Logg på
Forside Skip Navigation LinksFinn prosjekt

Prosjekter

Prosjektene er sortert etter startdato (nyeste først). Lista under viser 30 oppføringer.
Prøv et søk og/eller filtrering for å finne flere prosjekter.



Projects

Try searching and filtering the content to the right for more specific results. However, not all projects are available with English descriptions.



 

 

Evaluering av forskningsprosjekt om Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerudhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Evaluering-av-forskningsprosjekt-om-Karriereveiledning-for-NAV-brukere-i-Buskerud.aspxEvaluering av forskningsprosjekt om Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud<p>​Nav-Buskerud, Buskerud fylkeskommune og Universitetet i Sørøst-Norge er i avslutningsfasen av et forskningsprosjekt som har prøvd ut ulike former for karriereveiledning for NAV-brukere. I forlengelsen av dette vil NTNU Samfunnsforskning gjennomføre en evaluering av dette prosjektet. Dette vil være en prosessevaluering, der hovedvekten vil ligge på en vurdering av i hvilken grad prosjektet har ført til varige endringer for partene og hvordan det har ført til endringer i arbeider mot målgruppene.​</p><p><br></p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
SoLichttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/SoLic.aspxSoLic<p>​SoLic – Sosiale lisenser i akvakultur prosjektet vil undersøke betingelser, mekanismer og konsekvenser av sosial lisens i akvakultursektoren. En sosial lisens forstås som forventninger og krav som gjelder for en sektor og hvordan publikum oppfatter at deres forventninger blir oppfylt. Å oppnå og opprettholde en sosial lisens for akvakultur er en toveisprosess hvor samfunnets kunnskap om og forståelse for akvakulturindustrien må styrkes, mens næringen må erkjenne sitt samfunnsansvar og være i dialog med samfunnet om hvordan de påvirker samfunnet, inklusiv miljøet. <br><br>I prosjektet vil forskerne undersøke betingelser og konsekvenser av sosial lisens på tre ulike nivåer: makro, meso og mikro. Prosjektet vil trekke på relevant faglig litteratur om sosiale lisenser i akvakultur og andre sektorer. Det vil gjennomføres en kvantitativ undersøkelse på nasjonalt og regionalt nivå, analyser av svært synlige medialiserte hendelser, dybdegående casestudier på lokalt nivå i Norge, samt sammenlignende casestudier fra utlandet (Tasmania og Island som er rimelige nye land innen oppdrett av laks). Den kvantitative undersøkelsen på makronivå vil fokusere på nordmenns oppfatning av akvakultur næringen, og deres tillit/manglende tillit til både industri og offentlig regulering. På meso nivå vil vi undersøke hvordan og i hvilken grad bestemte medialiserte hendelser påvirker sosial aksept og tillit til bransjen. På mikronivå vil vi studere lokal sosial lisens, økonomiske ringvirkninger og gjennomføre casestudier vedrørende kapitalinntekter og reinvestering. <br><br>Resultatene i prosjektet vil presenteres til både bransjen og interessenter som grunnlag for en dialog om hvordan akvakultur industrien kan bli bedre på å gå i dialog med samfunnet lokalt og nasjonalt. SoLic vil samle en tverrfaglig gruppe bestående av nasjonale og internasjonale eksperter for dette arbeidet, og prosjektmedlemmene vil aktivt publisere og delta i diskusjoner med interessenter både i Norge og utlandet.​<br></p>GP0|#f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14;L0|#0f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14|Studio Apertura;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Innsiktsarbeid ung.no for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratethttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Innsiktsarbeid-ung-no-for-Barne-,-ungdoms--og-familiedirektoratet.aspxInnsiktsarbeid ung.no for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet<p>​</p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="634" style="width:476pt;"> <colgroup><col width="155" style="width:116pt;" /> <col width="93" style="width:70pt;" /> <col width="107" style="width:80pt;" /> <col width="93" span="3" style="width:70pt;" /> </colgroup><tbody><tr height="21" style="height:15.95pt;"><td colspan="6" rowspan="13" height="273" class="xl63" width="634" style="border-right:0.5pt solid black;border-bottom:0.5pt solid black;height:204.95pt;width:476pt;">Prosjektet vil undersøke hva ungdom er opptatt av, ønsker informasjon om og trenger hjelp med, slik dette fremgår i ung.no. Kartleggingen skal inkludere analyser av hvem som stiller spørsmål om hva, først og fremst knyttet til kjønnsforskjeller, samt hvordan kjønn gis mening og tematiseres i dialogen mellom brukere av tjenesten og fagpersonene som svarer. Prosjektet utføres av SINTEF Digital, avdeling Helse, med NTNU Samfunnsforskning som underleverandør til delrapport 