Change in parenting, change in student–teacher relationships, and oxytocin receptor gene (OXTR): Testing a gene-×-environment (G×E) hypothesis in two samples

Bidragsytere
Publiseringsår
2017
Prior research suggests that parenting affects children’s relationships, including those with teachers, although there is variation across individuals in such effects. Given evidence suggesting that oxytocin may be particularly important for the quality of social relationships, we tested the hypotheses (a) that change in parenting from 4 to 6 years of age influences and predicts change in the student–teacher relationship from 6 to 8 years of age and (b) that this effect is moderated by a polymorphism related to the child’s oxytocin receptor gene (OXTR), rs53576. In 2 studies, participants included, respectively, 652 socioeconomically diverse Norwegian children from a community sample (50.8% male; mean age of 54.9 months at first assessment) and 559 such children from 8 different U.S. locales (49.0% male; approximately 54 months at the first assessment). Norwegian results showed that change in parenting predicted change in student–teacher relationships, but only in the case of children homozygous for the A allele of rs53576 and in a manner consistent with differential-susceptibility theory: for AA carriers, when parenting changed for the worse, so did children’s relationship with teachers, whereas when parenting changed for the better, the teacher–child relationships improved accordingly. Such GE findings could not be replicated in the American sample. Results are discussed in terms of 2 contrasting models of Person--Environment interaction (differential susceptibility and diathesis stress) and potential reasons for failure to replicate.​​

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.