Ny rapport gir innspill til forbedring

En ny rapport fra NTNU Samfunnsforskning presenterer de første funnene fra evalueringen av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Rapporten gir flere innspill til mulige forbedringer i det videre arbeidet.

Målet med Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis er at barnehager og skoler skal gi alle barn og unge et godt tilpasset og inkluderende tilbud.

Den første rapporten i evalueringen av Kompetanseløftet har undersøkt tilskuddsordningen for kollektiv etterutdanning og hvordan samarbeidet mellom de ulike partnerne i Kompetanseløftet er organisert lokalt.



Hovedfunn:

  • Kompetanseløftet er i en tidlig fase. Tiltak er foreløpig iverksatt på “systemnivå» og har ennå ikke ført til endringer i kompetanse og praksis hos de som er nærmest barna.
  • Rolleforståelsen til flere av samarbeidspartnerne i Kompetanseløftet framstår tidvis som uklar. Det er behov for å tydeliggjøre og videreutvikle arbeidsdelingen mellom de ulike forvaltningsnivåene / deltakerne i kompetanseløftet.
  • Det ligger en spenning i at tiltakene i ordningen skal springe ut av lokale kompetansebehov, samtidig som konkrete oppgaver flyttes fra statlig til kommunalt nivå.

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis er en ny tilskuddsordning for kompetanseutvikling i barnehage og skole som er tett knyttet til de etablerte tilskuddsordningene for kompetanseutvikling i barnehage og skole.

Tiltak for ledere og ansatte i barnehager, skoler og PP-tjenesten skal bidra til bedre inkludering og at den spesialpedagogiske hjelpen er tett på de barna som har behov for det. Kompetanseløftet skal bygges opp gjennom fem år, og evalueres gjennom hele gjennomføringsperioden av NTNU Samfunnsforskning i samarbeid med Nordlandsforskning og NIFU.

Det er NTNU Samfunnsforsknings Christian Wendelborg som er prosjektleder.

Foto: COLOURBOX

Prosjektleder

Prosjektdeltaker

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.