Forskerpodden: Hørselshemmede i skolen må selv be lærere bruke mikrofon

​​​​​​​En ny forskningsrapport forteller at hørselshemmede ikke får like god undervisning i skolen som andre barn.

​​Rapporten er tema i en helt ny episode av Forskerpodden, NTNU Samfunnsforsknings egen podkast.

Vi har også tegnspråktolket og tekstet episoden:

Tolk Agate Drivvold har tolket den 35 minutter lange podkastepisoden.


I podkasten, med Vegard Y. Smevoll som programleder, forteller forskerne Odd Morten Mjøen og Patrick Kermit om oppsiktsvekkende funn. Hørselshemmede i skolen må ta et mye større ansvar enn elever flest for å henge med i undervisningen.

- Elever må selv minne lærere på bruk av mikrofon, teksting av videoer og andre hjelpemidler. Noen får også hjelp av medelever, mens andre er blitt så lei av å si ifra at de har valgt å gi opp, forteller Odd Morten Mjøen (til venstre i bildet).

Spesielt er det overgangen fra ungdomsskolen til videregående skole som kan være ekstra tøff.

- Vi har snakket med elever har sluttet å si ifra fordi de ikke ønsker å være til bry, sier Mjøen.

Dette fører til at elevene ikke får en likeverdig utdanning sammenlignet med andre barn og ungdom i skolen. De sliter også mer med det psykososiale, altså hvordan de har det og hvor godt det fungerer sosialt med andre.

I podkasten lister medforsker Patrick Kermit til høyre opp tre helt enkle råd til lærere og andre i skolen som han mener vil gjøre underverker for integreringen.

Rapportforfattere:

Podkastansvarlig: