Det å fremme god inkludering og motvirke marginalisering, er sentrale mål for flere avdelinger ved NTNU Samfunnsforskning. Det meste av aktiviteten ved avdelingen Mangfold og inkludering handler om dette, med særlig søkelys på visse grupper, som innvandrere, funksjonshemmede og barn og elever med særskilte behov i skole og barnehage.
Også NAPHA (Nasjonalt kompetansesenter for psykisk helsearbeid) jobber med lokale og kommunale tjenester til personer med psykiske helseproblemer, der tiltak som kan fremme inkludering og hindre marginalisering står sentralt.
Utvalgte prosjekter
-
Barnevern
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Out of home care
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Om betingelser for kvalitet i Familieverntjenesten
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Safety culture in private and professional transport: examining its influence on behaviours and implications for interventions
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barnevern i et LHBTI-perspektiv
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Følgeforskning av etablering og drift av nytt institusjonstilbud for barn og unge med behov for langvarig omsorg utenfor hjemmet og samtidig stort behov for psykisk helsehjelp
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Familieråd når det haster med å finne en løsning
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Fattigdom, barnas omsorgsbetingelser og levekår - barnevernets ansvar?
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Bruk av tolk i barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre for enslige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Kartlegging av barneverntiltak i minoritetsfamilier
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Foreldre med kognitive vansker i møte med barnevernet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Myter eller realiteter? Møter mellom innvandrere og barnevernet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barnevern i et minoritetsperspektiv
Mangfold og inkludering forsker mye på ulike deler av barnevernet og barn og familier som er i kontakt med barnevernet. Feltet har stått sentralt for NTNU Samfunnsforsknings arbeid gjennom flere år.
Se flere prosjekter -
-
Funksjonshemming og samfunn
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Arbeidsinkludering av unge i risikosonen for marginalisering i Norge: Overganger, bakkebyråkrati og interorganisatorisk samarbeid
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Utviklingshemmetes bosituasjon 2021
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Den nordiske velferdsmodellen - ekskludering og inkludering av funksjonshemmede og innvandrere på arbeidsmarkedet
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Å lykkes i barnehage og skole. Hva må ligge til grunn for at barn og unge med sosiale utfordringer/autismespektervansker skal oppnå utvikling, læring og mestring i barnehage og skole
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
PPT - TETT PÅ
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Hjelpemidlers betydning for mestring og deltakelse i grunnopplæringen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
En gjennomgang av Statpeds oppdrag, tjenester og ressursdisponering innen fagområdene syn, sammensatte lærevansker og språk og tale
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Kunnskap om geografiske levekårsvariasjoner for personer med funksjonsnedsettelse
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av "Er det plass til meg?"
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Ringer i Vannet - NHO's bidrag til delmål 2 i IA-avtalen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Kunnskapsoppsummering om kjønnsperspektiv i forskning om funksjonshemming
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
FNs konvensjon - bedring av statistikkgrunnlag
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Funksjonshemmetes tilknytning til arbeidslivet: en kunnskapsoversikt
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Omfattende tjenester i andres hjem: Brukeres, ansattes og kommuners perspektiv
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Foreldre med kognitive vansker i møte med barnevernet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Innvandreres deltakelse i interesseorganisasjoner for utviklingshemmete
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Følgeforskning - "Vi sprenger grenser"
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Levekårene til personer med ulike former for funksjonshemming
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Inkludering av barn og unge med sansetap i skole og fritid
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Unge funksjonshemmede mellom arbeid og trygd
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Funksjonshemming og livsløp
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Sammenhengen mellom bolig og tjenester – arbeid, aktivitet for utviklingshemmete
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barn som har foreldre med utviklingshemming
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Døve i strafferettspleien
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Funksjonshemmete barn og unge i asylmottak
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Vokse opp med funksjonshemming
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Utviklingshemmede 20 år etter
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Brukerpassordningen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
It takes two to tango-Ryggmargsskaddes deltakelse og integrering i samfunnet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Levekår for personer med kognitive vansker
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Levekår for personer med nedsatt funksjonsevne
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Helsestatus blant foreldre til funksjonshemmede barn
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Digitale utfordringer: Deltakelse og funksjonshemming i informasjonssamfunnet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barrierer mot deltakelse
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Academic Network of European Disability experts
NTNU Samfunnsforskning og avdelingen Mangfold og inkludering har en lang tradisjon for studier på funksjonshemmedes situasjon og samfunnsmessige konsekvenser. Det er for eksempel studier av levekår, livsløp, erfaringer med velferdstjenester, familie og oppvekst. Inkludering er et helt sentralt stikkord, om temaet er arbeid, utdanning eller bolig.
