Ny bok: «Unge medborgere i en ny tid»
Hvor godt rustet er høstens førstegangsvelgere til demokratisk deltakelse?

Hva tenker dagens unge om demokrati, medborgerskap og samfunnsdeltakelse? Nå er boka «Unge medborgere» i en ny tid publisert og fritt tilgjengelig hos Scandinavian University Press.
Boka består av ti dybdeanalyser av elev- og lærerdata fra den internasjonale demokrati- og medborgerskapsstudien i skolen (ICCS 2022) og gir ny og oppdatert innsikt i skolens rolle for å bygge demokratisk beredskap.
Studien er et samarbeid mellom NTNU Institutt for lærerutdanning NTNU Samfunnsforskning AS.
De drøyt 5 600 14-åringene som våren 2022 besvarte spørreskjemaene, er blitt tre år eldre og førstegangsvelgere. Analysene i boka beskriver altså hva årets førstegangsvelgere tenkte, mente og kunne om demokrati og samfunnsdeltakelse som 14-åringer.
Skolen har en helt avgjørende rolle i å bygge et samfunns demokratiske beredskap. I en tid hvor demokratiet utfordres globalt, blir skolens rolle som demokratisk danningsarena avgjørende. Gjennom opplæring i demokrati og medborgerskap skal unge gis kunnskaper om politikk, samfunn og de verdiene demokratiet bygger på, som gir kompetanse for aktiv samfunnsdeltakelse og evne til å gjenkjenne og motvirke trusler mot demokratiet.
Betydningen av kunnskap
Kunnskap er en nøkkelressurs for å bygge demokratisk beredskap. Den gir unge evne til å forstå, reflektere og ta stilling til samfunnsspørsmål – og er avgjørende for kritisk tenkning og vurdering av politiske argumenter.
I en tid der sosiale medier og digitale plattformer preger unges informasjonsflyt, er skolens rolle i å gi solid demokratisk kompetanse avgjørende. Den nasjonale rapporten fra ICCS 2022 viste at demokratikompetansen til norske ungdomsskoleelever gikk betydelig ned fra 2016 til 2022, og i boka belyser flere av kapitlene hvilken betydning kunnskap har for samfunnsdeltakelse, sosial utjevning, polarisering, tillit og oppslutning om demokratiske verdier.
Demokratisk kunnskap gir unge verktøy til å forstå, engasjere seg i og stille kritiske spørsmål ved samfunnet de er en del av. Kunnskap motvirker blind og naiv tillit og øker evnen til å avsløre trusler mot demokratiet. Kunnskap utjevner sosiale forskjeller og øker forståelsen av og støtten til sentrale demokratiske verdier. Å skille sant fra usant forutsetter kunnskap. Kunnskap er det beste vernet mot autoritære strømninger – og en forutsetning for demokratiske samfunn. Å danne og utdanne neste generasjon medborgere er den viktigste oppgaven skole har og bør styrkes.
«Unge medborgere i en ny tid» er den nasjonale hovedrapporten fra ICCS 2022 og er gratis tilgjengelig som e-bok, men kan også kjøpes som trykt bok.

Lansering under Arendalsuka og eget arrangement på Litteraturhuset
Torsdag 14. august blir også antologien «Unge medborgere i en ny tid» tema under et eget arrangement under Arendalsuka.
NTNU Institutt for lærerutdannings Oddveig Storstad deltar på arrangementet «Demokratisk motstandskraft i en usikker tid», torsdag 14. august kl. 10-11, i Samfunnsteltet, hvor boka og studien blir aktualisert, samme dag som boka blir tilgjengelig fysisk.
Boka blir også viet et helt eget arrangement senere i august, når flere av forskerne bak studien samt VGs Shazia Majid deltar på boklansering, 26. august i Trondheim.
Arrangementet på Litteraturhuset i Trondheim kan du lese mer om her.