Teacher burnout: relations between dimensions of burnout, perceived school context, job satisfaction and motivation for teaching. A longitudinal study

Publiseringsår
2021
Avdeling
Mangfold og inkludering
​The purpose of this longitudinal study was to analyse relations between teachers’ perceptions of job demands and job resources in the school environment and dimensions of burnout, depressed mood, job satisfaction and motivation to leave the teaching profession (quit). The participants were 262 Norwegian high school teachers. The teachers’ perceptions of three job demands (time pressure, low student motivation, and dissonant value context) and two job resources (autonomy and supervisory support) were measured at time 1 (September) whereas burnout, depressed mood, job satisfaction and motivation to leave the teaching profession were measured at time 2 (April). The data were analysed by means of confirmatory factor analysis and SEM analysis. The job demands and the job resources that were included in the study related differently to the three dimensions of burnout (emotional exhaustion, cynicism, and self-perceived accomplishment) and the dimensions of burnout related differently to measures of depressed mood, job satisfaction, and motivation to quit. For instance, time pressure was the strongest predictor of emotional exhaustion whereas low student motivation and working in a dissonant value context were the strongest predictors of cynicism. Also, autonomy was positively associated with self-perceived accomplishment whereas low student motivation was negatively associated with self-perceived accomplishment.
Les artikkel her

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.