Beate Wold Hygen
Beate Wold Hygen
Beate Wold Hygen har doktorgrad i psykologi og jobber som seniorforsker ved avdelingen Mangfold og Inkludering. Hun har forsket på barns utvikling i en årrekke, med særlig fokus på atferdsgenetikk, formbarhetshypotesen og gaming. Forskningsinteressene omhandler også sosiale medier, nettmobbing og bruk av teknologi for å fremme inkludering, tilhørighet og mestring. De siste årene har forskningen hennes på barn, unge og gaming vært mest fremtredende. Forhold som spillavhengighet, sosial kompetanse, selvtillit, forløpere for, og konsekvenser av gaming belyses i hennes forskning. Hygen er en aktiv forskningsformidler og holder vitenskapelige og populærvitenskapelige foredrag og deltar aktivt i samfunnsdebatten knyttet til barn, unge og gaming.
Publikasjoner
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Norwegian Adolescents in the Initial Stages of COVID-19 Restrictions. Links Between Interactions, Digital Media Use, Loneliness, and Mental Health Problems
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Gaming motivation and well-being among Norwegian adult gamers: the role of gender and disability
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
Foreldre-barn samspill og gaming
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Running to get “lost”? Two types of escapism in recreational running and their relations to exercise dependence and subjective well-being
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Determinants of School Satisfaction in Times of Crisis According to Parents of Children with Special Educational Needs
-
KronikkMangfold og inkludering
Gaming: Mye bra, men ett stort faresignal
-
RapportMangfold og inkludering
Ulike faktorer assosiert med avhengighetsproblematikk og pengebruk i Fortnite Battle Royale
-
RapportMangfold og inkludering
Inkludering og ekskludering i elevers digitale verden : Dypdykk i elevers aktivitet i sosiale medier og gaming og betydning for motivasjon og trivsel på skolen
-
IntervjuMangfold og inkludering
Få vet at Stine (35) «gamer»
-
IntervjuMangfold og inkludering
BITFIX-helsetilbud
-
IntervjuMangfold og inkludering
Kjent gamer om jentehets: – Tør nesten ikke snakke om jeg spiller dårlig
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
HVordan beholde jenter på gamingarenaen?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Ny forskning hevder at barn som spiller utvikler bedre hukommelse og impulskontroll
-
Rapport
Voksenopplæringsundersøkelsen i skolen: Analyse av Voksenopplæringsundersøkelsen i skolen for skoleårene 2017/18 til 2021/22
-
RapportMangfold og inkludering
Foreldreundersøkelsen 2021/22 - Analyse av Foreldreundersøkelsen i skolen høst '21 og vår '22
-
RapportMangfold og inkludering
LÆRERUNDERSØKELSEN 2021/22: Analyse av Lærerundersøkelsen i skolen høst 21 og vår 22
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Radiogjest ang gaming
-
KronikkMangfold og inkludering
Hvordan påvirker gaming barns fysiske aktivitet? Vi undersøkte 751 barn.
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Longitudinal relations between gaming, physical activity, and athletic self-esteem
-
KronikkMangfold og inkludering
Gutters spillvaner kan si noe om hvor aktive de blir
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Are There Two Types of Escapism? Exploring a Dualistic Model of Escapism in Digital Gaming and Online Streaming
-
RapportMangfold og inkludering
Det er mye trygghet i den telefonen : Bruk av elektronisk kommunikasjon i barneverninstitusjon
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
#65 Gaming: Myter og fordommer med Stian Blipp og spillforsker Beate Hygen Teknologi og mennesker
-
IntervjuMangfold og inkludering
Spillforsker og psykolog: Barns spilletid har lite å si. Men dette må du passe på.
-
IntervjuMangfold og inkludering
Vær nysgjerrig på barnas spilling
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Gaming og aldersgrenser
-
IntervjuMangfold og inkludering
Derfor må vi bekjempe mytene om gaming
-
IntervjuMangfold og inkludering
Dataspill står i sterk kontrast til «ut på tur, aldri sur»
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
Among us, spillet alle spiller
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Ungdom og Gaming
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det? Buf-etat foredragsrekke.
