Avsluttet prosjekt

Rom for læring

Bidragsytere
  • Abdul Basit Mohammad
    Prosjektleder
Oppdragsgiver
Prosjektet er delvis finansiert av Norsk Romsenter
Periode
13.02.2013 - 31.12.2013
Avdeling
CIRiS
Prosjektet består av tre deler:Utvelgelse av kompetansemål fra grunnskolens læreplaner som grunnlag for utforming av undervisningsopplegg.Utvikling av undervisningsopplegg og ressurser. Anvendelse av undervisningsopplegg på skoler og evaluering. Prosjektet har fokus på å utnytte den faglige og praktiske kompetansen CIRiS innehar fra deltagelse i ISS-programmet og samarbeid med skoler (klassebesøk, gjesteforelesninger og deltagelse i lektor 2-prosjekt), til å gjennomføre et målrettet samarbeide med lærere for å gi nyttige bidrag til oppnåelse av kompetansemål i realfagenes læreplaner, og ikke minst å bidra til å øke elevenes interesse for realfag og romfart. «Her ligger det et kjempepotensial for god undervisning i real- og naturfag». Nylig kunne en lese i Teknisk Ukeblad at «verdensrommet er vinneren i klasserommet» i en artikkel som formidlet resultatene fra det internasjonale prosjektet «ROSE» som undersøkte hvilke faktorer som er viktige for å fremme læring av realfag og teknologi i ungdomsskoler i 40 land. TU siterte Prof. Svein Sjøberg «– Liv på andre steder enn jorda er definitivt bestselgeren hos ungdom. Både jenter og gutter er svært interesserte i det. Her ligger det et kjempepotensial for god undervisning i real- og naturfag».