Elevundersøkelsen 2024: Analyse av Elevundersøkelsen skoleåret 2024/25

Bidragsytere
Publiseringsår
2025
ISBN
ISBN 978-82-7570-789-3 (web)

Denne rapporten er den årlige hovedrapporten av resultatene fra Elevundersøkelsen.

Oppdragsgiver er Utdanningsdirektoratet.

I Elevundersøkelsen inngår flere spørsmål knyttet til mobbing – blant annet om elever har blitt mobbet av medelever, digitalt, eller av voksne, samt om de selv har mobbet andre, hvor mobbingen har foregått og hvordan skolen har håndtert det. Tidligere har disse temaene vært presentert i en egen mobberapport, men i år er de integrert i denne hovedrapporten. Selv om behandlingen av temaet er mindre detaljert enn i de dedikerte mobberapportene, er de viktigste funnene og utviklingstrekkene inkludert her.

Elevundersøkelsen er en årlig nettbasert spørreundersøkelse der elever fra 5. trinn til vg3 gir tilbakemeldinger om skolemiljø, trivsel og læring. Den er obligatorisk for 7. og 10. trinn samt vg1, og gjennomføres av skolene på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Det er frivillig for elevene å delta. Analysene, som utføres av NTNU Samfunnsforskning, dekker utvikling over tid og sammenhenger mellom elevsvar og bakgrunnsvariabler, med særlig vekt på mobbing og skolemiljø.

Datagrunnlaget for Elevundersøkelsen 2024 bygger på svar fra 442 039 elever, tilsvarende 75,7 prosent av elevpopulasjonen. Deltakelsen er høyest på de obligatoriske trinnene. Undersøkelsen gjennomføres elektronisk, og bakgrunnsvariabler som skolestørrelse, andelen minoritetsspråklig bakgrunn ved skolen, lærertetthet og kommunens utdanningsnivå er koblet til analysene.

Flernivåanalyser er benyttet for å undersøke hvordan faktorer på skole- og kommunenivå påvirker elevenes opplevelse av skolemiljøet.