Nr. 5/22: Vedlikeholdskriteriet i delkostnadsnøkkelen for fylkesveg
-
Ole Henning NyhusProsjektleder
-
Lana KrehićProsjektdeltager
Sammendrag
Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD). Formålet har vært å bistå med analyser og forslag til nytt vedlikeholdskriterium i delkostnadsnøkkelen for fylkesveg i utgiftsutjevningen i fylkeskommunenes inntektssystem. Bakgrunnen for prosjektet var at Statens vegvesen ikke lenger oppdaterer modellen MOTIV. MOTIV var en modell som beregnet normerte utgiftsbehov for å drifte og vedlikeholde blant annet fylkesvegene. Modellens anslag på utgiftsbehovet ble benyttet i grunnlaget for delkostnadsnøkkelen for fylkesveg i perioden 2015–2021.
Oppfølgingsnotat
I etterkant av SØF-rapport 05/22 (Krehic og Nyhus, 2022) og Ekspertgruppens rapport «Forslag til nytt inntektssystem for fylkeskommunene fra 2024» kom det spørsmål og innspill knyttet til mengden felt fylkesveg som både er benyttet i analyser av 2019-data og mengden som benyttes i selve delkostnadsnøkkelen. Kort oppsummert så det ut til at alle fylker ble målt med for stor feltlengde i forhold til det som virket reelt i forhold til lengden fylkesveg – og at avvikene varierte systematisk på tvers av fylkene. Dette har konsekvenser for beregningen av normert utgiftsbehov innen utgiftsutjevningen knyttet til fylkesveg.
Kommunal og distriktsdepartementet (KDD) ba derfor Statens vegvesen (SVV) om å foreta nye beregninger av feltlengden. Disse dataene ble delt med NTNU Samfunnsforskning og vi gjorde deretter nye beregninger av modeller, beregninger og simuleringer som var sentrale i SØF-rapport 5/22. Oppfølgingsnotatet kan leses her.