Ny opplæringslov i praksis: Delrapport 1. Erfaringer fra første implementeringsår
Bidragsytere
-
Elin Borg, NIFUForfatter
-
Thomas DahlForfatter -
Lene Kirstine Korseberg, NIFUForfatter
-
Hajra Tahir, NIFUForfatter
-
Jørgen Hammer Smedsrud, NIFUForfatter
Publiseringsår
2025
ISBN
ISBN 978-82-327-0753-9 / ISBN 978-82-327-0754-6 (web) / ISSN 1892-2597
Avdeling
Mangfold og inkludering
Prosjekt
Evaluering av ny opplæringslov Dette er første delrapport i evalueringen av den nye opplæringsloven (2024–2027). Rapporten belyser hvordan loven er blitt implementert i den første fasen etter ikrafttredelsen 1. august 2024, og undersøker særlig hvilke endringer loven innebærer, hvordan statsforvalterne har tilrettelagt for implementeringen, og hvordan aktører i kommuner, fylkeskommuner, skoler og tillitsvalgtapparatet har mottatt og forstått lovverket. Funnene viser at innføringen av den nye opplæringsloven har bidratt til et betydelig løft i oppmerksomheten om regelverksetterlevelse, ansvar og profesjonelt skjønn i sektoren. Datagrunnlaget består av dokumentanalyse av lov og forarbeider, intervjuer med samtlige statsforvalterembeter, og spørreundersøkelser til kommuner, fylkeskommuner, rektorer og tillitsvalgte. Til sammen gir materialet et bredt bilde av hvordan implementeringen har blitt organisert og erfart på ulike nivåer i styrings-kjeden.