Trond Hallgeir Buland
Trond Hallgeir Buland
Trond Buland er sosiolog og ansatt ved Mangfold og inkludering. Han har bred samfunnsvitenskapelig kompetanse etter å ha arbeidet med anvendt, handlingsrettet forskning siden 1990. Hans sentrale kompetanseområder omfatter frafall og forebygging av frafall i videregående skole, og særlig skolens utdannings- og yrkesrådgivning/ karriereveiledning, fag og yrkesopplæring, skoleutvikling/organisasjonsutvikling, herunder skoleeiers rolle i skoleutvikling og samhandling/samskaping mellom ulike aktører i skoleutvikling. I tillegg har han kompetanse på og lang erfaring med studier av forming og iverksetting av offentlig poltikk, teknologi og samfunn, og arbeidsforskning. Hans doktorgrad fokuserte blant annet på samhandling mellom ulike aktører/institusjoner i forming og iverksetting av offentlig politikk.
Buland har bred metodisk kompetanse, med vekt på kvalitative metoder, og har erfaring fra en rekke evaluerings- og følgeforskningsoppdrag de siste 25 årene. Han har også vært prosjektleder på flere slike prosjekter.
Han har tidligere vært ansatt i SINTEF og ved NTNU ILU, der han også arbeidet meden rekke ulike fagområder og empiriske felter. Ved SINTEF var arbeidslivsforskning overskriften over mye av dette arbeidet. Svært mange av hans konkete prosjekter har vært preget av praktisk tverrfaglighet, der man både har samarbeidet med forskere fra andre fag og områder, men også har måttet benytte kompetanse på en rekke ulike felter.
Prosjekter
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
DEMOKOMP: Ungdoms demokratiske kompetanse
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Arbeidsinkludering av unge i risikosonen for marginalisering i Norge: Overganger, bakkebyråkrati og interorganisatorisk samarbeid
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Analyser av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skole og voksenopplæring, herunder elevundersøkelsen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
-
Nylig avsluttet prosjektMangfold og inkludering
FINNUT - Samarbeid om opplæring for unge minoritetsspråklige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Hjelpemidlers betydning for mestring og deltakelse i grunnopplæringen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av forskningsprosjekt om Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Inkludering på alvor
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Lærling mot 2020
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
En gjennomgang av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale
Publikasjoner
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Dialogseminar: Arbeidsinkludering av unge med funksjonsnedsettelse eller psykososiale vansker
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis: Delrapport 2
-
RapportMangfold og inkludering
Inkludering og ekskludering i elevers digitale verden : Dypdykk i elevers aktivitet i sosiale medier og gaming og betydning for motivasjon og trivsel på skolen
-
RapportMangfold og inkludering
Utradisjonelle utdanningsvalg blant elever og lærlinger : Hvordan opplever gutter og jenter som har gjort et utradisjonelt utdanningsvalg sin situasjon i skole og lærebedrift?
-
RapportMangfold og inkludering
Kvalitet i karriereveiledning i skolen. En undersøkelse av kvalitet og kvalitetsutvikling i karriereveiledning i skolen
-
RapportMangfold og inkludering
Absolutt; Lokaldemokratiets ansvar for barn og unges læring, utvikling, trivsel og tilhørighet. Sluttrapport fra følgestudien fra Absolutt- programmet
-
RapportMangfold og inkludering
Å ta i bruk lydutjevningsanlegg - En kvalitativ studie av fem Osloskolers erfaringer
-
RapportMangfold og inkludering
Hvordan fremme en samskapt karriereveiledning i distriktskommuner? Med Selbu som case
-
RapportMangfold og inkludering
Nye ambisjoner for karriereveiledning i skolen: Et utviklingsarbeid i samarbeid med praksis
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Inter-organisational Complexity When Working Together for Co-generative Career Guidance
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Contextualisation and operationalization of the time resources for counselling in Norwegian basic education
-
RapportMangfold og inkludering
Dypdykk i Elevundersøkelsen 2020 : En kommunes arbeid med Elevundersøkelsen
-
RapportMangfold og inkludering
Digitalization in Statped. Final report from a trailing research project.
