Patrick Kermit
Patrick Kermit
Patrick Kermit er professor i helsevitenskap og har bistilling som forsker I ved Mangfold og Inkludering. Han har arbeidet med samfunnsvitensakpelige og helsevitenskapelige forsknings- og utviklingsprosjekter siden 2005, og har omfattende prosjekterfaring med oppdragsgivere fra forvaltning og interesseorganisasjoner. Han har også ledet flere prosjekter.
Prosjektene er relatert særlig funksjonshemming (spesielt hørselshemming), inkludering, barn og unge, rettssikkerhet og etikk. Fellesnevneren i prosjektene er velferds-, helse- og utdanningsfaglige spørsmål knyttet til spørsmål om inkludering og deltakelse i samfunnet.
Patrick Kermit innehar en 20 % stilling hos NTNU Samfunnsforskning.
Publikasjoner
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Inkludering av minoriteter i skolen
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Where Can I Sign My Language?: A Systematic Literature Review (2000–2019) of Young People's Access to Sign Language Socialisation Spaces in the Nordic Countries
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Nursing student's views on the duty of care: A cross-sectional study in two countries
-
DoktorgradsavhandlingMangfold og inkludering
Samarbeidet om å etablere koherens: En studie av den interaksjonelle dynamikken mellom lege, pasient og tolk under tolkede samtaler
-
DoktorgradsavhandlingMangfold og inkludering
Samarbeidet om å etablere koherens. En studie av den interaksjonelle dynamikken mellom lege, pasient og tolk under tolkede samtaler.
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Døve og hørselshemmede i møte med strafferettspleien
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Employer's understandings of workers with intellectual disabilities
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Døve og hørselshemmede elever. Deltakelse eller marginalisering i skolehverdagen sin?
-
KronikkMangfold og inkludering
Agnes-saken og «friskmeldingen» av dagens tjenesteapparat
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Agnes i 2022 - Lærer vi av de som sviktet før oss?
-
RapportMangfold og inkludering
Likeverdig tilgang til psykiske helsetjenester? : Refleksjoner og erfaringer hos unge mennesker med hørselshemming
-
RapportMangfold og inkludering
Å ta i bruk lydutjevningsanlegg - En kvalitativ studie av fem Osloskolers erfaringer
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Ledere av panelsamtale. Fra Salamanca til Hurdalssjøen. Konferanse om inkludering i barnehage og skole.
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Arbeidsgiveres holdninger til ansettelse av utviklingshemmede
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Struggles for inclusion. The unrecognised toil of hearing-impaired students
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Challenging discourses about defeated identity struggles when Deaf or Hard of Hearing students opt out of mainstream classrooms
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Barriers to Access in the Norwegian Criminal Justice System
-
RapportMangfold og inkludering
Barn og unges tilgang til tegnspråk i Norden. En litteraturstudie
-
RapportMangfold og inkludering
Betingelser for god inkludering i skole for hørselshemmede
-
Vitenskapelig monografiMangfold og inkludering
Ethics in Public Service Interpreting
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Utviklingshemmedes rettssituasjon - utsyn over kunnskapsfeltet
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
“You have to argue the right way”: user involvement in the service delivery process for assistive activity technology
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Når fagfolks manglende kunnskap om språk hindrer hørselshemmede barns utviklingsmuligheter – et tilsvar til Skaug (2020)
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Passing for recognition – deaf children’s moral struggles languaging in inclusive education settings
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Barn, barnefellesskap og fellesskap
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Har vi fantasi til å forestille oss den inkluderende skolen?
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Intellectual disabilities and offending behaviour: the awareness and concerns of the police, district attorneys and judges
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Access to the criminal justice system - People with intellectual disabilities and law
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
“The fact that I can be in front of others, I am used to being a bit behind”: how assistive activity technology affects participation in everyday life
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Assistive activity technology as symbolic expressions of the self
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Intellectual disabilities and offending behaviour: the awareness and concerns of the police, district attorneys and judges
-
Vitenskapelig artikkelStudio Apertura
Challenges in global Indigenous-Disability comparative research, or, why nation-state political histories matter
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
What does it mean to be young and hearing-impaired in Nordic kindergartens or schools?
