Forskerne mener at barnevernet trenger et sosialt retningsskifte

​Barnevernsforsker Veronika Paulsen og to andre NTNU Samfunnsforskning-forskere bidrar i en ny rapport om sosioøkonomisk ulikhet i barnevernet. Paulsen har også bidratt i en studie av akutt familieråd i den kommunale barnevernstjenestens arbeid med hastesaker.

I tille​gg til Paulsen (bildet), er også NTNU Samfunnsforsknings Gro Ulset og Mari Bore Øverland med på ​«​​Barnevern og sosioøkonomisk ulikhet - sammenhenger, forståelser og ansvar».

Det er NTNU Institutt for sosialt arbeid som har prosjektledelsen i rapporten.

Du kan lese hele her:

Barnevern og sosiookonomisk ulikhet

Forskerne i rapporten, som samler folk fra NTNU, SINTEF og NTNU Samfunnsforskning, hadde nylig en kronikk i Dagsavisen. Der peker de på at fire ganger så stor andel barn i familier med lav sosioøkonomisk status har hatt minst ett tiltak fra barnevernstjenesten, sammenlignet med barn i familier med høy sosioøkonomisk status.

Sosioøkonomi handler om både sosiale og økonomiske forhold. Forskerne skriver i kronikken at barnevernet trenger et sosialt retningsskifte.

Hele kronikken, «​​Hva barnevernet kan være», kan leses her.

«I mange tilfeller opplever barn, ungdom og foreldre akuttplasseringer i barnevernet som svært traumatiske. Likevel har barneverntjenesten rett og plikt til å gripe inn når barn eller ungdom befinner seg i en utsatt situasjon og trenger umiddelbar hjelp»

Forsker Veronika Paulsen og kolleger i ny rapport

Veronika Paulsen er også medforfatter av «Familieråd når det haster - En studie av akutt familieråd i den kommunale barnevernstjenestens arbeid med hastesaker». Rapporten er hovedrapport fra prosjektet Familieråd når det haster med å finne en løsning. ​

«I mange tilfeller opplever barn, ungdom og foreldre akuttplasseringer i barnevernet som svært traumatiske. Likevel har barneverntjenesten rett og plikt til å gripe inn når barn eller ungdom befinner seg i en utsatt situasjon og trenger umiddelbar hjelp»​​​, skriver forskerne i sammendraget.

Målsettingen i rapporten har vært å skaffe kunnskap om hvorvidt bruk av familieråd i akuttsaker bidrar til å styrke relasjoner i og rundt familiene og på hvilken måte, og om det bidrar til kontinuitet i barn og ungdoms relasjoner.

De har også skaffet kunnskap om hvordan barn og foreldre medvirker i akutt familieråd og belyst hvilke forutsetninger som må være til stede for å ta i bruk familieråd i akuttsaker.

Du kan bla igjennom og lese hele rapporten her:

Familierad nar det haster

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.