Trond Hallgeir Buland
Trond Hallgeir Buland
Trond Buland er sosiolog og ansatt ved Mangfold og inkludering. Han har bred samfunnsvitenskapelig kompetanse etter å ha arbeidet med anvendt, handlingsrettet forskning siden 1990. Hans sentrale kompetanseområder omfatter frafall og forebygging av frafall i videregående skole, og særlig skolens utdannings- og yrkesrådgivning/ karriereveiledning, fag og yrkesopplæring, skoleutvikling/organisasjonsutvikling, herunder skoleeiers rolle i skoleutvikling og samhandling/samskaping mellom ulike aktører i skoleutvikling. I tillegg har han kompetanse på og lang erfaring med studier av forming og iverksetting av offentlig poltikk, teknologi og samfunn, og arbeidsforskning. Hans doktorgrad fokuserte blant annet på samhandling mellom ulike aktører/institusjoner i forming og iverksetting av offentlig politikk.
Buland har bred metodisk kompetanse, med vekt på kvalitative metoder, og har erfaring fra en rekke evaluerings- og følgeforskningsoppdrag de siste 25 årene. Han har også vært prosjektleder på flere slike prosjekter.
Han har tidligere vært ansatt i SINTEF og ved NTNU ILU, der han også arbeidet meden rekke ulike fagområder og empiriske felter. Ved SINTEF var arbeidslivsforskning overskriften over mye av dette arbeidet. Svært mange av hans konkete prosjekter har vært preget av praktisk tverrfaglighet, der man både har samarbeidet med forskere fra andre fag og områder, men også har måttet benytte kompetanse på en rekke ulike felter.
Prosjekter
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Arbeidsinkludering av unge i risikosonen for marginalisering i Norge: Overganger, bakkebyråkrati og interorganisatorisk samarbeid
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Analyser av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skole og voksenopplæring, herunder Elevundersøkelsen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
FINNUT - Samarbeid om opplæring for unge minoritetsspråklige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Hjelpemidlers betydning for mestring og deltakelse i grunnopplæringen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av forskningsprosjekt om Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Lærling mot 2020
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Inkludering på alvor
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
En gjennomgang av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale