Boligens betydning for barn og unge
-
Eva LassemoProsjektleder -
Lena Catherine Lossius WestbyProsjektdeltager -
Stina SvendsenProsjektdeltager -
Melina RøeKvalitetssikrer
Trygge og gode boforhold er viktig for å sikre gode oppvekstsvilkår for barn og unge og for å jevne ut sosiale forskjeller i levekår. For barn og unge utgjør boligen et hjem der de har sine omsorgspersoner og får dekket basale behov. Boligen må derfor være en trygg og velkjent base (Westby & Thoresen, 2025). Spesielt påvirkes barna av bomiljøet de vokser opp i, og det har innvirkning på hvordan det går med dem senere i livet (Denizou et al., 2021). Anvik og Gjertsen (2015) finner at boligens betydning er særskilt viktig for ellers utsatte grupper, som barn fra lavinntektsfamilier, innvandrere og personer med dårlig helse, og at kvaliteten på boligen særlig ser ut til å ha betydning for barns helse og utdanningsresultater. Boforholdene kan forsterke, opprettholde eller i beste fall redusere ulikheter som har med unges livssjanser og livskvalitet å gjøre, og kunnskap om unges bosituasjon, og særlig de som har mindre gunstige boforhold, er derfor viktig for å fange opp og eventuelt forebyggereproduksjon av ulikhet (Andersen & Sandlie, 2016).
I dette oppdraget ønsker vi å belyse følgende problemstillinger:
1) Hvilke egenskaper ved boligen er særlig viktige for barn og unges livskvalitet og helse? Husbanken er særskilt opptatt risikofaktorer som trangboddhet, hyppig flytting, manglende tilhørighet og områder med store levekårsutfordringer.
2) Hva er de viktigste tiltakene for å sikre en bosituasjon som gir forutsetninger for gode oppvekstsvilkår for barn og unge i lavinntektsfamilier? Hvilke tiltak har man erfaringer med at virker? Hvilke nye tiltak kan være relevante?
3) Hva er de strukturelle hindringene for at barn og unge bor trygt og stabilt?
4) Hvilke effekter har en trygg bolig for barn og unge med tanke på:
• Levekårsutfordringer og velferdsutfall
• Rekruttering til kriminalitet
• Barnas psykiske og fysiske helse, stress og bekymring for økonomi
• Bomiljø for lek og utvikling
• Skolefravær og gjennomført skolegang
• Andre faktorer?
5) Hvordan kan aktuelle tiltak målrettes for å nå barn og unge i familier som er vanskeligstilte på boligmarkedet over tid?
6) Hvilke samfunnsøkonomiske effekter kan tiltakene få? Hva er kostnadsvurderingen og mulige utilsiktede effekter av tiltakene?