Bureaucracy overload calling for audit implosion: A sociological study of how the International Safety Management Code affects Norwegian coastal transport

Bidragsytere
Publiseringsår
2018
Avdeling
Studio Apertura
​Safety management regulation with functional rules and internal controls offer potential for practical procedures. It makes companies primarily responsible for their own safety by implementing and internally controlling safety management systems, with regulators required only to audit the systems. A movement toward deregulation combined with controls are part of why our audit society has experienced an audit explosion (Power, 2007). Parallel, most research on safety management systems emphasizes that they are experienced as complicated for companies to implement, for operational personnel to use, and for auditors and regulators to control. The International Safety Management (ISM) Code is the maritime industry’s safety management regulation with internal control. Earlier research has shown that the ISM Code does contribute to improved safety thinking and measures, but it also imposes administrative burdens and problematic procedures that could be improved with greater management commitment or seafarer involvement. The ISM Code has been mandatory in Norwegian coastal transport since 1998. During this period, personal injuries have decreased on transport vessels along the Norwegian coast, while ship accidents have increased. The ambiguities displayed by both research and empirical outcomes demonstrate the need for this dissertation, which examines the ISM Code’s influence on safety-related decision making in Norwegian coastal transport. It is a sociological qualitative, abductive, and explanatory case study. My coworkers and I have carried out field studies and interviewed 83 people in the Norwegian maritime industry—regulators, interest organization consultants, company management, and operational personnel. The vessels studied are Norwegian owned and registered, high-speed passenger vessels, bulk, general cargo, and live fish carriers operating along the Norwegian coast. This study poses three research questions about how the ISM Code influences the Norwegian Maritime Authority, ship-owning company management, and seafarers. The research questions are explored in four published research articles through theories about safety, decision making, organizations, regulation, and accountability.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.