Mathematics anxiety and coping strategies among middle school students: relations with students’ achievement goal orientations and level of performance

Publiseringsår
2018

​​The purpose of this study was to explore relations between students’ prior grades in mathematics, achievement goal orientations in math classes, math anxiety, and students coping strategies in math classes. Three achievement goal orientations (mastery goals, performance-approach goals, and performance-avoidance goals) and two coping strategies (problem-focused and self-protective strategies) were explored. Participants in the study were 939 middle school students. The study was designed as a cross-sectional survey. Data were analyzed by means of zero order correlations and structural equation modeling.

The correlations between the three goal perspectives and between the two coping strategies were low. A mastery goal perspective strongly predicted the use of adaptive problem-focused coping strategies whereas this perspective predicted lower levels of math anxiety and less use of maladaptive self-protective coping strategies. A performance-avoidance goal perspective predicted higher math anxiety and more use of self-protective coping strategies. Performance-approach goals were not significantly related to math anxiety or to selfprotective coping strategies. However, they were weakly and negatively associated with problem-focused coping strategies.

Prior math grades were positively associated with mastery goals and performance-approach goals and negatively associated with performance-avoidance goals and math anxiety. No direct associations were found between grades and the coping strategies. The associations were indirect, mediated through mastery goals, performance-avoidance goals, and math anxiety.​

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.