Joakim Caspersen
Joakim Caspersen
Joakim Caspersen er sosiolog og forskningssjef og forsker 1 ved avdeling Mangfold og Inkludering. Han har doktorgrad i profesjonsstudier fra OsloMet, og har tidligere jobbet ved forskningsinstituttet NIFU og ved Senter for Profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet, og som førsteamanuensis (20%) ved yrkesfaglærerutdanningen ved Institutt for Lærerutdanning, NTNU. Caspersen jobber med utdanningsforskning i skjæringen mellom pedagogikk, sosiologi, statsvitenskap og organisasjonsstudier, og har publisert nasjonalt og internasjonalt på alle områdene. Mange av prosjektene er basert på internasjonale sammenligninger. Doktorgradsavhandlingen handlet om nyutdannede læreres mestring av yrket, og kompetanse i profesjonell yrkesutøvelse, særlig hos lærere. Han har deltatt i store internasjonale undersøkelser om temaet.
Caspersen har i tillegg jobbet med prosjekter innen barnevern, funksjonshemming og generelle oppvekstperspektiver, og med studier av hvordan høyere utdanning organiseres for å sikre best kvalitet på arbeidet som velferdsstatens profesjonsutøvere skal utføre i skole, barnehage, barnevern mm. De siste årene har forskningen i stor grad dreiet seg om inkludering i skole og oppvekst, og særlig viktig er spørsmål om organisering og samarbeid på tvers for å lage et best mulig opplæringstilbud for alle, og særlig for barn med særskilte behov.
Publikasjoner
-
RapportMangfold og inkludering
Bedre skolestart i Trondheim kommune. Utleira- og Åsvangmodellen.
-
RapportMangfold og inkludering
Ny rammeplan i SFO : Evaluering av innføring av ny rammeplan for SFO, delrapport 2
-
RapportMangfold og inkludering
Bedre tjenester til barn og unge med sammensatte behov? : Delrapport 1: Utgangspunktet da lovendringene trådte i kraft
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Inkludering i en ekskluderende skolefritidsordning
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Determinants of School Satisfaction in Times of Crisis According to Parents of Children with Special Educational Needs
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Fysisk tilrettelegging i skolen sin betydning for inkludering i skole og fritid
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Research-based teacher education in Norway – a longitudinal perspective
-
RapportMangfold og inkludering
Ny rammeplan i SFO : Kartlegging av innføringen av ny rammeplan i SFO
-
KronikkMangfold og inkludering
En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1
-
RapportMangfold og inkludering
Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid
-
RapportMangfold og inkludering
Betingelser for god inkludering i skole for hørselshemmede
-
RapportMangfold og inkludering
Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser
-
RapportMangfold og inkludering
På vei mot inkludering? Sluttrapport fra evalueringen av modellutprøvingen Inkludering på alvor
-
RapportMangfold og inkludering
Ettervern- en god overgang til voksenlivet? Helhetlig oppfølging av ungdom med barnevernerfaring
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Spenning og samspill når PPT skal tett på skolen
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Placement training and learning outcomes in social work education
-
ForordMangfold og inkludering
Forord
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
ALTERNATIVE LØP I YRKESFAG/VGO ELLER: MULIGHETER FOR UTSATTE GRUPPER I OVERGANGENE I UTDANNINGSLØPET
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Er den norske SFO-ordningen en skandale?
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Hvorfor er det vanskelig for ungdomsskolelærere å engasjere elevene sine?
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
God Morgen Trøndelag
-
KronikkMangfold og inkludering
Skolefritidsordningen - tid for et veivalg?
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Når utsida skal inn. Samhandling mellom de interne og eksterne skolesystemene
-
Vitenskapelig antologi/KonferanseserieMangfold og inkludering
Skolen vår!