2. </td></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"><br></tr></tbody></table><p><br></p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Spillavhengighet hos barn og unge mellom 10 og 16 århttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Spillavhengighet-hos-barn-og-unge-mellom-10-og-16-år.aspxSpillavhengighet hos barn og unge mellom 10 og 16 år<p></p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="634" style="width:476pt;"><colgroup><col width="155" style="width:116pt;" /><col width="93" style="width:70pt;" /><col width="107" style="width:80pt;" /><col width="93" span="3" style="width:70pt;" /></colgroup><tbody></tbody></table>​<br>​<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="634" style="width:476pt;"> <colgroup><col width="155" style="width:116pt;" /> <col width="93" style="width:70pt;" /> <col width="107" style="width:80pt;" /> <col width="93" span="3" style="width:70pt;" /> </colgroup><tbody><tr height="21" style="height:15.95pt;"><td colspan="6" rowspan="13" height="273" class="xl65" width="634" style="border-right:0.5pt solid black;border-bottom:0.5pt solid black;height:204.95pt;width:476pt;">Det skal gjennomføres en studie (med utgangspunkt i Tidlig Trygg i Trondheims datamateriale), der følgende problemstillinger skal belyses; 1. Hvilke faktorer øker eller minsker risikoen for at ungdommer (10-16 år) utvikler spillavhengighets problemer?Her ønsker vi blant annet å se på faktorer i hjemmet og forhold knyttet til ungdommen<br> 2. Hvilke konsekvenser fører spillavhengighet til? <br> Her ønsker vi blant annet å se på psykisk helse, sosiale ferdigheter, relasjoner til jevnaldrende og familie, søvnproblematikk, fysisk helse.<br> </td></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;">​<br></tr></tbody></table><p><br><br></p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Inkludering på alvorhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Inkludering-på-alvor.aspxInkludering på alvor<p>​</p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="634" style="width:476pt;"> <colgroup><col width="155" style="width:116pt;" /> <col width="93" style="width:70pt;" /> <col width="107" style="width:80pt;" /> <col width="93" span="3" style="width:70pt;" /> </colgroup><tbody><tr height="21" style="height:15.95pt;"><td colspan="6" rowspan="13" height="273" class="xl65" width="634" style="border-right:0.5pt solid black;border-bottom:0.5pt solid black;height:204.95pt;width:476pt;">NTNU Samfunnsforskningen skal evaluere ulike modeller som kommuner har tatt i bruk for å skape "inkludering på alvor". Prosjektet løper fra 2018 til 2020.  Vi skal undersøke hva slags modeller som er prøvd ut for å få til en inklusjon av ulike elevgrupper i skolen, og hvordan elever, lærere, foreldre, skoleeiere og skolens støttesystemer oppfatter satsingen og hva som kunne vært annerledes. </td></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"><br></tr></tbody></table><p><br><br></p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Evaluering RBKhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Evaluering-RBK.aspxEvaluering RBK<p>Evaluering av Rosenborgs 2018-sesong, sett ut fra et organisasjonssosiologisk perspektiv. <br></p><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="634" style="width:476pt;"><colgroup><col width="155" style="width:116pt;" /><col width="93" style="width:70pt;" /><col width="107" style="width:80pt;" /><col width="93" span="3" style="width:70pt;" /></colgroup><tbody><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"><br></tr></tbody></table><p><br><br></p>GP0|#f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14;L0|#0f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14|Studio Apertura;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Lærling mot 2020https://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Lærling-mot-2020.aspxLærling mot 2020<br><table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="634" style="width:476pt;"> <colgroup><col width="155" style="width:116pt;" /> <col width="93" style="width:70pt;" /> <col width="107" style="width:80pt;" /> <col width="93" span="3" style="width:70pt;" /> </colgroup><tbody><tr height="21" style="height:15.95pt;"><td colspan="6" rowspan="13" height="273" class="xl65" width="634" style="border-right:0.5pt solid black;border-bottom:0.5pt solid black;height:204.95pt;width:476pt;">​Dette er en rammeavtale hvor innholdet ikke er fullstendig fastsatt. Imidlertid er analyse av Lærlingundersøkelsen og tall fra Lærebedriftundersøkelsen sentralt.Første del av oppdraget  inneholder en analyse av Lærlingundersøkelsen 2016 og 2017, samt analyse av Lærlingundersøkelsen 2018. Lærlingundersøkelsen 2018 er revidert og vil i stor grad inneholde spørsmål som skiller seg fra de tidligere undersøkelsene. <br></td></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr></tbody></table><p><br></p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Følgeevaluering MOT-skole som samfunnsbyggerhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Følgeevaluering-MOT-skole-som-samfunnsbygger.aspxFølgeevaluering MOT-skole som samfunnsbygger<p>NTNU Samfunnsforskning følger Skaun kommunes implementering av programmet «Skolen som samfunnsbygger» gjennom ett helt skoleår (2018/2019) og ser nærmere på MOTs rolle som en sosial entreprenør.  