– Elevenes lavere forståelse for demokrati og svekkede skolemotivasjon er bekymringsfullt

Institutt for lærerutdanning (ILU) ved NTNU har i samarbeid med NTNU Samfunnsforskning AS og Institutt for sosiologi og statsvitenskap (ISS), fått oppdraget som Nasjonalt studiesenter for ICCS 2027.

Får ny tillit: NTNU Samfunnsforsknings Joakim Caspersen og NTNUs Oddveig Storstad ser frem til å sette i gang med en ny runde av den store ICCS-undersøkelsen. Foto: NTNU Samfunnsforskning

International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) gjennomføres i en rekke land med formål om å måle hvor godt forberedt unge er til aktiv samfunnsdeltakelse.

Norge har deltatt i alle de tre foregående ICCS-studiene (2009, 2016 og 2022), og med deltakelse i ICCS 2027 kan forskerne analysere endringer i unges demokratiske kompetanse, holdninger og deltakelse som strekker seg over nær to tiår.

ICCS er den viktigste kilden til kunnskap om unges demokratiske kompetanse, holdninger og deltakelse, og formålet er å bidra med analyser og kunnskap som styrker demokrati- og medborgerskapsopplæringen.

Forskningsmiljøene ved NTNU som skal gjennomføre ICCS 2027 er de samme som var norsk studiesenter for ICCS 2022.

– Å forske på unges demokratiforståelse og -deltakelse er både dagsaktuelt, viktig og meningsfullt og vi er derfor veldig glade for at vi får fortsette som ansvarlig for gjennomføringen av den norske delen av ICCS-studien, sier Oddveig Storstad, professor på Institutt for lærerutdanning ved NTNU.

– Tendenser til økt polarisering

Storstad ledet den norske delen av ICCS 2022 og er også Nasjonal forskningskoordinator (NRC) for ICCS 2027.

– Vi ser tendenser til økt polarisering og svekket toleranse for uenighet og det er viktig å få kunnskap om hvordan kanselleringskultur og påvirkning fra sosiale medier generelt og influensere spesielt, utfordrer skolens demokrati- og medborgerskapsopplæring.

De neste to årene skal det norske teamet samarbeide med forskere fra de andre deltakerlandene, for å utvikle og teste nye spørsmål til spørreskjemaene som representative utvalg av elever, lærere og skoleledere skal fylle ut vinteren 2027.

ICCS 2022 viste en betydelig nedgang i norske elevers demokratiske kompetanse fra 2016, og sammenfaller med svekket skolemotivasjon i samme periode. Dette er noe av det NTNU-forskerne skal følge opp i ICCS 2027.

– At elevene har lavere demokratiforståelse og svekket skolemotivasjon er bekymringsfullt, spesielt med tanke på at kunnskap er helt avgjørende for at unge skal kunne forholde seg kritisk til informasjon på digitale medier, utvikle egne meninger og bygge demokratisk beredskap, sier Joakim Caspersen, forskningssjef ved NTNU Samfunnsforskning og nasjonal datamanager for ICCS 2027.

Ett steg frem og to tilbake

Resultatene fra forrige undersøkelse ble publisert i en rapport i november 2023.

Rapporten, kalt «Ett steg frem og to tilbake: Demokratiforståelse, holdninger og deltakelse blant norske ungdomsskoleelever», inneholdt data fra svarene gitt av 5687 elever på 9. trinn ved 142 norske skoler.

Resultatene viser hvordan kunnskapsnivået blant norske elever har utviklet seg gjennom de tre ICCS-syklusene (2009-2016), og hvilken betydning kunnskap har for bygging av en demokratisk beredskap gjennom å stimulere til deltakelse, fremme oppslutning og demokratiske verdier, og øke evnen til å se trusler mot demokratiet.

NTNU Samfunnsforsknings kontaktperson