Se flere prosjekter -
-
Skole, utdanning og innvandring
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Hva er mangfoldsledelse og hvordan virker det? (Manglede)
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Følgeevaluering av prøveordningen for å styrke små og nystartede organisasjoner på integreringsfeltet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering | Studio Apertura | Senter for økonomisk forskning
Utprøving av lovende arbeidsmetoder på sosialtjenesteområdet
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av endringer i velferdstjenestelovene
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Analyser av Utdanningsdirektoratets brukerundersøkelser i skole og voksenopplæring, herunder elevundersøkelsen
-
Pågående prosjektSenter for økonomisk forskning
Smågruppeundervisning i matematikk for elever på småskoletrinnet
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering ny rammeplan SFO
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
FINNUT - Samarbeid om opplæring for unge minoritetsspråklige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Organisering av tiltak for enslige mindreårige i Stavanger
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av forskningsprosjekt om Karriereveiledning for NAV-brukere i Buskerud
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Inkludering på alvor
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Lærling mot 2020
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Nasjonal evaluering av skolefritidsordningen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Etterutdanning og kompetanseheving til ansatte i videregående skole som har minoritetsspråklige elever
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Euroskolens tiltak Avklaring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Kandidatundersøkelse Fagskolene
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av dialoggrupper for foreldre
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av pilotordningen med lærerspesialister 2015-2017
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Tiltak for et godt og inkluderende oppvekstmiljø
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2015-2017
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Kartlegging av systemrettet praksis ved skoler/barnehager
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barn med særskilt behov i barnehagen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barn og unges levekår i asylsøkerfasen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Følgeforskning - "Vi sprenger grenser"
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Utvikling og gjennomføring av levekårsundersøkelse av barn i asylsøkerfasen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Forståelse av mobbing i videregående opplæring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Yrkesretting og fellesfag i videregående opplæring
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Ungdom og livsløp strategi 2014 - 2016
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Lederutviklingsprogram utdanningsledelse
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Helhetlig oppfølging av nyankomne elever
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Unge asylsøkerbarns helhet og sammenheng
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Årlige analyser av Læringsundersøkelsen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Inkludering av barn og unge med sansetap i skole og fritid
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Evaluering av den norske rektorutdanningen (LEDE)
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Æresrelatert ekstrem kontroll
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Elevundersøkelsen 2011-2013
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Redusert bortvalg i en lærende organisasjon
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av tospråklige lærere
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Teknologibruk i den digitale enhetsskolen
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Future Trondheim
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Rådgivning for videregående skoler i Buskerud
-
Avsluttet prosjektStudio Apertura
Rådgivning for videregående skoler i Hordaland
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Prosjekt Leksehjelp
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Den nordiske velferdsmodellen - ekskludering og inkludering av funksjonshemmede og innvandrere på arbeidsmarkedet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barns velferd, penger tid og rom
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Bosetting av enslige mindreårige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barnehagen - en integrerende samfunnsinstitusjon
Skole- og utdanningsforskningen ved NTNU Samfunnsforskning og Mangfold og inkludering har et særlig søkelys på inkludering av barn og elever med nedsatt funksjonsevne og særskilte behov i skole og barnehage. Avdelingen har også ansvaret for analyser av brukerundersøkelsene til Utdanningsdirektoratet, som Elevundersøkelsen og Lærlingeundersøkelsen samt evaluering av kompetansesatsinger i skole- og barnehagesektorene.
Se flere prosjekter -
-
Flyktningerelaterte spørsmål
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Interact - Improving integration and active citizenship for low-literate adult refugees
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
FINNUT - Samarbeid om opplæring for unge minoritetsspråklige
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Nordisk nettverk for migrasjonsforskning
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Bosetting av flyktninger
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Følgeevaluering av tiltak for økt mangfold i arbeidslivet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Levekår og hverdagsliv for enslige mindreårige på voksenmottak
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Organisering av tiltak for enslige mindreårige i Stavanger
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Redd Barnas frivillige arbeid med sårbare barn og unge
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Informasjon til enslige mindreårige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av "Våre nye barn"
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av kvalifiseringsfremmende bofellesskap for enslige mindreårige flyktninger
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Etterutdanning og kompetanseheving til ansatte i videregående skole som har minoritetsspråklige elever
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Bruk av tolk i barnevernsinstitusjoner og omsorgssentre for enslige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Kartlegging av barneverntiltak i minoritetsfamilier
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Forskningsprosjekt om flyktninger i Flora Kommune
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av dialoggrupper for foreldre
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Boligen som integreringsarena
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barn og unges levekår i asylsøkerfasen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av bosattarbeidet til Redd Barna
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Myter eller realiteter? Møter mellom innvandrere og barnevernet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Utvikling og gjennomføring av levekårsundersøkelse av barn i asylsøkerfasen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Identification of victims of trafficking in human beings in international protection and forced return procedures
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Helhetlig oppfølging av nyankomne elever
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Nettverk for migrasjonsforskere
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Unge asylsøkerbarns helhet og sammenheng
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Æresrelatert ekstrem kontroll
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Funksjonshemmete barn og unge i asylmottak
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Globaliseringsprogrammet – konferanse
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Direkteplassering av enslige mindreårige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av Flyktningeguiden
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Returmotiverende arbeid overfor enslige mindreårige i mottak
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av omsorgsarbeiderprosjektet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av ROSA-prosjektet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evaluering av tospråklige lærere
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Evalurering av ventemottaksordningen
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Den nordiske velferdsmodellen - ekskludering og inkludering av funksjonshemmede og innvandrere på arbeidsmarkedet
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Bedre omsorg til flyktningbarn
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Bosetting av enslige flyktninger
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barns velferd, penger tid og rom
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Bosetting av enslige mindreårige
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Brukerundersøkelse blant bosatte flyktninger i bofellesskap
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Boligløsninger for flyktninger
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Asylsøkerbarns skolegang
-
Pågående prosjektMangfold og inkludering
Arbeidsinnvandring i økonomiske nedgangstider
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Barnevern i et minoritetsperspektiv
-
Avsluttet prosjektMangfold og inkludering
Arbeidsinnvandring
Innvandring- og flyktningerelaterte problemstillinger er sentrale for vår avdeling Mangfold og inkludering. Prosjektene tar for seg hele prosessen, fra selve flukten til asylprosessen, bosetting, integrering og eventuell tilbakevending.
Se flere prosjekter -