Irmelin Kjelaas
Irmelin Kjelaas
Irmelin Kjelaas er anvendt språkviter og forsker 2 ved NTNU Samfunnsforskning. Hun er også førsteamanuensis i norskdidaktikk i lærerutdanninga ved NTNU og i norsk som andrespråk ved Universitetet i Oslo. Hun har doktorgrad i anvendt språkvitenskap fra NTNU om kommunikasjon mellom enslige mindreårige asylsøkere og miljøarbeidere i barnevernet. De siste åra har hun jobba med ulike forsknings- og utviklingsprosjekter om nyankomne ungdommer i skolen. Hun jobber i skjæringspunktet mellom språkvitenskap, antropologi, sosiologi og pedagogikk, og er særlig opptatt av sammenhengen mellom språkopplæring og makt.
Publikasjoner
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Muntlighet, mestring og myndiggjøring.
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Muntlighet, mestring og myndiggjøring.
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Integrert språk- og fagopplæring
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Språkopplæring for nyankomne elever i videregående skole
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Kartlegge muntlig kommunikasjon
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Language education and use in VET
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Elevens stemme i det flerspråklige klasserommet
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Å kartlegge muntlig kommunikasjon
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Linearity, delay, and lost language learning opportunities. Newly arrived adolescent students’ experiences with school segregation in Norway
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Aisha trer fram som skriver. Kreativ, transspråklig skriving for nyankomne elever.
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Grafosentrisme som portvokting? Skriftspråksideologi i opplæring for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter"
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
‘Not integrated at all. Whatsoever’: teachers’ narratives on the integration of newly arrived refugee students in Norway
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
“Wow! Que voz linda que eu tenho! Mashallah!”
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Ressursorientert underveisvurdering av nyankomne elevers språklige og faglige utvikling
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Flerspråkighet og dybdelæring
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Kartleggingsverktøyet i grunnleggende norsk for språklige minoriteter
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Wow! Que voz linbda que eu tenho! Mashallah!
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Om engasjement og empowerment gjennom samtaler i andrespråksklasserommet.
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Flerspråklighet og dybdelæring
-
Faglig kapittelMangfold og inkludering
"Å, så fin stemme jeg har. Mashallah!" Mestring og myndiggjøring gjennom samtaler i andrespråksklasserommet.
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Grafosentrisme som portvokting? Skriftsprpkideoligi i opplæringa for nyankomne ungdommer "med begrensa skriftspråklige ferdigheter"
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Innfødtideologi i "morsmålsfaget" norsk i grunnskolelærerutdanninga
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Myndiggjørende språkopplæring for nyankomne elever
-
KronikkMangfold og inkludering
En inkluderende skole er avgjørende for barn og unge
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
«To, że będę się nauczać nowych słów, jaką mają tradycję, co robią Norwedzy. Warto się uczyć nowych języków». En studie av sju polskspråklige elevers erfaringer med innpass, identitet og investering i norskspråklige fellesskap
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Erfaringsbasert språkdidaktikk
-
LærebokMangfold og inkludering
Andrespråksopplæring for nyankomne ungdommer. Tilnærminger for mestring og myndiggjøring.
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Sprogpædagogiske praksisser i modtagelsestilbud for nyankomne unge i de skandinaviske lande
-
Faglig kapittelMangfold og inkludering
Ord- og begrepslæring i et andrespråksperspektiv
-
Faglig kapittelMangfold og inkludering
Flerspråklige læreres rolle i opplæringen for nyankomne ungdommer
-
Faglig kapittelMangfold og inkludering
Innledning
-
Faglig kapittelMangfold og inkludering
Organisering av opplæringa for nyankomne ungdommer
-
Faglig kapittelMangfold og inkludering
Samtale i andrespråksopplæringa
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Myndigjøring gjennom skapende, transspråklige praksiser
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler
-
ProgramledelseMangfold og inkludering
Boklansering: Fortellinger om integrering i norske lokalsamfunn
-
RapportMangfold og inkludering
Skolen etter koronapandemien. Et løft for læring og trivsel.
