Lærlingundersøkelsen - Analyse av Lærlingundersøkelsen høsten 2013
Bidragsytere
-
Christian WendelborgProsjektdeltager
-
Veronika PaulsenProsjektdeltager
Publiseringsår
2014
ISBN
978-82-7570-369-7
Avdeling
Mangfold og inkludering
Lærlingundersøkelsen er en elektronisk basert spørreundersøkelse som skal gi lærlinger muligheten til å formidle oppfatninger om opplæringen og andre forhold som er sentrale for læringsutbyttet og læringsmiljøet. Undersøkelsen gir viktig informasjon om kvaliteten på og utfordringene for fag- og yrkesopplæringen, og gir mulighet til å sammenlikne resultater over tid og få et bilde av opplæringen som gis.
Funn fra undersøkelsen kan være et viktig verktøy for både instruktører, faglige ledere og lærebedrifter og for regionale og nasjonale utdanningsmyndigheter.
NTNU Samfunnsforskning har fra Utdanningsdirektoratet fått i oppdrag å analysere dataene fra Lærlingundersøkelsen i perioden 2013 til 2015. Oppdraget er todelt og omfatter å:Forbedre Lærlingundersøkelsen som verktøy for informasjonsinnhenting og kvalitetsutviklingen.Bruke resultat fra Lærlingundersøkelsen til å belyse lærings- og arbeidsmiljøet for den delen av fag- og yrkesopplæringen som foregår i bedrifter.