24. januar: NTNU Samfunnsforskning arrangerer webinar om SFO-kompetanse

SFO er en naturlig del av skoleoppstarten for de fleste norske barn. Over 80 prosent av elevene i 1. trinn benytter tilbudet. SFO er også sentralt for et stort forskningsprosjekt i NTNU Samfunnsforskning, som varer til 2024. 24. januar arrangerer vi webinar om hva slags kompetanse som kreves for å jobbe i SFO.

SFO har fått mer oppmerksomhet de siste årene, blant annet gjennom ny rammeplan, og det er opprettet nye studier for de som skal arbeide i SFO, på ulike nivå (videregående, fagskole og bachelor).

SFO er utgangspunktet for et stort og langvarig forskningsprosjekt for NTNU Samfunnsforskning,
Evaluering av ny rammeplan SFO, som går helt til 2024.

Komplekse arbeidsoppgaver i SFO

Det finnes ingen kompetansekrav for å jobbe i SFO. Arbeidsoppgavene er sammensatte og komplekse, fra å støtte barns egne aktiviteter og lek, til å ofte delta i skoledagen til barna.

På webinaret 24. januar vil hovedpunkter fra en ny rapport fra Rambøll, NTNU Samfunnsforskning og NIFU (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning) presenteres av prosjektleder Clas Lenz (Rambøll).

Tidspunkt:
8.30 - 10.00

Webinaret er det tredje NTNU Samfunnsforskning arrangerer i prosjektet:

«SFO med internasjonale øyne: Er leken i fare?», 8. april 2022


«Ny nasjonal rammeplan for SFO - Hvordan går det?», 15. juni 2022


Under webinaret 24. januar blir det også innlegg fra Helene Elvstrand om kompetanse i SFO, sett fra Sverige, og fra Sølvi Mausethagen om etter- og videreutdanning i SFO, med bakgrunn i NOU-en: «Med videre betydning». Denne tok for seg etter- og videreutdanningssystemet i skolen, inklusiv SFO.

Hvem er innlederne?

Clas Lenz jobber i Rambøll, er statsviter, og har jobbet i Utdanningsdirektoratet tidligere.

Helene Elvstrand er docent ved Linköpings universitet og har forsket på fritidshem i Sverige over lang tid.

Sølvi Mausethagen er professor ved OsloMet og Senter for profesjonsstudier, og ledet arbeidet med NOU-en «Med videre betydning». Hun har jobbet med lærerkompetanse, lærerroller, skoleledelse og profesjonalisering i og av skolen.


Lenke til webinaret på Zoom:
https://us06web.zoom.us/j/83180908060

Prosjektleder NTNU Samfunnsforsknings SFO-prosjekt

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.