Målet med følgeforskningen er (1) å studere hvordan en sosial entreprenør som MOT jobber, (2) hvordan skolene i Skaun iverksetter programmet og (3) se etter forbedringsmuligheter. Vi observerer aktivitetene i programmet og andre arrangementene og gjennomfører intervjuer med relevante aktører som involveres i programmet både direkte og indirekte. I tillegg tilbyr vi evaluering og veiledning underveis til både kommuner, skoler og MOT ut fra funnene i forskningen. Følgeforskningen vil gi økt kunnskap om samspillet mellom sosiale entreprenører og norske kommuner og videreutviklingen av MOTs arbeid for å utvikle robuste og inkluderende ungdom. ​<br></p>GP0|#f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14;L0|#0f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14|Studio Apertura;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Program for folkehelse i Trøndelaghttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Program-for-folkehelse-i-Trøndelag.aspxProgram for folkehelse i Trøndelag<p>​Trøndelag er av Helsedirektoratet oppnevnt til å bli et av programfylkene som skal gjennomføre Program for folkehelsearbeid i kommunene i tidsrommet 2018-2023. Trøndelag fylkeskommune har det overordnede ansvaret for programmet, og NTNU Samfunnsforskning er et av FoU-miljøene som har fått status som samarbeidspartnere. Vi skal rådgi kommunene i utvikling av folkehelsetiltak og i evaluering av dem. I tillegg har NTNU Samfunnsforskning også en koordinerende rolle for gjennomgående prosessevaluering og for en kvalitativ evaluering av kommunenes tverrsektorielle folkehelsearbeid. <br><br></p>GP0|#f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14;L0|#0f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14|Studio Apertura;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Kommunetilpasset forebygging og behandling - overvekt og fedme blant bygdebarnhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Kommunetilpasset-forebygging-og-behandling---overvekt-og-fedme-blant-bygdebarn.aspxKommunetilpasset forebygging og behandling - overvekt og fedme blant bygdebarn<p>​Dette prosjektet har som mål å frembringe kunnskap om årsaker til og forebygging av overvekt og fedme blant barn med spesielt forkus på kontekstuelle variabler som geografi, atferd og kultur. Det er behov for innsikt i kulturelle praksiser og relevante aktørers ståsted for å utvikle en metodikk for kommunetilpasset arbeid med overvekt og fedme blant barn og unge. Prosjektet er finansiert av Regionalt forskningsfond, og blir ledet av Ruralis. Andre forskningspartnere er i tillegg til NTNU Samfunnsforskning Obece (St. Olavs), NTNU (ILU) og NTNU (IKOM). I tillegg er Trøndelag fylkeskommune og to kommuner i Trøndelag med som brukerpartnere. <br><br></p>GP0|#f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14;L0|#0f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14|Studio Apertura;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Discovery of Pragmatic Safety Management System Effectiveness Metrics Berkshophttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Discovery-of-Pragmatic-Safety-Management-System-Effectiveness-Metrics-Berkshop.aspxDiscovery of Pragmatic Safety Management System Effectiveness Metrics Berkshop<p><span lang="EN-US">The first international workshop of managing infrastructure safety and reliability was arranged in February 2016. It focused on state-of-the-art and emerging approaches for delineating operational bandwidths with respect to safety and reliability for large, interconnected sociotechnical systems. A result of the first workshop was the Special Issue in the journal Safety Science about Societal Safety, Critical Infrastructure Reliability and related Intersectoral Governance, about to be published. In the extension of the first workshop and the Special Issue, the Peder Sather Center contributes financially to a second workshop.</span>​</p><p><span lang="EN-US">A second workshop in February 2019 is devoted to exchange ideas about, and potentially unite, research topics, problems and solutions related to organizational and societal safety and security.</span><br><br><span lang="EN-US">NTNU Social Research manages the Norwegian part of the project. Our project partners are University of California, NTNU, UiS and SINTEF Digital.