Håkon Fyhn

Håkon Fyhne er sosialantropolog og et gjennomgående tema i hans forskning er tilstedeværelse som utgangspunkt for forståelsen av mennesket, organisasjoner og samfunnet.

Han disputerte i 2011 med avhandlingen «Møte med tilstedeværelse; mellom form og tomhet i produktutvikling, aikido og antropologisk erkjennelse». Han har ellers arbeidet med kreativitet, tverrfaglighet og samarbeidsprosesser i produktutvikling; samarbeid over avstand; dialog, spesielt med vekt på forståelse, misforståelse og kulturelle forskjeller; utvikling av undervisning og læringssituasjoner; skriving og erkjennelsesprosesser; energi og klimaendringer.

I de siste årene har mye av forskningen foregått i byggebransjen, med vekt på håndverkere og håndverkets egenart, samt samarbeid og dialog i prosjektering og bygging. Han har også studert samhandlingsprosesser i romfart sammen med Ciris her ved NTNU Samfunnsforskning.​​​​

Fyhn innehar p.d. en 20 % stilling hos NTNU Samfunnsforskning.

Publikasjoner

Use of cookies / Cookies policy

This site uses cookies to offer you a better browsing experience and improve your use of the website. We also measure and analyze usage patterns and engagement for a better understanding of how our services are used.

Acceptance applies to all pages with x in the address. Read more about the use of cookies in our privacy statement. privacy statement

Essential cookies

Essential cookies ensure basic functions such as page navigation and access to secure areas of the website. The website cannot function optimally without these essential cookies, and they are strictly necessary to provide an online service.

Enabling cookies helps you fill out forms effectively on our website. For example, cookies help prevent the same user from submitting the same form multiple times. The information is deleted from the browse after 90 days.

The cookies assess and help us understand how visitors interact with our website. The statistics and information gathered are anonymised.

We use marketing cookies to display content and ads that are relevant and engaging for our visitors.