-
Digitale læremidlerMangfold og inkludering
Kartleggingsverktøy i grunnleggende norsk for språklige minoriteter
-
Faglig kapittelMangfold og inkludering
Språkkartlegging
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Identity and Language Learning in the Literacy Classroom
-
Faglig kapittelMangfold og inkludering
Ordforråd
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flerspråklighet og andrespråkslæring i skolen
-
LærebokMangfold og inkludering
Integrert språk- og fagopplæring for nyankomne andrespråkselever.
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
Språksnakk
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
Om emojis og lytterspørsmål
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Å, så fin stemme jeg har! Mashallah! Om myndiggjørende språkdidaktiske praksiser i opplæring for nyankomne ungdommer.
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
Grafosentrisme, Muntlighet i skolen
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Forestillinger om flerspråklighet. Kritisk diskursanalyse av språk om språk.
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flerspråklighet i skolen.
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
Språksnakk
-
ProgramdeltagelseMangfold og inkludering
Språksnakk. Flerspråklighet hos barn, ordene som avslører overgriperen.
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flerspråklighetsdidaktikk
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Innlæreridentitet i møte med skolens diskurser om språk og språkopplæring
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Innledning
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Skriving og salutogenese: Skriveverksted som “literacy safe house” for enslige mindreårige flyktninger
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
"De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Læreplan i grunnleggende norsk
-
ProgramledelseMangfold og inkludering
Boksamtale med Gulraiz Sharif
-
ProgramledelseMangfold og inkludering
Frokostseminar om rasisme i skolen
-
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/KonferanseartikkelMangfold og inkludering
Samtaler med enslige flyktningbarn
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Læreplan i grunnleggende norsk - hva, hvordan, hvorfor.
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Arbeid med kunnskapsspråk og ordforråd i flerspråklige klasserom
-
Faglig kapittelMangfold og inkludering
Etnografi i norskdidaktiske masterprosjekt
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Arbeid med kunnskapsspråk og ordforråd i flerspråklige klasserom
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Fagfornyelsen og det flerspråklige klasserommet
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring
-
ProgramledelseMangfold og inkludering
Hjemmeskole: erfaringer og veien videre
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Legitimering av flerspråklighet. En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk.
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"To feel attacked intellectually". A Critical Sociolinguistic study of Language Assessment in upper secondary school in Norway.
-
FagartikkelMangfold og inkludering
«Norsk på skolen, arabisk til tull, kurdisk til alt» – Kartlegging av flerspråklige elevers språkkompetanse
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Språkarbeid i den flerspråklige barnehagen og skolen
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Kurs om flerspråklighet og andrespråkslæring
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"Jeg har så lyst til å lære å skrive sammenhengende bokstaver. Alle voksne kan det." - Seint ankomne elevers erfaringer, forestillinger og ambisjoner om skriftkyndighet.
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"Mothering" and "othering": Being a teacher of Newly Arrived Adolescent Migrants
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Språkarbeid i den flerspråklige barnehagen og skolen
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Norskkompetanse som sertifisering Seint ankomne elevers selvforståelse i møte med diskurser om hva det vil si å kunne norsk
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Alfabetisering for nyankomne minoritetsungdommer
-
ProgramledelseMangfold og inkludering
Det samiske perspektivet i fagfornyelsen
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
LearnNoWYouth – et webbasert norskkurs for ungdom
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Dugnadsgruppa "Språklig mangfold i skolen"
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"Om nødvendig har slike elever også rett på morsmålsopplæring". En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk.
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
«Å føle seg intellektuelt angrepet». En etnografisk undersøkelse av språkkartlegging i videregående opplæring – sosiolingvistiske perspektiver
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Å skape bevissthet om språkets kompleksitet. Om språkverksted som metode i videreutdanning i andrespråkspedagogikk.
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Hvordan møte flerspråklige elever på en god måte?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flerspråklighet og norsk som andrespråk i barnehage og skole
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flerspråklighet og norsk som andrespråk i barnehagen.
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Close strangers biding time. How young refugees and teachers make sense of upper secondar school.
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
«Om nødvendig har slike elever også rett til morsmålsopplæring.» En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Andrespråkslæring i barnehagen
-
ProgramledelseMangfold og inkludering
Frokostseminar om seint ankomne flyktningungdommer i skolen.
-
ProgramledelseMangfold og inkludering
Frokostseminar om fagfornyelsen.