</span>​<br></p>GP0|#f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14;L0|#0f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14|Studio Apertura;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Barnevern i et LHBTI-perspektivhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Barnevern-i-et-LHBTI-perspektiv.aspxBarnevern i et LHBTI-perspektiv<p>Målet med prosjektet er å bygge kompetanse på lesbiske, homofile, bifile, transpersoner og interkjønnspersoner i barnevernet.<br><br>Det har tidligere vært lite forskning på hvordan denne gruppen opplever møtet med barnevernet, og hjelpen de får.<br></p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Følgeforskning av etablering og drift av nytt institusjonstilbud for barn og unge med behov for langvarig omsorg utenfor hjemmet og samtidig stort behov for psykisk helsehjelphttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Følgeforskning-av-etablering-og-drift-av-nytt-institusjonstilbud-for-barn-og-unge-med-behov-for-langvarig-omsorg-utenfor-hj.aspxFølgeforskning av etablering og drift av nytt institusjonstilbud for barn og unge med behov for langvarig omsorg utenfor hjemmet og samtidig stort behov for psykisk helsehjelp<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="634" style="width:476pt;"> <colgroup><col width="155" style="width:116pt;" /> <col width="93" style="width:70pt;" /> <col width="107" style="width:80pt;" /> <col width="93" span="3" style="width:70pt;" /> </colgroup><tbody><tr height="21" style="height:15.95pt;"><td colspan="6" rowspan="13" height="273" class="xl65" width="634" style="border-right:0.5pt solid black;border-bottom:0.5pt solid black;height:204.95pt;width:476pt;">Dette følgeforskningsprosjektet skal innhente kunnskap, erfaringer og evaluere etablering og drift av de to første omsorgs- og behandlingsinstitusjonene som etableres for barn og unge med behov for varig omsorg og psykisk helsehjelp utenfor hjemmet. Hensikten med følgeforskningen er å innhente kunnskap, erfaringer og evaluere etablering og drift av de to omsorgsinstitusjonene som først etableres (2018) for å kunne gi godt begrunnede innspill ved etablering og drift av ytterligere tre andre institusjoner (etablering i løpet av 2020). Sammenfattet vil vi i følgeforskningsprosjektet (i) Gjennomgå forberedelsene og gi en beskrivelse av situasjonen før institusjonene starter opp, og basert på dette vurdere om grunnlaget er tilstrekkelig for å sikre en god implementering, (ii) Følge etableringen og driften av de to institusjonene gjennom prosjektperioden for å gi innspill til etablering av de tre neste institusjonene som skal etableres.<br> <br> Prosjektet gjennomføres av en forskergruppe fra SINTEF (avd. Helse og Byggforsk) og NTNU Samfunnsforskning (avdeling Mangfold og inkludering). Line Melby ved SINTEF er prosjektleder for prosjektet. <br> </td></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;"></tr><tr height="21" style="height:15.75pt;">​<br></tr></tbody></table><p><br><br></p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Arbeidsprosesser og praksis om ROP-gruppenhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Arbeidsprosesser-og-praksis-om-ROP-gruppen.aspxArbeidsprosesser og praksis om ROP-gruppen<p>​​Det å samordne et godt bo- og tjenestetilbud til personer med samtidige rus- og psykiske lidelser (ROP) er utfordrende for kommunene. På oppdrag fra Husbanken skal vi i dette prosjektet i et utvalg kommuner kartlegge arbeidsprosesser, rutiner og samordning av tjenesteutøvelsen som tilbys til ROP-gruppen. Målet er at prosjektet skal bidra til økt kunnskap og arbeidsprosesser rundt bo- og tjenestetilbudet til personer med ROP-lidelser, peke på god praksis og gode grep rundt samordning i arbeidsprosessene, og gjennom det være til nytte for videreutvikling av arbeidet med å tilby denne gruppen et godt bo- og tjenestetilbud i kommunene. <br><br></p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Bosetting av flyktningerhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Bosetting-av-flyktninger.aspxBosetting av flyktninger<p>​​Formålet med prosjektet er å utarbeide en kunnskapsoppsummering som belyser utfordringer og løsninger for raskere bosetting av flyktninger. Kunnskapsoppsummeringen skal inngå som en del av kunnskapsgrunnlaget for det videre arbeidet med politikkutvikling på integreringsfeltet. De siste årene er det gjort en rekke studier om undersøkelser om utfordringer med bosetting av flyktninger i kommunene. Det er derfor behov for en samlet og oppdatert oversikt over eksisterende FoU og anbefalinger. Oversikten skal omfatte tidsrommet fra innføringen av dagens bosettsordning i 2002 og fram til april 2018. <br><br></p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Nor-HSFhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Nor-HSF.aspxNor-HSF<p>Norsk posisjonering for utvikling av "flightsertifisert" nyttelast innen bemannet romfart. (Norwegian activity for development of flight certified payload for human space flight). <br><br></p>GP0|#a1376bb2-5dc8-4409-b747-41c3f909f439;L0|#0a1376bb2-5dc8-4409-b747-41c3f909f439|CIRiS;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
