer i deres SFO har også gått ned. I tillegg vurderes kvaliteten på SFO som dårligere av både ansatte og ledere.


Hovedfunn 2
Rammeplanen gir frihet og fleksibilitet:

Både ledere og ansatte utrykker at det at rammeplanen er lite konkret gir frihet og fleksibilitet til å ta avgjørelser lokalt. Samtidig gjør den vide og generelle formen at ikke alle oppfatter at den egner seg som et nyttig styringsdokument.


Hovedfunn 3
Kvaliteten på SFO-tilbudet blir utfordret, som følge av flere barn og færre ressurser:

En gjennomgående oppfatning er at det er en mangel på sammenheng mellom nye arbeidsoppgaver og ressurser. Innføringen av gratis deltidsplass i SFO har økt antall barn, og dette påvirker kvaliteten på tilbudet. Flere caseskoler peker på at SFO generelt har for lav bemanning og for lite ressurser til å kunne gi et tilfredsstillende tilbud til alle barn, spesielt barn med behov for særskilt tilrettelegging.


Hovedfunn 4
De ansatte utrykker både interesse og behov for mer kompetanse:

Det er en tydelig interesse og et uttalt behov for kompetanseutvikling i SFO, både formell og erfaringsbasert.

SFO-ansatte opplever spesielt behov for mer kompetanse på arbeid med elever med behov for særskilt tilrettelegging, elever i et flerkulturelt eller flerspråklig miljø samt bruk av nye teknologier.

Du finner nettsaken på Utdanningsdirektoratets nettsider her.

Åtte oppmerksomhetspunkter

NTNU Samfunnsforskning har jobbet med ulike SFO-evalueringer siden 2017. Forskerne på feltet har dermed sett tendenser over lengre tid.

De fleste foreldrene er stort sett fornøyde med den norske SFO-ordningen.

At ledere og ansatte likevel strever med å implementere den nye rammeplanen, går spesielt ut over barna med behov for særskilt tilrettelegging.

– Noen av foreldrene til disse barna velger spesialskoler. Det er grunn til å tro at dersom SFO-tilbudet er utløsende grunn for dette, øker sjansen for at disse barna havner utenfor det sosiale fellesskapet senere i livet, sier prosjektleder Joakim Caspersen.

I rapporten har han og kollegene listet opp åtte oppmerksomhetspunkter for de som jobber med SFO, for å bedre situasjonen:


• Godt og helhetlig samarbeid med skolen om planarbeid, overføringsmøter med informasjon om enkelte barn og et kollegafellesskap


• Tydelige rammer for hva dette samarbeidet skal omhandle


• Tydeligere knytte felles møtetid mellom skole og SFO til SFO sine tema og områder


• Plantid for alle ansatte i SFO


• Tydeliggjøring av forholdet mellom kommunale rammeplaner og den nasjonale rammeplanen


• Sikring av kompensasjonen for gratisplasser/gratis kjernetid i SFO


• Bemanningsnorm for SFO bør vurderes


• Fortsatt innsikt i arbeidet med rammeplan og SFO generelt med mer forskning

Webinar om SFO 11. juni

NTNU Samfunnsforskning arrangerer webinar om den ferske rapporten og SFO-evalueringen tirsdag 11. juni.

Arrangementet er åpent for alle, og spesielt interessant for ansatte og ledere i skolen.

NTNU Samfunnsforsknings forskere skal presentere innholdet i rapporten.

Arrangementet er på Teams, og du kan melde deg på her.

Webinaret er gratis, og det vil bli gjort opptak.

Tid: Tirsdag 11. juni kl. 8.30 - 10.00