NTNU Samfunnsforskning arrangerer seminar om bruk av surveyeksperimenter 24. mars

Geminisenteret Oppink og NTNU Samfunnsforskning arrangerer seminar om surveyeksperimenter 24. mars kl. 11-14. Arrangementet er i kantina i Samfunnshuset på Dragvoll. Påmeldingsfrist: 21. mars.

Surveyeksperiment kombinerer elementer fra både spørreundersøkelser og eksperimenter, og involverer vanligvis å presentere deltakerne i en spørreundersøkelse for ulike versjoner av en spørsmålsformulering eller presentasjon, og deretter undersøke hvordan de forskjellige versjonene påvirker deltakernes svar.

I et surveyeksperiment kan man manipulere ulike faktorer, for eksempel ordvalg, rekkefølgen på spørsmålene, eller utseendet på spørreskjemaet. I analysen kan man sammenligne hvordan forskjellige grupper av deltakere svarer på spørsmålene, og undersøke om endringene i spørsmålsformuleringen fører til forskjeller i deltakernes svar.

Metoden gir en inngang til å teste hypoteser om hvordan spørsmålsformulering og presentasjon kan påvirke svar, samtidig som den gir data fra en bredt sammensatt prøve av deltakere.

Surveyeksperimenter brukes ofte i samfunnsvitenskapelig forskning, spesielt innenfor områder som politikk, psykologi og sosiologi.

På seminaret vil det presenteres ulike metoder for surveyeksperiment, og de ulike stadiene i å forberede et surveyeksperiment, ved hjelp av presentasjoner av pågående og avsluttede forskningsprosjekt.


Les mer om geminisenteret Oppink, senter for forskning på inkludering i skole og oppvekst, her.

Innledere (foreløpig liste)

· Rune Lomholt, stipendiat Syddansk universitet – om utvikling av vignetter i vignetteksperimenter, samt ulike måter å undersøke variasjon (within-group, between-group og d-efficient design). Betraktninger fra studier av læreres profesjonsutøvelse

· Stine Berre, stipendiat Institutt for sosialt arbeid, NTNU. Om bruk av vignetteksperimenter i survey – eksempler og resultater fra studier av arbeidslivsdiskriminering

· Zan Strabac, professor Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU: list-eksperimenter – et praktisk eksempel

· Henning Finseraas, professor Institutt for sosiologi og statsvitenskap, NTNU: Conjoint-eksperimenter – eksempel fra studie av oppslutning om vindkraftprosjekter

· Flere innledere blir lagt til etter hvert

Påmelding

På grunn av lunsjbestilling og begrenset antall plasser ønsker vi at alle deltagere melder seg på her.

Sted: Kantina, NTNU Samfunnsforsknings hovedbygg Samfunnshuset på Dragvoll

Tid: Fredag 24. mars kl. 11-14

Påmeldingsfrist: 21. mars

Vi bruker informasjonskapsler (cookies)

Som de aller fleste nettsteder bruker vi informasjonskapsler (cookies) for at du skal få en optimal brukeropplevelse. Vi kommer ikke til å lagre eller behandle opplysninger med mindre du gir samtykke til dette. Unntaket er nødvendige informasjonskapsler som sørger for grunnleggende funksjoner på nettsiden.

Vær oppmerksom på at blokkering av enkelte informasjons-kapsler kan påvirke hvilket innhold du ser på siden. Du kan lese mer om bruk av informasjonskapsler i vår personvernerklæring.

Under kan du se hvilke informasjonskapsler (cookies) vi bruker og hvordan du administrerer dem:

Nødvendige cookies

Sikrer grunnleggende funksjoner, nettstedet vil ikke kunne fungere optimalt uten slike informasjonskapsler. Disse er derfor vurdert som nødvendige og lagres automatisk uten foregående samtykke.

Skal du benytte skjema på våre nettsider? Øvrige funksjoner på siden påvirkes ikke dersom du lar være å samtykke, men vil kunne gi mindre funksjonalitet ved utfylling og lagring av skjema. Informasjonen blir slettet fra nettleseren etter 90 dager.

Disse informasjonskapslene gir oss innsikt og forståelse av hvordan nettsiden vår brukes av besøkende. Vi bruker analyseverktøyet Google Analytics som blant annet kan fortelle oss hvor lenge en bruker oppholder seg på siden eller hvilken side man kommer fra. Informasjonen vi henter er anonymisert.

Ved å huke av for denne tillater du bruk av tredjeparts-informasjonskapsler, som gjør at vi kan tilpasse innhold basert på det som engasjerer deg mest. Disse hjelper oss å vise skreddersydd innhold som er relevant og engasjerende for deg, for eksempel i form av annonser eller reklamebanner.

Tredjepartsinformasjonskapsler settes av et annet nettsted enn det du besøker, for eksempel Facebook.