En gjennomgang av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og talehttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/En-gjennomgang-.aspxEn gjennomgang av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale<p>​​Statped ønsker å igangsette et prosjekt som skal gjennomgå deres oppdrag, tjenester og ressursdisponering på de tre områdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale. Formålet med anskaffelsen er å gi en helhetlig og overordnet gjennomgang og analyse av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering på de tre områdene. <br><br></p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Familieråd når det haster med å finne en løsninghttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Familieråd-når-det-haster-med-å-finne-en-løsning.aspxFamilieråd når det haster med å finne en løsning<p>​VID vitenskapelige høgskole (VID) har i samarbeid med NTNU Samfunnsforskning fått i oppdrag å undersøke hvordan familieråd som beslutningsmodell fungerer i barnevernets arbeid med akuttplasseringer. Prosjektet pågår i tiden 1.1.2018 til 31.12.2021. Barne- ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) finansierer prosjektet. </p><p> <br>Akuttplasseringer representerer en stor påkjenning for barn og foreldre, men også ansatte som arbeider med disse sakene. I de senere årene er familieråd, som en nettverksbasert beslutningsmodell, blitt tatt i bruk når barnevernet er nødt til å foreta en plassering av barn og unge som ikke kan bo hjemme i en akuttsituasjon. </p><p><br>Formålet med prosjektet er å kartlegge i hvilken grad familieråd kan mobilisere relasjoner i og rundt familien, bidra til kontinuitet i barnets relasjoner og redusere stressnivået hos barn og foreldre i disse vanskelige situasjonene. De sentrale spørsmålene er: Hvordan opplever barn og foreldre å medvirke i familieråd, og hvordan påvirker bruk av familieråd bruk av andre tiltak. Undersøkelsen bygger på ulike datakilder; intervjuer med barn og foreldre, personer i barnets familie og nettverk. Barn, foreldre og personer i barnets familie og nettverk bli intervjuet to ganger, først våren 2018 og deretter våren 2020. Hensikten med dette er å kartlegge hvordan de opplever verdien av familieråd over tid. I tillegg vil vi også intervjue fagfolk som har bistått i arbeidet med gjennomføringen av familieråd.  </p><p><br>Det vil også bli gjennomført en kvantitativ studie av saker hvor det har vært gjennomført familieråd ved en akuttplassering. Disse erfaringene vil bli sammenlignet med et utvalg akuttplasseringer hvor en ikke har benyttet seg av familieråd. I tillegg vil vi arrangere en erfaringskonferanse våren 2019 hvor vi skal drøfte foreløpige funn med ulike fagfolk i det statlige og kommunale barnevernet. </p><p><br>Hvis du har noen spørsmål til prosjektet, kan du ta kontakt med prosjektleder Tor Slettebø tor.slettebo@vid.no, tlf. 22 45 19 55 eller seniorforsker Veronika Paulsen, tlf 97 07 33 57. </p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Havbruksforvaltning 2030https://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Havbruksforvaltning-2030.aspxHavbruksforvaltning 2030<p>Et nytt forskningsprosjekt som skal utrede og analysere relevante forvaltningsmodeller for havbruk i fremtiden.​<br></p><p><br><br></p>GP0|#f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14;L0|#0f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14|Studio Apertura;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Følgeforskning pilot for TryggESThttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Følgeforskning-pilot-for-TryggEST.aspxFølgeforskning pilot for TryggEST<p>​Formålet for TryggEst er å være et system for å ivareta interessene til voksne som i liten grad er i stand til å beskytte seg mot overgrep. Dette skal gjøres ved å utvikle et system for å forebygge, avdekke og håndtere overgrep. Kommunene vil bli ansvarlig instans, mens målgruppen er alle voksne som i liten grad er i stand til å beskytte seg selv. I praksis vil mange av dem motta kommunale helse- og omsorgstjenester, men vil ha ulike utfordringer. TryggEst skal utvikles og piloteres i 2018-2020, og dette vil skje i regi av Barne-, ungdoms,- og familiedirektoratet i samarbeid med 8-12 kommuner. NTNU Samfunnsforskning skal følgeforske arbeidet i pilotfasen. Arbeidet vil bestå i å kartlegge og analysere organisering av arbeidet i kommunene, implementeringen av TryggEst og å høste og analysere erfaringer. Dette innebærer blant annet å vurdere om systemet for varsling og håndtering blir kjent, og om det gjør at saker varsles raskere og håndteres bedre. Det