Læringsmiljøet i norsk skole: Har pandemien påvirket utviklingen?

Bidragsytere
Publiseringsår
2022
ISBN
978-82-7570-672-8

Denne rapporten er et tilleggsoppdrag til Analyse av brukerundersøkelsene for skole etter obligatorisk gjennomføring av Elevundersøkelsen. Elevundersøkelsen 2020 ble gjennomført høsten 2020, midt under en pandemi. Skolene hadde da vært gjennom en periode med store endringer for mange skoler og elever når det gjelder rammene for læring våren 2020, og i løpet av høsten av smittetallene igjen stigende. NTNU Samfunnsforskning har derfor i dialog med Udir undersøkt nærmere om pandemien har hatt noen betydning for elevenes opplevelse av læringsmiljøet i skolen. Thomas Dahl har gjort analysene og skrevet rapporten, mens Christian Wendelborg har kvalitetssikret rapporten og er prosjektleder for Analyse av brukerundersøkelsene for skole etter obligatorisk gjennomføring av Elevundersøkelsen

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.