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Kartlegging av elevenes læringsmiljø. Elevundersøkelsen som verktøy i skolens utviklingsarbeid
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Reformer i UH-sektoren. Det muliges kunst
-
RapportMangfold og inkludering
Lærlingundersøkelsen 2016 og 2017 : Analyser av variasjoner og sammenhenger
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Arr. workshop "Skjønnsutøvelse i velferdsstatlig kontekst"
-
RapportMangfold og inkludering
Inkludering på alvor? Delrapport 1 fra evalueringen av modellutprøvingen inkludering på alvor
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Den grunnleggende tilhørigheten
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Mechanisms for exclusion in an inclusive extended education
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Barnevernspedagogen som profesjonell skjønnsutøver
-
RapportMangfold og inkludering
Følgeevaluering av kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 4. TFoU-rapport 2019:5.
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 : Delrapport 2
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Praksisopplæring og læringsutbytte - betydningen av koherens
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Barnevernets forebyggende arbeid mot vold i minoritetsfamilier
-
RapportMangfold og inkludering | Studio Apertura
Mellom system og individ : En studie av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale
-
RapportMangfold og inkludering
Lek, læring og ikke-pedagogikk for alle
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
The relationship among learning outcome measures used in higher education
-
RapportMangfold og inkludering
Følgeevaluering av Kompetanse for fremtidens barnehage. Delrapport 3. TFoU-rapport 2018:11
-
RapportMangfold og inkludering
Bruk av tolk i barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre for enslige mindreårige
-
RapportMangfold og inkludering
Humanister i lærerutdanningene Valg og bruk av pensum, kompetanse og rekruttering, faglig identitet og tilknytning
-
RapportMangfold og inkludering
Fagskolekandidatene : En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Profesjonskvalifisering i arbeid og etterutdanning
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av Kompetanse for framtidens barnehage. Delrapport 2. TFoU-rapport 2017:09
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2016 : Analyse av Elevundersøkelsen 2016
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019 : Delrapport 1
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Higher Education Learning Outcomes – Ambiguity and Change in Higher Education
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Measuring learning outcomes
-
LederMangfold og inkludering
Editorial: Higher Education Learning Outcomes – Transforming Higher Education?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Fagskolekandidatene : En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015
-
RapportMangfold og inkludering
Rett til spesialundervisning eller rett til deltakelse? : Faktorer som påvirker ekskludering og inkludering i skolen
-
RapportMangfold og inkludering
Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser : Et verktøy for kvalitetsutvikling i grunnskolen?
-
RapportMangfold og inkludering
Barnevernets arbeid med vold i minoritetsfamilier
-
Faglig kapittelMangfold og inkludering
How does policy change universities? Outlook on the global research agenda
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Fagskolekandidatene : En undersøkelse blant fagskolestudenter uteksaminert i 2015
-
Populærvitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Kan akademiseringen av sykepleiefaget ha gått på bekostning av yrkesrelevansen?
-
RapportMangfold og inkludering
Sluttrapport fra evaluering av pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
-
Populærvitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen - ikke bare en konkurranse med naboskolen
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister. Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Students’ perceptions of teacher support, numeracy, and assessment for learning: Relations with motivational responses and mastery experiences
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Can collegial work and school leader feedback improve teachers' self-efficacy in Nordic classrooms?