-
RapportMangfold og inkludering
Utdannings- og yrkesrådgiving og sosialpedagogisk rådgiving i norsk skole anno 2020 : En kartlegging av ressurser og arbeidsoppgaver til rådgiving i skolen i Norge
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Spenning og samspill når PPT skal tett på skolen
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Come Together: Professional Development of Career Guidance Practitioners through Co-Generative Learning
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2019 : Analyse av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser
-
RapportMangfold og inkludering
På vei mot inkludering? Sluttrapport fra evalueringen av modellutprøvingen Inkludering på alvor
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Career guidance in Norwegian primary education : developing the power of dreams and the power of judgement
-
RapportMangfold og inkludering
Inkludering på alvor? Delrapport 1 fra evalueringen av modellutprøvingen inkludering på alvor
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av forskningsprosjektet Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
The Playful Approach to Career learning? or Reduction of options or learning to cope – Strengthening the agency of young pupils by preserving both the creativity and rationality in career learning
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2017 : Analyse av Elevundersøkelsen, Foreldreundersøkelsen og lærerundersøkelsen
-
RapportMangfold og inkludering | Studio Apertura
Mellom system og individ : En studie av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale
-
RapportMangfold og inkludering
Læringsmiljøprosjektet: Sluttrapport for evalueringen av Læringsmiljøprosjektet
-
RapportMangfold og inkludering
Samarbeid mellom NAV og fylkeskommunen om å hindre frafall fra videregående skole - Utfordringer og gode grep
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Skolevurdering som verktøy for utvikling
-
RapportMangfold og inkludering
Nettverksledelse for bedre samhandling i offentlig sektor En studie av Mission Possible-nettverket på Sunnmøre
-
KronikkMangfold og inkludering
Så kom deg opp av senga og hut deg hit, ellers henter jeg deg!
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
FIVIS: Problemstillinger, metoder og datakilder
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Foreldre og foresatte - fra tilskuer til støttespiller?
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Å bevege det ubevegelige. Implementering av vurdering for læring
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Involverte elever og relevante vurderingsoppgaver
-
RapportMangfold og inkludering
Mangfold for innovasjon - Om etnisitet og kjønn i videregående opplæring og næringsutvikling i Nord-Trøndelag
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
«Æ SKJØNNE ITJ, Æ VÅKNE OPP KVAR DAG Å VIL BLI NÅ NYTT Æ» - Yrkesorientering på ungdomstrinnet
-
Populærvitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Kontaktlæreren - en ubrukt ressurs i karriereveiledningen?
-
RapportMangfold og inkludering
Omvalg - løsning eller symptom? - Rapport fra studie av omvalg i videregående skole i Sør-Trøndelag fylkeskommune
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Fra råd til læring - "Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ"
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av ordningen med ekstern skolevurdering
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
"Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ" - Om ungdoms valg av utdanning og yrke
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
«æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ» - Skolens rådgivning på vei mot framtida?
-
IntervjuMangfold og inkludering
– Ressurssterke foreldre vil fortsette å hjelpe barna sine
-
IntervjuMangfold og inkludering
– Leksefri er å fortelle foreldre at de ikke trengs
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Intet menneske er en øy Frafall og arbeid mot frafall i skolen, og hvorfor alt henger sammen med alt?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Status og utviklingsområder for rådgivningen i skolen
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ Om ungdoms valg og skolens rådgivning
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Ny forskning om karriereveiledning og rådgivning i grunnopplæringa
-
RapportMangfold og inkludering
Rådgiverrollen, mellom tidstyv og grunnleggende ferdighet
-
RapportMangfold og inkludering
Å løfte skolens digitale kompetanse - Om skolers bruk av Skolementor
-
RapportMangfold og inkludering
Vurdering i skolen. Utvikling av kompetanse og fellesskap. Sluttrapport fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS)
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Prinsipper for utvikling av vurderingskulturer
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
En rådgiverrolle i krysspress? Lokal variasjon og konsekvenser for rådgivningen i skolen :
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Alt flyter og alt er mulig? Om valg av utdanning og yrke og skolens rolle
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Kjønnstradisjonelle utdanningsvalg – en demokratisk utfordring?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
"Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ" - Skolen sin rådgivning i Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ - skolens rådgiving i Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ - skolens rådgiving i Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag å vil bli nå nytt æ - skolens rådgiving i Møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Hva trigger framtidens fagarbeidere? Om yrkesvalg og skolens rådgivning
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Hva trigger fremtidens fagarbeidere og hvordan møter skoleverket dette? Om yrkesvalg og skolens rådgivning
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Alt flyter og alt er mulig? Om yrkesvalg og skolens rådgivning
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Dropout in a School for All: Individual of Systemic Solutions?
-
RapportMangfold og inkludering
Å løfte skolens digitale kompetanse - Om skolers bruk av skolementor
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Oppsummerende drøftinger
-
RapportMangfold og inkludering
Sammen så veie vi flere tonn - Evaluering av prosjektet "Sats på skulen - snu Sogn"
-
RapportMangfold og inkludering
Vurdering i skolen. Operasjonaliseringer og praksiser. Delrapport 2 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen
-
RapportMangfold og inkludering
Ledelse av utviklingsarbeid i vurdering Vurderingspraksiser i kroppsøvingsfaget Oppsummerende drøftinger
-
IntervjuMangfold og inkludering
Intervju om skolens rådgivning
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Privatisteksamen; en vei tilbake til opplæringsløpet - for noen
-
FagartikkelMangfold og inkludering
PtF; Smakebit eller fordypning?