-
RapportMangfold og inkludering
Rettssikkerhet – likeverd og likeverdig behandling. Mennesker med kognitive funksjonsnedsettelser i møte med strafferettspleien
-
Vitenskapelig antologi/KonferanseserieMangfold og inkludering
Marginalitet, sårbarhet, mestring : metodiske utfordringer i praksisnær forskning
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Gatekeeping in professional higher education in Norway:ambivalence among academic staff and placement supervisors towards students with disabilities
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Døve mennesker møte med politi og rettsvesen - barrierer og muligheter
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Tegnspråktolking i videregående skole - inkludering og skoletolkens ansvar
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Forståelser av begrepet sårbarhet i lys av forskningsetiske tradisjoner
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Inclusion in Norwegian Higher Education: Deaf Students’ Experiences with Lecturers
-
RapportMangfold og inkludering
Hørselshemmede barns og unges opplæringsmessige og sosiale vilkår i barnehage og skole : Kunnskapsoversikt over nyere nordisk forskning
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Ergoterapeuter og andre portvakter til høyere utdanning for studenter med funksjonsnedsettelse
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Academic staff and placement supervisors as gatekeepers to professional education for students with disabilities
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Deaf Students’ Access to Informal Group-Work Activities Seen in Light of the Educational Interpreter’s Role
-
KronikkMangfold og inkludering
La Møller barnehage leve!
-
MastergradsoppgaveMangfold og inkludering
Kampen for kontroll -En kvalitativ studie om opplevelsen av arbeidshverdagen og betydningsfulle forhold for arbeidsdeltakelse hos mennesker med nedsatt hørsel
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Legal safety and sign language interpreting in the Norwegian criminal justice system
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Rights and Intellectual Disability. A Review Study.
-
DoktorgradsavhandlingMangfold og inkludering
Tolkemediert undervisning for tegnspråklige elever i videregående skole. En analyse av undervisningstolkers rollesett.
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Sign language, translation and rule of law – deaf people`s experiences from encounters with the Norwegian criminal justice system
-
RapportMangfold og inkludering
Kunnskapsstatus: Rettssikkerhet for personer med utviklingshemming
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Utviklingshemmedes rettsikkerhet - 25 år etter ansvarsreformen
-
IntervjuMangfold og inkludering
Lærte alle barna teiknspråk
-
IntervjuMangfold og inkludering
Lærte alle barna teiknspråk
-
IntervjuMangfold og inkludering
Fellesskapet tilpassar seg individet
-
IntervjuMangfold og inkludering
Lærte alle barna teiknspråk
-
RapportMangfold og inkludering
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med synshemming
-
RapportMangfold og inkludering
Kunnskapsoversikt over forskningsfunn om læring hos barn og unge med hørselshemming
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Reformer og dagligliv
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Voksen og utviklingshemmet - motsetning eller mulighet?
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Sign language, translation and rule of law – deaf people`s experiences from encounters with the Norwegian criminal justice system
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Om rapporten «En av flokken»
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Disability
-
LederMangfold og inkludering
Disability and justice
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Disability studies i de nordiska länderna – några perspektiv inifrån och utifrån
-
AnmeldelseMangfold og inkludering
Kampen for å høre og høre til
-
IntervjuMangfold og inkludering
Inkludering - et pedagogisk og moralsk prosjekt
-
Vitenskapelig antologi/KonferanseserieMangfold og inkludering
Utviklingshemming: Hverdagsliv, levekår og politikk
-
RapportMangfold og inkludering
Prat, les, klikk : Biblioteket som integreringsarena
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Communication, language and power in police interviews with D/deaf persons. New procedure, new practice?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Paradoxes of Inclusion - Deaf children and questions of identities, a critical theoretical approach
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Tegnspråktolkenes profesjonsetikk – en forhandling mellom teori og praksis?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Refleksjoner omkring implantasjon før mottager selv kan ta standpunkt til inngrepet
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
UNCRPD and Rule of Law
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Presentasjon av rapporten "En av flokken? Inkludering av barn med sansetap – muligheter og begrensninger"
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Etiske aspekter ved tospråklighet
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Tolken som veien til kommunikasjon og tolken i veien for kommunikasjon – yrkesetiske paradokser knyttet til tolkens rolle i en studie av døves rettssikkerhet
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Å være "en av flokken"? Inkludering, deltakelse og ungdom med sansetap
