Skolelederes arbeidshverdag: Arbeidslivsavtalen SFS 2213 sett fra et skolelederperspektiv

Bidragsytere
Publiseringsår
2025
ISBN
ISBN 978-82-7570-791-6 (web) / ISBN 978-82-7570-790-9 (trykk)

Denne rapporten undersøker hvordan arbeidstidsavtalen SFS 2213 fungerer sett fra et skolelederperspektiv. Formålet har vært å belyse hvordan avtalen ivaretar skoleledere som arbeidstakere, i hvilken grad den gir rom for skoleutvikling, og hvordan handlingsrommet i avtalen faktisk brukes.

Datagrunnlaget for rapporten er samlet inn av NTNU Samfunnsforskning AS i perioden januar til april 2025.


Det bygger på tre metoder:

  • Kvalitative intervjuer med 11 skoleledere fra ulike skoleslag og regioner

  • Workshop med medlemmer i Skolelederforbundet
  • En landsdekkende spørreundersøkelse sendt til alle medlemmer i forbundet som omfattes av avtalen

Til sammen deltok 864 skoleledere i undersøkelsen. Metodetrianguleringen gir både dybde og bredde i innsikten og bidrar til høy troverdighet i funnene. Intervjuer, åpne tekstsvar og kvantitative analyser er analysert parallelt for å fange både mønstre og nyanser i hvordan avtalen oppleves i praksis.