Kvinnelige gamere opplever mer og verre hets
Toxic atferd i spill er et problem for mange, men går verst ut over jenter og kvinner, viser ny forskning.
Toxic atferd («giftig atferd») i spill har lenge vært et kjent fenomen, og kan beskrives som negativ kommunikasjon eller atferd rettet mot andre i spill. Slik atferd kan blant annet omfatte grove fornærmelser og stygg språkbruk, seksuell trakassering, juksing, sabotering av spillet eller å offentliggjøre informasjon om andre spillere mot deres vilje.
Med støtte fra Medietilsynet har NTNU Samfunnsforsknings Beate Wold Hygen og Christian Wendelborg nå undersøkt hvordan slik atferd faktisk påvirker dem som spiller. NTNUs Stian Lydersen har også bidratt inn i analysene, og er medforfatter på rapporten til Medietilsynet.
To «sjekkpunkter» om dagen
I studien, som er unik i sitt slag, har Hygen og hennes kolleger bedt gamere om å svare på korte, hyppige undersøkelser om opplevd toxic atferd og hvordan deltakerne følte seg. I løpet av en 15-dagersperiode besvarte deltakerne én undersøkelse om morgenen, før de begynte å spille, og en ny undersøkelse om kvelden, etter at de hadde spilt.
Tirsdag 12. november presenterte Hygen de ferske funnene for Medietilsynet og andre bransjeaktører på Dataspillkonferansen i Oslo. Funnene hun presenterte viser at både menn og kvinner utsettes for ulike former for toxic atferd og blir negativt påvirket av å bli utsatt for toxic atferd, men at det også er en del klare forskjeller mellom kjønnene.
Verst for kvinner
I undersøkelsen skilte forskerne på ulike former for toxic atferd, og avdekket store forskjeller mellom kjønnene. I nesten alle kategorier er kvinnelige gamere oftere utsatt for toxic atferd enn menn, og i kategoriene seksuelle kommentarer eller lyder og nedsettende kommentarer (kjønn, seksualitet) opplevde kvinnene mye større frekvens av denne atferden enn menn.
I tillegg til å motta mer, og verre former for toxic atferd, tyder også funnene på at kvinner i større grad opplever å bli påvirket av de negative handlingene de blir utsatt for. Mens begge kjønn påvirkes følelsesmessig negativt, har kvinnene også et tydelig utslag på redusert selvfølelse.
Hygen mener resultatene er svært interessante, og understreker viktigheten av holdningsskapende arbeid som kan føre til at gamere oppfører seg bedre mot hverandre. Hun peker også på behov for mer forskning, blant annet for å kunne finne ut om å bli utsatt for toxic atferd kan gi vedvarende negative effekter, og hvorvidt positive interaksjoner kan veie opp for de negative.