Nr. 6/22: Ressurstildelingsmodell i Møre og Romsdal
-
Jon Marius Vaag IversenForfatter
-
Ole Henning NyhusForfatter
-
Kaja von der LeyenForfatter
Formålet med prosjektet var å bistå Møre og Romsdal fylkeskommune med analyser og forslag knyttet til en mulig revidering av modellen som benyttes til å finansiere de videregående skolene i fylket. Det ble gjennomført en rekke intervjuer med ulike skoler, skoleledere og administrativt ansatte i fylket, samt gjennomført en rekke empiriske analyser av skolenes utgiftsbehov, blant annet også knyttet til ressursbehovet innen spesialundervisning. Leveransene, SØF-rapport 06/22 og et eget oppfølgingsnotat, ble benyttet i fylkets forslag til nytt finanseringssystem for de videregående skolene i fylket. Se saksnr. UDK 0019/23, saksframlegg referanse: 50665/2023.
I etterkant av SØF-rapport 06/22 (Iversen mfl. 2022) innhentet Møre og Romsdal fylkeskommune nye definisjoner på tallgrunnlaget knyttet til A-søkere (Søknad om tidleg inntak til vidaregåande opplæring med fortrinnsrett eller individuell vurdering) og antall elever med lave grunnskolepoeng. Analysene i rapportens kapittel 6.2 og 7.2 var basert på antallet A-søkere og elever med lave grunnskolepoeng som søkte seg til hver skole og ikke det antall som nødvendigvis endte opp med å ta utdanning ved hver skole etter avsluttet inntaksprosess. I et eget oppfølgingsnotat presenterer vi derfor oppdaterte analyser som kompletterer analysene i SØF-rapport nr. 6/22. Oppfølgingsnotatet kan leses her.