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
Foreldre må koble seg på- vi gir deg tips til hvordan
-
IntervjuMangfold og inkludering
Gaming og kjøpepress
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det? Buf-etat foredragsrekke
-
IntervjuMangfold og inkludering
Eirik (14) får betalt for husarbeid i virtuelle penger
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Barn og Gaming- Hvor farlig er det?
-
IntervjuMangfold og inkludering
At barn spiller ekstremt mye, fører ikke til psykiske problemer
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Ungdom, gaming & psykisk helse - Åpent møte med paneldiskusjon
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
The co-occurrence between symptoms of internet gaming disorder and psychiatric disorders in childhood and adolescence: prospective relations or common causes?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Gaming og bruk av penger
-
IntervjuMangfold og inkludering
NTNU-forskning: Spillavhengige ikke mer utsatt for psykiske vansker
-
IntervjuMangfold og inkludering
Dataspill gir ikke barn psykiske problemer
-
IntervjuMangfold og inkludering
Stressede foreldre lar småbarn bruke skjerm oftere
-
IntervjuMangfold og inkludering
Forsker på barn og dataspill til Molde: – Gaming er en positiv hobby for mange
-
IntervjuMangfold og inkludering
De som spilte mye dataspill, fikk mindre angst
-
IntervjuMangfold og inkludering
Barn og gaming er en gjentagende kilde til dårlig samvittighet hos mange foreldre, også hos fosterforeldre.
-
IntervjuMangfold og inkludering
Ny undersøking – Halvparten av barn og unge spelar dataspel med 18-årsgrense
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
Barn og gaming
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
The impact of social media use on appearance self-esteem from childhood to adolescence – A 3-wave community study
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Screen time and the development of emotion understanding from age 4 to age 8: A community study
-
IntervjuMangfold og inkludering
Er voldelige dataspill skadelige for barn?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Forskerpodden: Hva er Fortnite for noen skumle greier?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming-hvor farlig er det?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Odin satte gaming på Cven og fikk jobb
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Ungdom og gaming- hvor farlig er det?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Gener og miljø
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Gener og miljø
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Gaming and social competence
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Barn og gaming- hvor farlig er det?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Forskning: Gaming gjør ikke ungdommer aggressive Selv om de spiller voldelige spill.
-
IntervjuMangfold og inkludering
Innsikt: Blir barn mer aggressive av å spille Fortnite?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Dette lærer barn av å spille dataspill
-
IntervjuMangfold og inkludering
Forskning: Gaming gjør ikke ungdommer aggressive
-
IntervjuMangfold og inkludering
Forskning: Gaming gjør ikke ungdommer aggressive
-
IntervjuMangfold og inkludering
Jenter hemmes sosialt av gaming, gutter gjør det ikke
-
IntervjuMangfold og inkludering
Unik studie avliver myte om barn og gaming
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Screen time and the development of emotion understanding
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Time Spent Gaming and Psychiatric Symptoms in Childhood: Cross-Sectional Associations and Longitudinal Effects
-
PosterMangfold og inkludering
Gaming to Escape, or Gaming to Explore? Support for the Two-Dimensional Model of Escapism in a Sample of Dedicated Gamers
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Time Spent Gaming and Social Competence in Children: Reciprocal Effects Across Childhood
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2018 : Analyse av Elevundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen
-
PosterMangfold og inkludering
Gaming, Social competence and Peer Rejection in Children. A Prospective Community Study.
-
IntervjuMangfold og inkludering
Radiointervju vedrørende genetiske forutsetninger for kriminalitet.
