– En gruppe elever som er i en svært sårbar situasjon i skolen
Elevundersøkelsen 2023 viser at elevene som krysser av for kjønnskategorien «annet» skårer betydelig lavere på samtlige læringsmiljøindekser. De opplever også mer mobbing enn elever som betegner seg som jente eller gutt.
I all hovedsak rapporterer elevene gjennom Elevundersøkelsen 2023 at de har et godt læringsmiljø.
Særlig opplever de et læringsmiljø preget av trivsel, støtte fra lærer, at foreldre og foresatte støtter opp om skolen, at de får faglige utfordringer, og at de voksne er samkjørte når det gjelder reaksjoner på brudd på ordens- og oppførselsreglementet («felles regler»).
Læringsmiljøindikatorene elevene skårer dårligst på er «motivasjon», sammen med «vurdering for læring» og «elevdemokrati og medvirkning». Imidlertid er det en svak nedgang over tid i hvordan elevene på 7. trinn, 10. tinn og vg1 skårer på nær sagt alle læringsmiljøindikatorer.
Det er prosjektleder Christian Wendelborg og kollega Thomas Dahl som foretatt analysene av Elevundersøkelsen for skoleåret 2023/2024.
NTNU Samfunnsforskning har hatt ansvaret for analysen av Elevundersøkelsen siden 2011. Utdanningsdirektoratet selv gjennomfører undersøkelsene.
Elevundersøkelsen er en nettbasert spørreundersøkelse hvor elever fra 5. trinn til ut videregående skole får si sin mening om forhold som er viktige for læring og trivsel i skolen. Den er obligatorisk for 7. trinn, 10. trinn og vg1. For øvrige trinn er det frivillig å delta. 447 008 elever svarte på undersøkelsen høsten 2023.
Du kan lese mer om funnene i analysene i en egen sak på Utdanningsdirektoratets nettsider her.
Mer mobbing for de med annen kjønnsidentitet
Elever som identifiserer seg med en annen kjønnskategori skårer betydelig lavere på alle læringsmiljøindekser sammenlignet med de som svarer jente eller gutt.
Så mange som én av tre av disse elevene rapporterer at de opplever mobbing i grunnskolen. Selv om mobbingen avtar noe ved overgangen til videregående, er den fortsatt høy og betydelig høyere enn for elever som identifiserer seg som gutt eller jente.
– Resultatet viser at både skolen og samfunnet ellers må vise toleranse og aksept for de som er annerledes og skape arenaer som sikrer en skoledag som er trygg og som fremmer læring og trivsel for alle elever, sier prosjektleder Christian Wendelborg i NTNU Samfunnsforskning.
Det er første gang Utdanningsdirektoratet spør om annen kjønnsidentitet i Elevundersøkelsen.
– Svarene viser at dette er en gruppe elever som er i en svært sårbar situasjon i skolen, sier Wendelborg.
Det er ingen vesentlige forskjeller i hvordan gutter og jenter vurderer læringsmiljøet sitt.
Jentene skårer imidlertid noe lavere enn guttene på læringsindeksene «vurdering for læring» og «mestring». Analysene viser at elevenes vurdering av læringsmiljøet reduseres fra 5.trinn frem til 10. trinn. Det er en liten økning på vg1, før det igjen reduseres frem til vg3. De øvrige bakgrunnsfaktorene som det ellers er undersøkt for, har liten eller ingen innvirkning på hvordan elevene har svart på de ulike indeksene.