skal også gjøres en samfunnsøkonomisk analyse. Prosjektet gjennomføres i samarbeid med Nordlandsforskning og NyAnalyse (samfunnsøkonomiske vurderinger). </p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Analyse av brukerundersøkelsene for skolehttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Analyse-av-brukerundersøkelsene-for-skole.aspxAnalyse av brukerundersøkelsene for skole<p>​Det overordna målet ved dette oppdraget er å være med å utvikle Elevundersøkelsen, samt Lærerundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen til best mulig kvalitetsutviklingsverktøy i det nasjonale kvalitetsutviklingssystemet. Dette innebærer et todelt formål med oppdraget: 1) Gjøre resultater og data fra Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser, det vil si Elevundersøkelsen, Lærerundersøkelsen og Foreldreundersøkelsen hensiktsmessig tilgjengelig for nasjonale myndigheter, skoleeiere og skoleledere, men også foreldre, elever og befolkningen ellers, gjennom systematisering og analyse av data og resultater fra brukerundersøkelsene. Dette innebærer å analysere data ut fra relevant pedagogisk teori, samt fra tidligere gjennomførte undersøkelser og andre datakilder (som eksempelvis Grunnskolens Informasjonssystem (GSI)) og kvalitative data fra skolebesøk. 2) Vise gjennom kvalitative analyser hvordan skoleeiere og skoleledere på en fruktbar måte kan benytte Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser som et lokalt styrings og kvalitetsutviklingsverktøy. </p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Fattigdom, barnas omsorgsbetingelser og levekår - barnevernets ansvar?https://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Fattigdom,-barnas-omsorgsbetingelser-og-levekår-barnevernets-ansvar.aspxFattigdom, barnas omsorgsbetingelser og levekår - barnevernets ansvar?<p>Hovedformålet med prosjektet er å få mer kunnskap om barn og familier med vedvarende lav sosioøkonomisk status som er i kontakt med barnevernet. Vi søker kunnskap som samlet kan si oss noe om utfallene av møtene mellom barna, familiene og barnevernet og hva som kan være virksom hjelp for disse barna og foreldrene, med følgende deltema:</p><p>• Kjennetegn ved barna og familiene: Hvem er de, hvordan opplever de egen situasjon, og hvilke erfaringer har de med barnevernet?<br>• Barnevernets innsats: Hvordan forstår barnevernet problemene i familier med lav sosioøkonomisk status, og hva gjør barnevernet for disse familiene?<br>• Virkning og kvalitet: Hva er virkningene av tiltakene som gis? Hvordan går det med disse barna sammenlignet med andre barn som vokser opp i lavinntektsfamilier eller som kjennetegnes ved lav sosioøkonomisk status?</p><p>Oppdragsgiver for prosjektet er Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir). Gjennomføringen av prosjektet er et samarbeid mellom NTNU, NTNU Samfunnsforskning og SINTEF, med NTNU som prosjektansvarlig.  <br></p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Evaluering av Redd Barnas frivillige arbeid med sårbare barn og ungehttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Evaluering-av-Redd-Barnas-frivillige-arbeid-med-sårbare-barn-og-unge.aspxEvaluering av Redd Barnas frivillige arbeid med sårbare barn og unge<p>​NTNU Samfunnsforskning har fått i oppdrag å evaluere det frivillige arbeidet som Redd Barna gjør på asylmottak og krisesenter. </p><p>Hovedmålet med prosjektet er å: <br>1. Dokumentere hvilken betydning frivillighet har for barn i sårbare situasjoner i asylmottak og krisesenter.<br>2. Komme med anbefalinger for hvordan Redd Barna best kan tilrettelegge arbeidet med barn i mottak og krisesenter. </p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Nasjonal evaluering av skolefritidsordningenhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Nasjonal-evaluering-av-skolefritidsordningen.aspxNasjonal evaluering av skolefritidsordningen<p>​Den nasjonale evalueringen skal omfatte SFO for elever på 1.-4. trinn og SFO for elever med særskilte behov på 1.-7 trinn. Evalueringen må favne relevante målgrupper og brukere skal involveres i evalueringen. For å løse dette har vi et femdelt design, basert på Analyse av data fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI),  Breddeundersøkelse til SFO-ledere/kommuneledere, med hovedvekt på kompetansesammensetning og kompetansebehov (også videreutdanning), Caseundersøkelser av strategisk viktige skoler/SFO i ulike kommuner  (vekt på finansieringsordninger og sosio-demografisk sammensetning), Dokumentanalyse av kommunale planer i casekommunene og analyser av Utdanningsdirektoratets Foreldreundersøkelse, i samråd med oppdragsgiver. <br>Et viktig moment i evalueringen er at vi trekker inn kompetanse fra Sverige for å belyse den norske SFO-modellen. Der man i Norge har lite forskning på SFO og få retningslinjer, har man i Sverige en egen læreplan for «fritidshem », egen lærerutdanning rettet mot skolefritidsordning, og en lang forskningstradisjon på området. Vi har inngått et samarbeid med sentrale personer ved lærerutdanningen for fritidshem på Stockholms Universitet  og målet er å bruke denne kompetansen til å få frem et tydeligere bilde av den norske modellen (evt. de ulike norske modellene i kommunene).  </p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Følgeevaluering av Husbankens kommuneprogramhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Følgeevaluering-av-Husbankens-kommuneprogram.aspxFølgeevaluering av Husbankens kommuneprogram<p>​NTNU Samfunnsforskning skal i dette treårige prosjektet gjennomføre en følgeevaluering Husbankens kommuneprogram, på oppdrag fra Husbanken. Kommuneprogrammet er Husbankens operasjonalisering av den nasjonale boligsosiale strategien Bolig for velferd (2016-2020). Prosjektet har to hovedformål. Det ene er å bidra til utvikling av Husbankens kommuneprogram gjennom systematisk og målrettet kunnskapsutvikling og læring. Det andre er å belyse ulike problemstillinger om hvordan Kommuneprogrammet fungerer. Da disse to formålene er tett sammenbundet vil det i følgeevalueringen vil det benyttes forskjellige metodiske tilnærminger for å belyse ulike aspekter ved Kommuneprogrammet. Målet er at NTNU Samfunnsforskning i løpende samarbeid med Husbanken skal bidra til videreutvikling og fornying av programarbeidet gjennom prosjektperioden. </p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Kunnskap om geografiske levekårsvariasjoner for personer med funksjonsnedsettelsehttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Kunnskap-om-geografiske-levekårsvariasjoner-for-personer-med.aspxKunnskap om geografiske levekårsvariasjoner for personer med funksjonsnedsettelse<p>​NTNU Samfunnsforskning skal på oppdrag for Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) gjennomføre prosjektet "Kunnskap om geografiske levekårsvariasjoner for personer med funksjonsnedsettelse". Bakgrunnen for oppdraget er at en vet at levekåren i Norge blant annet varierer med geografi eller hvor i landet en bor, men det foreligger lite kunnskap eller dokumentasjon om hvordan levekår blant personer med funksjonsnedsettelser varierer med bosted. Formålet med oppdraget er derfor å utvikle ny kunnskap om hvordan levekårene for personer med funksjonsnedsettelser varierer geografisk. I prosjektet vil eksisterende litteratur og forskning på området sammenstilles for å gi en kunnskapsstatus om geografiske levekårsforskjeller for gruppen. Videre vil reanalyser av data fra aktuelle levekårsundersøkelser undersøke om man kan spore forskjeller i levekår for funksjonshemmede avhengig av bosted i Norge. </p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Håndtering av vold og trusler i NAV. En gjennomgang av tiltak og implementering av kunnskap.https://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Håndtering-av-vold-og-trusler-i-NAV-En-gjennomgang-av-tiltak-og-implementering-av-kunnskap.aspxHåndtering av vold og trusler i NAV. En gjennomgang av tiltak og implementering av kunnskap.<p>​Prosjektet skal vurdere tiltakene knyttet til håndtering av vold og trusler som NAV har satt i verk de siste årene ut fra objektive og subjektive mål. De objektive målene går på antall uønskede hendelser, antall ansatte som har opplevd vold og trusler, omfang av opplæring med mere. De subjektive målene handler om ansattes oppfatninger av og erfaringer med tiltakene. Tanken er at man ved å samle inn eksempler på god praksis kan lære av disse. Metodisk tilnærming er kvalitativ med bruk av casestudier og dokumentstudier. De kvalitative data supplerer de kvantitative dataene som NAV selv samler inn jevnlig gjennom ulike interne undersøkelser. Første delmål i prosjektet er innhenting av erfaringer vedrørende tiltakene. Andre delmål er implementering av kunnskapen gjennom avvikling av en serie korte kurs eller erfaringssamlinger for NAV. Hovedmålet er bedre tjenester for brukerne av NAV og tryggere arbeidshverdag for de ansatte.</p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Effects of the Regulatory Framework on Fish Welfare and Healthhttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Effects-of-the-Regulatory-Framework-on-Fish-Welfare-and-Health.aspxEffects of the Regulatory Framework on Fish Welfare and Health<p>REGFISHWELH er et forskningsprosjekt finansiert av Norges Forskningsråd som vil gå frem til årsslutt 2018. Forskningsprosjektet har som formål å vurdere betydning  og effekten av norsk havbruksforvaltning og regulering for fiskevelferd og helse. Det innebærer å undersøke hvor godt næringsaktører og andre forstår regelverket, hvordan det påvirker praksis på merdkanten, og hvilke effekter regelverket har. Prosjektet vil også se på hvordan forvaltningen benytter ulike forvaltningsinstrumenter