-
PosterMangfold og inkludering
Computer Gaming and Athletic Self-concept - A prospective community study
-
PosterMangfold og inkludering
Digital Gaming in Longitudinal Interplay with ADHD Symptoms and Emotional Problems Through Ages 6, 8, and 10
-
IntervjuMangfold og inkludering
Ny forståelse av sårbare barn
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Gaming
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
Unormal
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Symptoms of Internet Gaming Disorder in Youth: Predictors and Comorbidity
-
IntervjuMangfold og inkludering
Estudio: los niños en clase, ¿reflejan lo que sucede en casa?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Life at home affects kids at school
-
IntervjuMangfold og inkludering
What happens at home also comes to school
-
IntervjuMangfold og inkludering
Forholdet til læreren blir påvirket av miljøet hjemme : Men det gjelder ikke alle barn. Genetikk kan forklare hvorfor.
-
IntervjuMangfold og inkludering
Study examines effect of oxytocin on sociability
-
IntervjuMangfold og inkludering
Hjemmet kan påvirke forhold til læreren
-
IntervjuMangfold og inkludering
Gene Variant Linked to Stronger Moods, Aggression in Kids
-
IntervjuMangfold og inkludering
How Life at home affects kids at school?
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Change in parenting, change in student-teacher relationships, and oxytocin receptor gene (OXTR): Testing a Gene-×-Environment (G×E) Hypothesis in Two Samples
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Peer problems and hyperactivity-impulsivity among Norwegian and American Children – The role of 5-HTTLPR.
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Født sånn og blitt sånn
-
IntervjuMangfold og inkludering
Kjenner du til orkide barna?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Gaming og sosial kompetanse
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Disorganization, COMT, and children's social behavior: The norwegian hypothesis of legacy of disorganized attachment
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Født sånn og blitt sånn.
-
Vitenskapelig artikkel
Secure attachment promotes the development of effortful control in boys
-
IntervjuMangfold og inkludering
Link between gene variant and aggression in children
-
Vitenskapelig artikkel
Child exposure to serious life events, COMT, and aggression: Testing differential susceptibility theory
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"Født sånn og blitt sånn" Gener og miljø i barns utvikling
-
IntervjuMangfold og inkludering
Great heights and deep valleys
-
IntervjuMangfold og inkludering
Link between gene variant and aggression in children
-
IntervjuMangfold og inkludering
Aggresjon hos barn: Store høyder og dype daler
-
IntervjuMangfold og inkludering
LINK BETWEEN GENE VARIANT AND AGGRESSION IN CHILDREN
-
Intervju
Child exposure to serious life events, COMT, and aggression: Testing differential susceptibility theory
-
IntervjuMangfold og inkludering
Store høyder og dype daler
-
IntervjuMangfold og inkludering
De sinteste barna blir også de gladeste
-
IntervjuMangfold og inkludering
Illsinte barn blir også ekstra glade
-
IntervjuMangfold og inkludering
De sinteste barna blir også de gladeste
-
IntervjuMangfold og inkludering
Aggression in children makes sense - sometimes
-
IntervjuMangfold og inkludering
Link Between Gene Variant And Aggression in Children
-
IntervjuMangfold og inkludering
Link between gene variant and aggression in children
-
IntervjuMangfold og inkludering
Researchers Find Link Between Gene Variant and Aggression in Children
-
IntervjuMangfold og inkludering
Link between gene variant and aggression in children
-
IntervjuMangfold og inkludering
Link between gene variant and aggression in children
-
IntervjuMangfold og inkludering
Link between gene variant and aggression in children
-
IntervjuMangfold og inkludering
An evolutionary puzzle: Why are only some kids aggressive?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Aggression in Children Makes Sense — Sometimes
-
IntervjuMangfold og inkludering
Link between gene variant and strong emotional reactions in children
-
IntervjuMangfold og inkludering
Aggression in children makes sense - sometimes
-
IntervjuMangfold og inkludering
Gene Variant May Explain Why Some Children Respond More Aggressively To Stress
-
Vitenskapelig artikkel
Catechol-O-methyltransferase Val158Met genotype moderates the effect of disorganized attachment on social development in young children
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Atferdsgenetikk og personlighet
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Gene-Miljø interaksjoner
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Genetikk og hjerne