Skolelederes arbeidshverdag: Arbeidslivsavtalen SFS 2213 sett fra et skolelederperspektiv
Bidragsytere
-
Sonia TangenProsjektleder
-
Siri MordalProsjektdeltager
-
Bård SmedsvikProsjektdeltager
Publiseringsår
2025
ISBN
ISBN 978-82-7570-791-6 (web) / ISBN 978-82-7570-790-9 (trykk)
Avdeling
Mangfold og inkludering
Denne rapporten undersøker hvordan arbeidstidsavtalen SFS 2213 fungerer sett fra et skolelederperspektiv. Formålet har vært å belyse hvordan avtalen ivaretar skoleledere som arbeidstakere, i hvilken grad den gir rom for skoleutvikling, og hvordan handlingsrommet i avtalen faktisk brukes.
Datagrunnlaget for rapporten er samlet inn av NTNU Samfunnsforskning AS i perioden januar til april 2025.
Det bygger på tre metoder:
- Kvalitative intervjuer med 11 skoleledere fra ulike skoleslag og regioner
- Workshop med medlemmer i Skolelederforbundet
- En landsdekkende spørreundersøkelse sendt til alle medlemmer i forbundet som omfattes av avtalen
Til sammen deltok 864 skoleledere i undersøkelsen. Metodetrianguleringen gir både dybde og bredde i innsikten og bidrar til høy troverdighet i funnene. Intervjuer, åpne tekstsvar og kvantitative analyser er analysert parallelt for å fange både mønstre og nyanser i hvordan avtalen oppleves i praksis.