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Adolescents with sensory impairments in ordinary classrooms – different notions of “participation” and “inclusion”
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Søsken til funksjonshemmete barn og unge
-
RapportMangfold og inkludering
En av flokken? : Inkludering og ungdom med sansetap - muligheter og begrensninger
-
AnmeldelseMangfold og inkludering
Jan Grue: Kroppsspråk - Fremstilling av funksjonshemning i kultur og samfunn
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Siblings of disabled children – Negotiating the ordinary and extraordinary
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
“To the equal protection and equal benefit of the law” – Deaf people and equal access to the criminal court system
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Børn, børnefællesskab og fælleskab - en vurdering af, hvordan Axel Honneths teori om anerkendese har relevans i dagtilbud og skole
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Inklusion und Anerkennung – hermeneutische Analyse einer Szene
-
RapportMangfold og inkludering
Fra pilot til skvadron. Evaluering av Frivillighetsprosjektet i Byer i Midt-Norge
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Funksjonshemming og rettsikkerhet. Symposium v/forskere knyttet til Fritz Moens Forskningsfond
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Barn, barnefellesskap og fellesskap – En vurdering av hvordan Axel Honneths teori om anerkjennelse har relevans i barnehage og skole
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Enhancement Technology and Outcomes: What Professionals and Researchers Can Learn from Those Skeptical About Cochlear Implants
-
RapportMangfold og inkludering
Som alle andre? Søsken til barn og unge med funksjonsnedsettelser
-
RapportMangfold og inkludering
Hva med oss? Evaluering av parkurs for foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Sign Language, Translation, and Legal Protection - Deaf People's Experiences from Encounters with the Criminal Justice System in Norway
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Inklusion und Anerkennung - hermeneutische Analyse einer Szene
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Safe in the hands of the interpreter? A qualitative study investigating the legal protection of Deaf people facing the criminal justice system in Norway
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Etiske konsekvenser av prinsippet om å sikre døve barns rett til en åpen framtid
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Hva vet vi om hvem Fritz Moen var?
-
IntervjuMangfold og inkludering
En stille kamp
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Oppsummering av konferansen: En filosofisk dialog om rettigheter og anerkjennelse
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Legal Protection for Deaf People – Signing, Confidence and Credibility
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Ethics and unsightliness - a reply to Susan Schweik
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
”Tegn, tillit, troverdighet” - Rettssikkerhet for døve og hørselshemmede i straffesaker
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
"Hearing" or "deaf"? : discussing epistemological and methodological issues related to the bioethical discourse on paediatric cochlear implantation
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Choosing for the child with cochlear implants: a note of precaution
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Etikk og audiopedagogikk - en drøfting på bakgrunn av et historisk eksempel
-
RapportMangfold og inkludering
Tegn, tillit og troverdighet - om rettssikkerhet for døve og hørselshemmede
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Å vokse opp med cochleaimplantat: Barns språklige samhandling med hørende jevnaldrende og voksne
-
DoktorgradsavhandlingMangfold og inkludering
Etikk etter cochleaimplantering av døve barn: En undersøkelse med fokus på anerkjennelse, identitet og språk
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Legal protection for deaf and hard of hearing people; an interdisciplinary Norwegian study
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Legal Protection for Deaf People - An Interdisciplinary Norwegian Study
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Deaf or deaf? Questioning alleged antinomies in the bioethical discourses on cochlear implantation and suggesting an alternative approach to d/Deafness
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
The bioethical discourse on cochlear implants – contribution to practical decision making or contribution to confusion? A presentation of the discourse and a note on precaution as a guiding principle
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Cochleaimplanterte barns jevnaldrendeinteraksjon - etiske og metodiske refleksjoner relatert til inklusjon og anerkjennelse
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
The bioethical discourse on cochlear implants
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Etiske spørsmål ved rådgivning om oppfølging etter cochleaimplantatsjon
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Follow-up of cochlear implanted children
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Bioethical discussions on paediatric cochlear implantation: Obscuring the view by constructing an antinomy where ’nature’ is set up against ’convention’?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Cochlear Implants, Linguistic Rights, and ‘Open Future’ Arguments