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Arbeid med ord og begreper i flerspråklige klasserom
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
""Ja, da begynner vi rett på Amir, det som er, er at du har en mamma som døde i 2009, stemmer det?"" : om enslige asylbarns deltakelse i samtaler med miljøarbeidere i barnevernet
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Språkkartlegging - hva, hvorfor, hvordan?
-
RapportMangfold og inkludering
«Vi lærer mye, vi kan ha det morsomt, vi kan føle at vi er til nytte. Det er veldig mange positive ting. Vi har jo rett og slett blitt knytta til han». Evalueringsrapport – vennefamilieaktiviteten til Trondheim Røde Kors
-
KronikkMangfold og inkludering
Fremmedspråk er ikke farlig
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flerspråklighet i barnehagen
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flerspråklighet i barnehagen
-
Faglig kapittelMangfold og inkludering
Flerspråklighet i skolen
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flerspråklighet og norsk som andrespråk i skolen
-
KronikkMangfold og inkludering
Mot bedre viten om barns beste
-
KronikkMangfold og inkludering
Jeg nekter også
-
IntervjuMangfold og inkludering
– Vanskelig å være ung og alene i Norge
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Den vanskelige samtalen
-
IntervjuMangfold og inkludering
- Vil ikke ha AKP-språk
-
KronikkMangfold og inkludering
De sier vulgært, jeg sier talemålsnært.
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
"Vi skal ha fest hver dag". Kommunikative utfordringer i møte mellom profesjonsutøvere og enslige asylbarn
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Hvordan møte flerspråklige barn i barnehage og skole?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Barns deltakelse i profesjonelle samtaler
-
DokumentarMangfold og inkludering
Mot bedre vitende om barns beste. Kronikk av 36 forskere
-
Vitenskapelig oversiktsartikkel/reviewMangfold og inkludering
Vi skal ha fest hver dag. - Om kommunikative utfordringer i omsorgsarbeid med enslige asylbarn.
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Asylintervjuet med enslige mindreårige asylsøkere – en utfordrende samtale
-
IntervjuMangfold og inkludering
Studie: Skjemaer ødelegger samtalene med asylbarn
-
IntervjuMangfold og inkludering
Skjematisk einetale
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Kartlegging av flersprålig kompetanse
-
IntervjuMangfold og inkludering
Lytter ikke til asylbarna
-
DoktorgradsavhandlingMangfold og inkludering
Barns deltakelse i institusjonelle samtaler. En studie av samtaler mellom enslige asylbarn og miljøarbeidere på omsorgssenter.
-
IntervjuMangfold og inkludering
– Jeg måtte trøste og forklare
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Interkulturell kommunikasjon
-
FagartikkelMangfold og inkludering
Barns deltakelse - nedenfra og opp, ikke ovenfra og ned
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Tolkemedierte samtaler med barn
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
Barnets stemme i tolkemedierte samtaler
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"We have inspection from the County Governor" - the tension between the institutional and the professional voice in encounters between unaccompanied minors and social workers.
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flyktningkompetente barnehager og skoler
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
Flerspråklighet i barnehagen
-
KronikkMangfold og inkludering
Alt jeg gjør, er formidling!
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - å være ny på norsk
-
KronikkMangfold og inkludering
Når poenget ikke er poeng
-
KronikkMangfold og inkludering
Jeg forsker med hjertet
-
KronikkMangfold og inkludering
Om språk og ambisjoner
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - om å være ny på norsk
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
«Så har vi noe som heter kjennetegn på måloppnåelse» – om spenninga mellom den institusjonelle og den profesjonelle stemmen i samtaler med enslige asylbarn i barnevernet"
-
Populærvitenskapelig foredragMangfold og inkludering
"Det tar tid å lære det som sies mellom setningene" - om å være ny på norsk
-
Vitenskapelig foredragMangfold og inkludering
Barn, barnevern og byråkrati - hvor blir barnets stemme av?
-
Faglig foredragMangfold og inkludering
"We have inspection from the County Governor" - the conflict between the institutional and the professional voice in conversations between social workers and unaccompanied minors in the Norwegian Child Welfare Service
-
Vitenskapelig artikkelMangfold og inkludering
"Trollet bodde i vann med fart i" - om stimulering av ord- og begrepskompetanse hos flerspråklige førskolebarn