-
Vitenskapelig antologi/KonferanseserieMangfold og inkludering
Northern Lights on PISA and TALIS
-
Populærvitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Mål for mobbing
-
RapportMangfold og inkludering
Kompetanseutvikling blant yrkesfaglærere: En undersøkelse basert på OECD Teaching and Learning International Survey (TALIS)
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Measuring Learning Outcomes- symposium presentation CHER-conference
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Fremtidens innovatører – studentene
-
RapportMangfold og inkludering
Kompetanse for framtidens barnehage. Delrapport 1: Følgeevaluering av strategien Kompetanse for framtidens barnehage
-
RapportMangfold og inkludering
Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2015 : Analyse av Elevundersøkelsen 2015
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Evaluering av lærerspesialistordningen - en gjennomgang
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Nyutdannede lærere - samarbeid, støtte og mestring. Resultater fra TALIS
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og spesialundervisning
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Registerdata i PPT
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Skolelederutdanning og avtrykk på praksis
-
RapportMangfold og inkludering
Lærlingundersøkelsen 2015 : En analyse av yrkesfaglærernes kompetanse, utstyrssituasjonen og tilbudsstruktur
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Managing mergers – governancing institutional integration
-
RapportMangfold og inkludering
Høyt presterende elevers vurdering av læringsmiljøet : Analyser av Elevundersøkelsen 2013 og 2014
-
RapportMangfold og inkludering
Delrapport fra evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister: Lokal planlegging, oppstart ved skolene og de første erfaringene fra pilotering av lærerspesialistordningen i norsk og realfag
-
RapportMangfold og inkludering
Grunnleggende ferdigheter og læringsmiljø : Et utdrag av analysene av Elevundersøkelsen 2014
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Can collegial work and school leader feedback improve teachers' self-efficacy?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge. En sammenligning av ulike studiemodeller
-
RapportMangfold og inkludering
Praktisk øving i tannhelseutdanningene i Norge: En sammenligning av ulike studiemodeller
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Lærerkompetanse, skoleledelse, og mangfold i skolen
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Teachers’ Learning Activities in the Workplace: How Does Teacher Education Matter?
-
RapportMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2014. Analyse av Elevundersøkelsen 2014
-
RapportMangfold og inkludering
Lærlingundersøkelsen 2014 : Analyser av variasjoner og sammenhenger Lærlingundersøkelsen 2014
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Managing mergers - governing Institutional integration
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Leadership practices in elite and non-elite study programs. The introduction of learning outcomes in higher education
-
RapportMangfold og inkludering
Barnehagetilbudet til barn med særlige behov : Undersøkelse av tilbudet til barn med særlige behov under opplæringspliktig alder
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Institutional Governance Structures
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Managing learning outcomes: Leadership practices and old modes of new governance in higher education
-
RapportMangfold og inkludering
Mot et større mangfold? Systemrettet arbeid og tilpasset opplæring i kommuner med lavt omfang av spesialundervisning
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Læringsutbytte som styringsredskap for ledelsen i høyere utdanning
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Ny i lærerprofesjonen - hva er det som er så vanskelig?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Kvalitet i praksis. Hva mener praksisveilederne? Hva er god samhandling mellom utdanningsinstitusjon og praksis?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Leadership practices in elite and non-elite education. The case of introducing learning outcomes in higher education
-
RapportMangfold og inkludering
Kompetanse og praksis blant norske lærere: Resultater fra TALIS-undersøkelsen i 2013
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Kvalitet i praksis- veilederperspektivet
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Learning outcomes across disciplines and professions: Measurement and interpretation
-
IntervjuMangfold og inkludering
Sosial mobilitet og mulighet for klassereiser - fleip eller fakta?
-
KronikkMangfold og inkludering
Hvorfor er det så vanskelig å være nyutdannet lærer?
-
KompendiumMangfold og inkludering
Resultater fra TALIS 2013: Norske funn fra ungdomstrinnet i internasjonalt lys
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Praksis i helse- og sosialfagutdanningene. En litteraturgjennomgang
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Resultater fra TALIS 2013. Et utvalg norske funn for ungdomstrinnet i internasjonalt lys
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Managing learning outcomes Leadership in higher education at the interface between policies and professions
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Hva vet vi egentlig om ulikhet i høyere utdanning?