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Jevnaldrendeinteraksjon i et etisk perspektiv og spørsmålet om inkludering av døve barn med cochleaimplantater
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Habilitering av barn med cochleaimplantat i et etisk perspektiv - en pilotstudie
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Cochlear Implants, Linguistic Rights, and ‘Open Future’ Arguments
-
AnmeldelseMangfold og inkludering
Book Review: Deaf in Japan: Signing and the Politics of identity
-
IntervjuMangfold og inkludering
- Uproffe tolker må vekk
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Analysis of transcribed dialogues: A methodological vehicle for ethical research in the case of paediatric cochlear implantation
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Språklig samhandling mellom jevnaldrende barn. Inkludering av døve og tunghørte barn
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Tolkens yrkesetikk i ulike perspektiver
-
IntervjuMangfold og inkludering
Uten Ord
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Inklusion und Anerkennung - hermeneutische Analyse einer Szene
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Er seleksjon av døve eller hørende barn to sider av samme sak? En bioetisk argumentasjon basert på autentisitetsbetraktninger
-
LeserinnleggMangfold og inkludering
Fritz Moens siste krenkelse
-
Sammendrag/abstractMangfold og inkludering
Teaching medical students how to work with an interpreter
-
AnmeldelseMangfold og inkludering
Book review: Disability Rights and Wrongs
-
IntervjuMangfold og inkludering
Døv - derfor rettsløs
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Bioethical discourses on deafness
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Mer enn et spørsmål om operasjon? Etikk og Habilitering med cochleaimplantat
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Oppsummering av NDF’s arbeidslivskonferanse 15. – 16. november 2007; ”Døve ønsker å gjøre en god jobb” og litt om veien videre
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Hvilke muligheter og utfordringer åpnes når mange av framtidens brukere av tolketjenester har hatt cochleaimplantater fra tidlig barndom?
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Aristotelian Ethics and Modern Professional Interpreting
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Bioethical discourses on deafness: Critical Remarks and Suggestions for a New Approach
-
KronikkMangfold og inkludering
Guds gave til de døve barna?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Ekspert anbefaler konas apparater
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Reproduction of deafness/Deafness; unauthentic “otherness” versus an identity as an authentic of equal value recognising differences
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Assessing the cochlear implant correctly; a matter of cooperation between medicine and the humanities
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Tegnspråk og anerkjennelsen av døve som en språklig minoritet
-
RapportMangfold og inkludering
Cochleaimplantat i et tospråklig og etisk perspektiv
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Å ville hjelpe uten å ville være hjelper : Tolkers yrkesetikk i skjæringspunktet mellom anerkjennelse og dyktighet
-
RapportMangfold og inkludering
Evalueringsrapport "Tvillingskolemodellen"
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Presentasjon av rapporten "Cochleaimplantat i et tospråklig og etisk perspektiv"
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Cochlear implant and sign language
-
RapportMangfold og inkludering
Nasjonal standard for tolketjenesten
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Yrkesetikk og annen etikk : om hva yrkesetiske retningslinjer bør handle om
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
What do interpreters do, and what do good interpreters do?
-
PosterMangfold og inkludering
Tolkers oppfattelse av egen yrkesrolle
-
PosterMangfold og inkludering
Tolkeyrket; en profesjon i støpeskjeen
-
PosterMangfold og inkludering
Å kunne det rette og å gjøre det rette – om forskjellen på kjensgjerninger og andre gjerninger
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Hva gjør en tolk og hva gjør en god tolk? Om tolkens yrkesetikk
-
PosterMangfold og inkludering
Tolken - en profesjonsutøver for alle brukergrupper
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Tolkerollen; en rolle i endring
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Om å nå den Andre gjennom en tredje. Hvordan kan tolker og psykologer samarbeide?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Tolkens yrkesetikk, foredrag for fremmedspråkstolker som går opp til autorisasjonsprøver
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Utviklingstrekk i tolkeprofesjonens yrkesetikk
-
PosterMangfold og inkludering
Utviklingen av utdanningstilbud i tegnspråk i Norge
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Eksamensavvikling for tegnspråkstudenter : foredrag på HiSTs FoU-dag
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Lærerutdanning for døve; en håndstrekning til en språklig og kulturell minotitet til prisen av modernisering og mulig fremmedgjøring?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Interpreting programmes in Norway
-
HovedfagsoppgaveMangfold og inkludering
Forsøk på en ny fremstilling av Fichte. Hovedoppgave i filosofi ved Un iversitetet i Tromsø