og hvorvidt disse komplementerer eller er i konflikt med hverandre. Prosjektet ledes av Havforskningsinstituttet ved Lars Helge Stien. Øvrige samarbeidspartnere er Veterinærinstiuttet, Universitet i Oslo og NTNU Samfunnsforskning. </p><p><br>In this project, we will analyse how the legislation and the interaction between the government and the aquaculture industry affects fish welfare and fish health in commercial sea cages. We will undertake a systematic comparison of the regulatory framework for fish health and welfare with the corresponding framework for chicken production to identify any discrepancies or inconsistencies. Focus groups within fish welfare courses will give information on how the personnel rearing the fish perceive the framework, and highlight issues they think the framework fails to address. In-depth interviews of key people in the Ministry of Trade, Industry and Fisheries, the Norwegian Food Safety Authority, fish health professionals, fish farmers and fish farm company leaders will provide information about how they interact with each other and how the different parties perceive the regulations and the policy instrument used by the various branches of the government. One of the goals is to evaluate when regulations which provide detailed requirements and describe specific solutions are most appropriate, and when function based regulation that only specify overall goals of good fish welfare and health work better. We will also analyse known cases were government measures work against animal welfare in order to promote other societal interests, to gain an understanding of how these conflict cases are handled by the industry and different levels of the government. Based on the results of the in-depth interviews, the focus groups and the analysis of regulations, we will then formulate assumptions about the effects of the framework and test whether these assumptions can be confirmed by available data on increased mortality and disease outbreaks in the industry. The ultimate goal is to achieve a better understanding of how the regulatory framework affects fish welfare and fish health, and on this basis,give advice on how it can be improved to promote better fish welfare and fish health<br></p>GP0|#f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14;L0|#0f76df459-eb4a-465a-bec4-47d7e7804e14|Studio Apertura;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Evaluering av "Våre nye barn"https://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Evaluering-av-Våre-nye-barn.aspxEvaluering av "Våre nye barn"<p>​Opprettelsen av familiesentre for enslige mindreårige flyktninger gjennom SOS-barnebyer sitt prosjekt "Våre nye barn" representerer et viktig supplement til enslige mindreårige og skal gjøre det enklere for kommunene å ta imot og gi god omsorg til enslige mindreårige. Målsettingen med prosjektet er at det skal utvikle løsninger spesielt på to hovedområder; familiehjem og tilhørighet. NTNU Samfunnsforskning skal evaluere prosjektet "Våre nye barn". Evalueringsprosjektet ønsker å dokumentere arbeidet med familiehjem både ved å se på hverdagslivet i familiehjemmet, men også ved å se på «ung til ung mentorordningen».</p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår
Informasjon til enslige mindreårigehttps://samforsk.no/Sider/Prosjekter/Informasjon-til-enslige-mindreårige.aspxInformasjon til enslige mindreårige<p>​I en studie av levekår blant barn på norske asylmottak, svarer 90 prosent at de bekymrer seg for fremtiden(Berg og Tronstad 2015). De er usikre på utfallet av asylsaken sin, de er bekymret for familie og venner i hjemlandet, og de føler hjelpeløshet fordi de i så liten grad har innflytelse over det som skjer med dem i hverdagen. De beskriver en form for "informasjonsvakuum". Informasjon er en forutsetning for å skape forutsigbarhet. I dette prosjektet vil vi fokusere på enslige mindreårige asylsøkeres informasjonsbehov og se dette i sammenheng med helse, omsorg og rettssikkerhet. Siktemålet med prosjektet er å utvikle og gjennomføre kompetansehevende tiltak for mer målrettet informasjonsformidling til enslige mindreårige asylsøkere på mottak og omsorgssenter.</p><p> </p><p> </p>GP0|#6763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7;L0|#06763db51-35de-4f6b-bfe3-2a43044ed1b7|Mangfold og inkludering;GTSet|#bd396a8e-1c8f-4944-a56d-f0bbc26832e5Pågår

Prosjektene er sortert etter startdato (nyeste først). Lista over viser 30 oppføringer.
Prøv et søk og/eller filtrering for å finne flere prosjekter.

 Fritekstsøk

 Filtrer

KONTAKT OSS
CONTACT US

Tlf: 91 89 77 27

Phone: (+47) 73 82 10 00

Besøksadresse: Dragvoll Allé 38 B

Visiting address: Dragvoll Allé 38 B

Postadresse: 7491 Trondheim

Postal address: 7491 Trondheim

Organisasjonsnummer: 986 243 836

VAT: 986 243 836

Copyright: NTNU Samfunnsforskning