-
IntervjuMangfold og inkludering
Fem myter om lærere
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Unmasking the effects of student engagement on grades, learning outcomes and professional commitment
-
RapportMangfold og inkludering
Praksis i helse- og sosialfagutdanningene: En litteraturgjennomgang
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Hvordan måle kvalitet og relevans?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Managing learning outcomes. Leadership practices and old modes of new governance in higher education
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Managing learning outcomes. Leadership practices and old modes of new governance in higher education
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Novice teachers and how they cope
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"Den nyutdannede læreren"
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Kvalitativ og kvantitativ forskning - muligheter og begrensninger
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
The valuation of knowledge and normative reflection in teacher qualification. A comparison of teacher educators, novice and experienced teachers
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Kvalitet i praksis
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Kvalitet i praksis
-
Populærvitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Ikke bare en helgevakt
-
DoktorgradsavhandlingMangfold og inkludering
Professionalism among novice teachers. How they think, act, cope and perceive knowledge
-
RapportMangfold og inkludering
Kvalitet i praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere
-
RapportMangfold og inkludering
Drivkrefter i profesjonsutdanningene i sykepleie og medisin
-
RapportMangfold og inkludering
Fagskoleutdannede – hvem de er og hvor de går
-
RapportMangfold og inkludering
Ulikhet i høyere utdanning:En litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Results of Higher Education: Learning outcomes - perspectives on a moving target?
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Utdanning og ulikhet - en litteraturgjennomgang for perioden 2002-2012
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Out of step? The valuation of knowledge and normative reflection in teacher education and schools
-
RapportMangfold og inkludering
Praksis og teori. En undersøkelse blant undervisningspersonalet ved fem profesjonsutdanninger
-
RapportMangfold og inkludering
Evaluering av samarbeidsmidler i helse- og sosialfagutdanningene
-
RapportMangfold og inkludering
Praksisutbytte? Kunnskapsoversikt om ungdoms utbytte av praksis i opplæringen
-
RapportMangfold og inkludering
Skolekultur og elevresultater: Hvilke muligheter gir TALIS-undersøkelsen?
-
RapportMangfold og inkludering
LEARNING ABOUT QUALITY – Perspectives on learning outcomes and their operationalisations and measurement
-
IntervjuMangfold og inkludering
Privat, avgrenset, fragmentert
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Nyutdannede læreres første tid i yrket : en sjokkartet opplevelse?
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Hvordan studerer allmennlærerstudentene, og hva har det å si?
-
KronikkMangfold og inkludering
Bijobb hindrer ikke studier
-
RapportMangfold og inkludering
Kjønn og musikk : Kartlegging av kjønnsfordelingen i utdanning og arbeidsliv innenfor musikk
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Practice shock - theoretical and empirical considerations
-
IntervjuMangfold og inkludering
Hvem skal undervise de yngste?
-
RapportMangfold og inkludering
Studentenes vurdering av førskolelærerutdanningen - resultater fra StudData. SPS arbeidsnotat 2009 nr. 2
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Profesjonsutdanning og praksisretting - hvordan lykkes?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Norwegian teacher students' integration of knowledge. Professional learning as epistemic trajectories
-
IntervjuMangfold og inkludering
Føler seg ikke kvalifiserte for arbeidslivet. Intervju i Oslostudenten
-
IntervjuMangfold og inkludering
Gap mellom utdanning og arbeidsliv
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Individual and contextual characteristics in teachers' approaches to knowledge
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen. Fokus på barnevernspedagoger
-
KronikkMangfold og inkludering
Er nyutdannede ferdigvare?
-
RapportMangfold og inkludering
Tilbakeblikk på utdanningen. -Yrkesaktivitet, mestring av yrke, oppfølging i arbeidslivet og vurdering av utdanningen
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Individual and contextual characteristics in teachers’ professional development
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"Three aspects of professionalism in Norwegian teaching and nursing"
-
RapportMangfold og inkludering
Kvalifisering av nyutdannede sykepleiere -en undersøkelse av læringsstrategier og opplæring i arbeidslivet
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Report to Eurydice. Teachers' autonomy- Norway
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Aspects of professionalism Collective nursing – personalised teaching?
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Teachers' and nurses' realisation of job values
-
RapportMangfold og inkludering
Teachers' and nurses' realisation of job values
-
RapportMangfold og inkludering
Kallet eller dannet? Motivasjon og yrkessosialsering hos sykepleiere og lærere
-
MastergradsoppgaveMangfold og inkludering
Kallet eller dannet? -motivasjon og yrkessosialisering hos sykepleiere og lærere