-
FagartikkelMangfold og inkludering
De vanskelige sporskiftene?
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Fri til å velge slik man alltid har valgt?
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Mer av det som ikke virker - rett medisin?
-
FagartikkelMangfold og inkludering
En rådgivende skole?
-
RapportMangfold og inkludering
Holdninger til fravær og nærvær i skole og arbeidsliv
-
RapportMangfold og inkludering
Vurdering i skolen. Intensjoner og forståelser. Delrapport 1 fra prosjektet Forskning på individuell vurdering i skolen (FIVIS)
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Rådgivningstjenesten, i dag og i framtida
-
RapportMangfold og inkludering
På de samme stier som før - Kunnskapsløftet i fag- og yrkesopplæringen
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Evaluering av Kunnskapsløftet i fag- og yrkesopplæringen
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Evaluering av Kunnskapsløftet i fag- og yrkesopplæringen
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Rådgivningstjenesten, i dag og i framtida
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Entreprenørskap i skolen - business, basisferdigheter eller bedre valg?
-
Populærvitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Et inkluderende skoleliv?
-
RapportMangfold og inkludering
Privatisteksamen - en vei tilbake på sporet? Rapport fra studie av privatister i Sør-Trøndelag
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Skolens rådgivning - på vei mot framtida men i ulike fart
-
KronikkMangfold og inkludering
De vanskelige overgangene
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Intet menneske er en øy - Frafall og arbeid mot frafall i videregående opplæring
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Kunnskapsløftet – et løft også for fag- og yrkesopplæringen
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Fag og yrkesopplæringen i kunnskapsløftet
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Kunnskapsløftet i fag og yrkesopplæringen – På flere veier?
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Kjønn i skolens rådgivning – et glemt tema?
-
Short communicationMangfold og inkludering
Dårlige skoleråd
-
RapportMangfold og inkludering
Alt er småting, og det er de som teller - En idehåndbok om hvordan små kommuner kan samarbeide om skoleutvikling
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Intet menneske er en øy – arbeid mot frafall i videregående skole
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Fra ord til handling til system? – Om prosjekter som skoleutvikling
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Sats på skulen – snu Sogn – et først inntrykk
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Kjønn og yrkesvalg – skolens rådgiving mellom underbygging og utfordring av ungdoms valg av yrker og utdanning
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Kunnskapsløftet i fag og yrkesopplæringen – På flere veier?
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Skolens rådgivning, på vei mot framtida – men i ulik fart?
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Skolens rådgivning, på vei mot framtida, men i ulik fart?
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Intet menneske er en øy – Arbeid mot frafall i videregående opplæring
-
RapportMangfold og inkludering
På vei mot framtida - men i ulik fart? Sluttrapport fra evaluering av skolens rådgiving
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av Ungdom i vekst
-
RapportMangfold og inkludering
Psykisk helse i skolen- Effektevaluering av opplæringsprogrammene Hva er det emd Monica,STEP-ungdom møter ungdom, og Venn1.no
-
RapportMangfold og inkludering
Kunnskapsløftet på reise I : første delrapport for prosjektet Kunnskapsløftet - et løft også for fag- og yrkesopplæringen?
-
RapportMangfold og inkludering
Psykisk helse i skolen.Effektevaluering av opplæringsprogrammene Hva er det med Monica?, STEP- ungdom møter ungdom, og Venn1.no. Delrapport A
-
RapportMangfold og inkludering
Psykisk helse i skolen. Deskriptiv fremstilling av datamaterialet for evaluering av opplæringsprgrammene Hva er det med Monica?,STEP- ungdom møter ungdom, og Venn1.no. Delrapport B
-
RapportMangfold og inkludering
Psykisk helse i skolen. Effektevaluering av opplæringsprogrammene ""Hva er det med Monica?"", STEP - ungdom møter ungdom"" og ""Venn 1.no"". Delrapport A
-
RapportMangfold og inkludering
Kunnskapsløftet på reise II: Andre delrapport fra evalueringsprosjektet Kunnskapsløftet - et løft også for fag- og yrkesopplæringen?
-
RapportMangfold og inkludering
Praksislæring og partnerskapsmodeller i lærerutdanningen i England, Wales, Finland og Norge
-
RapportMangfold og inkludering
Kartlegging av utbredelse av leksehjelp i norsk skole