Grunnleggende ferdigheter og læringsmiljø - Et utdrag av analysene av Elevundersøkelsen 2014
Bidragsytere
-
Christian WendelborgProsjektdeltager
-
Joakim CaspersenProsjektdeltager
-
Melina RøeProsjektdeltager
Publiseringsår
2015
ISBN
978-82-7570-432-8
Avdeling
Mangfold og inkludering
Prosjekt
Elevundersøkelsen 2011-2013 Denne rapporten er et utdrag av den årlige hovedrapporten hvor resultatene fra Elevundersøkelsen blir analysert inngående. Problemstillingene i hovedrapporten vil delvis variere fra år til år og de ulike årlige problemstillinger og temaområder fastsettes i samråd med Utdanningsdirektoratet.
For Elevundersøkelsen 2014 er det et særlig fokus på skolers arbeid med grunnleggende ferdigheter i lesing og regning.
Problemstillingen fra Elevundersøkelsen 2014 som følges opp i denne rapporten er:
Hvilke sammenhenger ser vi mellom elevens læringsmiljø, skolens arbeid med grunnleggende ferdigheter i lesing og/eller regning og selvrapporterte karakterresultater i Elevundersøkelsen?
Problemstillingen belyses både kvantitativt gjennom analyse av data fra Elevundersøkelsen 2014 og gjennom kvalitative casestudier blant et utvalg skoler.